Willys-Overland

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
(Przekierowano z Willys-Overland Motors)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Willys-Overland Motors – dawny amerykański producent samochodów, znany z zaprojektowania i produkcji jednych z pierwszych samochodów terenowych dla potrzeb wojska Willys MB i cywilnych Jeep CJ.

Duesenberg – amerykańskie przedsiębiorstwo istniejące w latach 1913-1937, produkujące luksusowe samochody osobowe. Pierwsze wprowadziło silniki ośmiocylindrowe rzędowe i hamulce hydrauliczne na koła przednie.Willys MB, potocznie znany jako jeep – wojskowy samochód osobowo-terenowy konstrukcji amerykańskiej z okresu II wojny światowej. Jego bliźniaczym wariantem, produkowanym na licencji w zakładach Ford, był Ford GPW. Oba modele były szeroko używane przez wszystkie siły alianckie podczas wojny, a następnie także przez użytkowników cywilnych w wielu krajach.

Historia[ | edytuj kod]

Willys Six 4-Door Sedan z 1931
Willys MB z okresu II wojny światowej, znany powszechnie jako Jeep
Willys M38A1 w Muzeum Rewolucji w Hawanie zdobyty na żołnierzach Batisty

W 1908 r. John Willys zakupił przedsiębiorstwo Overland Automotive Division, należące do koncernu Standard Wheel Company i w 1912 przemianował je na Willys-Overland Motor Company. Od 1912 do 1918 Willys był drugim w USA wytwórcą samochodów (wielkością produkcji ustępował jedynie Ford Motor Company).

Library of Congress Control Number (LCCN) – numer nadawany elementom skatalogowanym przez Bibliotekę Kongresu wykorzystywany przez amerykańskie biblioteki do wyszukiwania rekordów bibliograficznych w bazach danych i zamawiania kart katalogowych w Bibliotece Kongresu lub u innych komercyjnych dostawców. WorldCat – katalog rozproszony łączący zbiory 71 000 bibliotek ze 112 krajów, które są uczestnikami serwisu Online Computer Library Center. Katalog jest tworzony i prowadzony przez biblioteki, których zbiory są w nim ujęte.

W 1913 Willys uzyskał licencję na produkcję silników konstrukcji Charlesa Knighta, co umożliwiło produkcję luksusowych limuzyn marki Willys-Knight.

Willys przejął w 1914 Electric Auto-Lite Company, a w 1917 przekształcił przedsiębiorstwo w Willys Corporation. W 1916 przejął kanadyjskie Russell Motor Car Company z Toronto, w 1917 New Process Gear, a w 1919 fabrykę w Elisabeth (New Yersey) należącą do Duesenberg Motors Company, którą rozbudował i podjął produkcję nowego modelu Willys Six.

Virtual International Authority File (VIAF) – międzynarodowa kartoteka haseł wzorcowych. Jej celem jest ujednolicenie zapisu nazw osobowych (haseł), dlatego zbiera z bibliotek z całego świata – ich różne wersje i prezentuje je razem, pod jednym, unikatowym identyfikatorem numerycznym. Pozwala to obniżyć koszty i zwiększyć użyteczność danych gromadzonych przez biblioteki. Informacje po dopasowaniu i połączaniu są udostępniane online bibliotekom na całym świecie. Toronto – największe miasto Kanady położone w południowej części prowincji Ontario, której jest stolicą. Miasto pełni funkcję ekonomicznej i kulturalnej stolicy Kanady. W mieście Toronto mieszka 5 915 386 ludzi (2011).

Recesja 1920 roku doprowadziła koncern na krawędź bankructwa. Wierzyciele zaangażowali Waltera Chryslera do naprawienia kondycji przedsiębiorstwa. Jako pierwszy przekonstruowany został uważany za nieudany technicznie Willys Six, zastąpiony przez Chryslera Six. W celu spłaty zobowiązań, wszystkie aktywa Willys Corporation zostały wystawione na sprzedaż, William C Durant nabył fabrykę w Elisabeth wraz z produkcją Chryslera Six, którą udoskonalił.

Bantam BRC – samochód osobowo-terenowy konstrukcji amerykańskiej z okresu II wojny światowej, skonstruowany w 1940 roku, pierwowzór jeepa. Zbudowany w stosunkowo niewielkiej liczbie egzemplarzy, używany był przez USA, Wielką Brytanię i ZSRR. Podstawowa wersja modelu to BRC-40 (ang. Bantam Reconnaissance Car 40).Samochód sportowo-użytkowy (ang. Sport Utility Vehicle, SUV) – rodzaj samochodu, który łączy cechy luksusowego samochodu osobowego i terenowego. SUV od samochodu terenowego różni się tym, że może, ale nie musi, radzić sobie w terenie i zawsze zapewnia wysoki komfort podróżowania, w przeciwieństwie do spartańsko wyposażonych i czasem twardo zawieszonych aut terenowych, jak np. Land Rover Defender.

W 1936 przedsiębiorstwo zostało nazwane Willys-Overland Motors, Inc., za to w 1940 roku Willys na zlecenie amerykańskiej armii rozpoczęło prace nad samochodem terenowym opartym na projekcie samochodu Bantam BRC. Do 1945 zostało wyprodukowanych 360 tys. pojazdów.

Okres powojenny[ | edytuj kod]

W roku zakończenia wojny rozpoczął produkcję wersji CJ (Civilian Jeep) i wprowadził model CJ2A. Rok później z taśmy montażowej zjechał Willys Jeep Wagon, który do 1965 zostanie sprzedany w liczbie ponad 300 tys. egzemplarzy. W 1947 rozpoczęto produkcję modelu Willys Jeep Truck, który do 1965 został wyprodukowany w ponad 200 tys. szt. W latach 1948–1950 wyprodukowano 19 tys. Willys Jeepster, w okresie 1949-53 produkowany był w liczbie 132 tys. model CJ3A. Od 1949 Willys Wagon otrzymał sześciocylindrowy, 72-konny silnik napędzający wszystkie koła – pierwszy SUV. Od 1952 do 1968 wyprodukowano 155 000 szt. modelu Willys CJ3B z podwyższoną maską, kryjącą silnik wzmocniony o 25%.

Kontrola autorytatywna – w terminologii bibliotekoznawczej określenie procedur zapewniających utrzymanie w sposób konsekwentny haseł (nazw, ujednoliconych tytułów, tytułów serii i haseł przedmiotowych) w katalogach bibliotecznych przez zastosowanie wykazu autorytatywnego zwanego kartoteką wzorcową.John North Willys (ur. 25 października 1873 w Canandaigua, Ontario County, w stanie New York, zm. 26 sierpnia 1935 w Bronx, New York) – amerykański polityk i dyplomata, ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce w latach 1930-1932, pionier amerykańskiej automobilistyki.

Przejęcie przez Kaiser-Jeep[ | edytuj kod]

W 1953 przedsiębiorstwo zostało przejęte przez firmę Kaiser, nazwa została zmieniona na Willys Motor Company. Od 1954 przez trzy następne dekady produkowany był model CJ5. W tym samym roku wersje czterokołowe modeli Wagon i Truck otrzymały 6-cylindrowy silnik “Super Hurricane” o mocy 115 KM.

Muzeum Rewolucji (hiszp. Museo de la Revolución) – muzeum w Hawanie, w dzielnicy Stara Hawana (La Habana Vieja). Muzeum utworzone wkrótce po rewolucji znajduje się w dawnym Pałacu Prezydenckim, w którym urzędowali wszyscy przedrewolucyjni kubańscy prezydenci od Menocala do Batisty.

Schyłkowy okres[ | edytuj kod]

W 1956 Kaiser-Jeep przedstawił zbudowany na podwoziu CJ5 model FC-150 oraz wprowadził model CJ6, produkowany do 1983 w liczbie 50 000 samochodów. Był on bardziej popularny poza granicami USA niż w kraju, nazywany „zapomnianym modelem” między CJ5 i CJ7.

W 1957 przedstawiono model FC-170 ze zwiększonym rozstawem osi w stosunku do FC-150. 1963 przedsiębiorstwo zmieniło nazwę na Kaiser-Jeep, kończąc swoje dzieje jako Willys.


Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Willys History
  • Willys-Overland History




  • Reklama