Warhammer 40,000

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
(Przekierowano z Warhammer 40000)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Warhammer 40,000 (w dosłownym tłumaczeniu Wojenny Młot 40000 lub Młot Bojowy 40000) – strategiczna gra bitewna o rozległym tle fabularnym, zakładająca rozgrywkę dla dwóch, lub więcej graczy przy użyciu miniaturowych modeli pojazdów, żołnierzy i innych obiektów, opracowana przez brytyjskie studio Games Workshop.

Wielka Brytania, Zjednoczone Królestwo (ang. United Kingdom), Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (ang. United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland) – unitarne państwo wyspiarskie położone w Europie Zachodniej. W skład Wielkiej Brytanii wchodzą: Anglia, Walia i Szkocja położone na wyspie Wielka Brytania oraz Irlandia Północna leżąca w północnej części wyspy Irlandia. Na wyspie tej znajduje się jedyna granica lądowa Zjednoczonego Królestwa z innym państwem – Irlandią. Poza nią, Wielka Brytania otoczona jest przez Ocean Atlantycki na zachodzie i północy, Morze Północne na wschodzie, kanał La Manche na południu i Morze Irlandzkie na zachodzie.Gra fabularna (inaczej RPG, z ang. role-playing game, nieraz zwana grą wyobraźni, potocznie erpegiem lub rolplejem) – gra towarzyska oparta na narracji, w której gracze (od jednego do kilku) wcielają się w role fikcyjnych postaci. Cała rozgrywka toczy się zazwyczaj w fikcyjnym świecie, istniejącym tylko w wyobraźni grających. Jej celem na ogół jest rozegranie gry według zaplanowanego scenariusza i osiągnięcie umownie określonych lub indywidualnych celów, przy zachowaniu wybranego zestawu reguł, zwanego mechaniką gry.

Mianem Warhammer 40,000 określane jest też całe fikcyjne uniwersum opisane przez twórców na potrzeby gry. Jest to ponury świat w odległej przyszłości, targany brutalnymi konfliktami. Jednymi z jego głównych bohaterówKosmiczni Marines (ang. Space Marines) – monolityczni, nadludzko sprawni wojownicy, wyznający podobny do średniowiecznego kodeksu rycerskiego etos, strzegący Imperium – ogromnego, galaktycznego państwa ludzkości.

Przyszłość - w liniowej koncepcji czasu jest to część linii czasu, która dopiero ma się wydarzyć. Część czasoprzestrzeni, w której zawarte są wszystkie zdarzenia, które jeszcze nie miały miejsca, ale się wydarzą.Płyta gramofonowa – zwykle okrągła płyta o średnicy do 30 cm z zapisanym spiralnie w postaci rowka analogowym nagraniem dźwiękowym.

Warhammer 40,000 jest osadzoną w realiach science-fiction, siostrzaną wersją gry Warhammer Fantasy Battle, która z kolei osadzona jest fabularnie w świecie fantasy, pełnym magii, rycerzy i baśniowych stworów. Fabuły obydwu gier łączy m.in. wątek pradawnej, dawno wymarłej cywilizacji Slann, która miała dać początek istnieniu większości późniejszych inteligentnych ras.

Hegemonia – termin pochodzi z języka greckiego, w starożytnej Grecji oznaczał przywództwo jednego państwa nad innymi, które poddają się jego kierownictwu. Hegemonia była związana z rywalizacją dwóch najsilniejszych państw-miast: Aten (Związek Morski) i Sparty (Związek Peloponeski) oraz okresowo Teb (Związek Beocki). Współcześnie termin hegemonia oznacza również: zwierzchnictwo, przewodnictwo, przywództwo danego państwa nad innymi które je dobrowolnie uznają; lub przeważający wpływ, supremację, dominację jednego państwa nad innymi, prymat w polityce międzynarodowej uzyskane przy pomocy groźby lub użycia siły.Battlefleet Gothic – gra bitewna stworzona przez angielską firmę Games Workshop usytuowana w uniwersum Warhammer 40,000. Nazwa jest często skracana do BFG.
Cosplay z uniwersum Warhammer 40k, Pyrkon 2015 w Poznaniu

Opis świata[ | edytuj kod]

Świat gry umieszczony jest po 40000 r. n.e. w obszarze galaktyki spiralnej nazywanej przez nas Drogą Mleczną, u apogeum ery panowania człowieka w tymże układzie.

Cywilizacja – poziom rozwoju społeczeństwa w danym okresie historycznym, który charakteryzuje się określonym poziomem kultury materialnej, stopniem opanowania środowiska naturalnego i nagromadzeniem instytucji społecznych. Stanowi ona najwyższy poziom organizacji społeczeństw, z którymi jednostki identyfikują się. W skład cywilizacji wchodzą mniejsze jednostki np.: narody, wspólnoty pierwotne czy inne zbiorowości.Magia, czary, czarostwo – ogół wierzeń i praktyk opartych na przekonaniu o istnieniu sił nadprzyrodzonych, które można opanować za pomocą odpowiednich zaklęć i czynności.

Główny wątek wielopłaszczyznowej fabuły krąży wokół zmagań rządzącej się bezwzględną doktryną ludzkości z innymi kosmicznymi potęgami i z własnymi konfliktami wewnętrznymi. Ludzie od tysiącleci utrzymują hegemonię zorganizowani w ogromnym organizmie państwowym zwanym oficjalnie Imperium Ludzkości (ang. Empire of Man) ze stolicą na Ziemi zwanej inaczej Terra (oficjalnie Święta Terra – ang. Holy Terra), które skupia blisko milion zamieszkanych planet i obejmuje większy obszar galaktyki. Imperium od zarania prowadzone jest przez nieśmiertelnego Imperatora, otaczanego boskim kultem, którego wola interpretowana jest przez Arcylordów Terry. Ludzkie państwo jest tu dystopijnym tworem, w którym propagowana jest opresywna ksenofobia, i wyższość ludzi nad innymi cywilizacjami, gdzie postęp i nowe ruchy myślowe są surowo potępiane, w obawie przed odejściem ludzkości od wiary we wskazania Imperatora (co w powszechnym mniemaniu doprowadziłoby do rychłego upadku całego rodzaju ludzkiego).

Maxi singel (ang. maxi single lub maxi-single) – wydawnictwo muzyczne, singel złożony z więcej niż dwóch utworów.Ksenofobia (stgr. ξένος ksenós - obcy, stgr. φόβος phóbos - strach, czyli strach przed obcymi) - niechęć, wrogość, lęk wobec obcych, przesadne wyrażanie niechęci wobec cudzoziemców.

Propaganda uczyniła z enigmatycznego i bezimiennego Imperatora jedyny klucz do dalszego trwania ludzkiego gatunku. Ma jednoczyć ludzi we wspólnym celu, krzewić poczucie własnej siły i rozwiewać wszelkie wątpliwości. Choć swoją nadnaturalną aurą budzi lęk przed najmniejszym sprzeciwem i zawahaniem, to niesie też jedyną wiarygodną obietnicę bezpieczeństwa i wiecznego trwania ludzkości i jej chwały.

Czas Horusa (ang. Horus Rising) – powieść brytyjskiego pisarza i autora komiksów Dana Abnetta, będąca pierwszą częścią cyklu książek Herezja Horusa osadzonych w uniwersum Warhammer 40,000. Skupia się na wydarzeniach, które doprowadziły do upadku Mistrza Wojny Horusa.Kolekcjonerskie gry karciane (pot. karcianki, z ang. collectible card games (CCG) lub trading card games (TCG)) – gry, w których każdy z graczy korzysta z osobistej talii specjalnie przeznaczonych dla danej gry kart. Gra jest dwu- lub wieloosobowa.

Główne strony konfliktu[ | edytuj kod]

Wojownik Dominium Tau
  • Imperium:
  • Astra Militarum (Gwardia Imperialna)
  • Kosmiczni Marines
  • Siostry Bitwy
  • Inkwizycja
  • Ordo Malleus – Daemonhunters (Łowcy Demonów)
  • Ordo Xenos (Łowcy Obcych – rasy nie będące spokrewnione z ludźmi)
  • Ordo Hereticus – Witch Hunters (Łowcy Wiedźm)
  • Istnieją jeszcze 2 znacznie mniejsze człony Inkwizycji:
  • Ordo Sepulturum
  • Ordo Sicarius
  • Chaos:
  • Kosmiczni Marines Chaosu
  • Demony Chaosu
  • Straceńcy i Potępieni
  • Eldarzy
  • Mroczni Eldarzy
  • Orkowie
  • Dominium Tau
  • Nekroni
  • Tyranidzi
  • Potwór, monstrum (łac. zły omen, cud) – samo słowo wywodzi się od "po tworzeniu" czyli ma to być istota "stworzona już po właściwym dziele stworzenia" – popularne określenie szerokiej grupy fikcyjnych stworzeń występujących w mitologii, legendach, wierzeniach ludowych oraz literaturze grozy. Stworzenia takie zwykle cechują się przerażającym wyglądem, a także prymitywnym, agresywnym zachowaniem, często utożsamianym z wcieleniem zła. Zbliżonym znaczeniowo terminem jest bestia, choć z założenia, wygląd "bestii" ma przywodzić na myśl istniejący organizm(y) (zwykle kręgowca – gada, ssaka, płaza, względnie rybę lub ptaka), podczas gdy "potwór" ma stanowić zupełnie nową jakość – istotę niepodobną do żadnego znanego ludzkości organizmu. Innym synonimem potwora, występującym zwłaszcza w fantastyce naukowej, jest mutant.Muzyka elektroniczna – muzyka tworzona głównie lub wyłącznie za pomocą elektrofonów (elektromechanicznych i elektronicznych instrumentów muzycznych) oraz urządzeń elektronicznych przetwarzających dźwięki pozamuzyczne lub generowane przez tradycyjne instrumenty akustyczne.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4]




    Warto wiedzieć że... beta

    William John King, także Bill King (ur. 7 grudnia 1959 w Stranraer, Szkocja) – brytyjski pisarz fantasy i science fiction, znany z cyklów książek osadzonych w światach Warhammer, Warhammer 40000 i Warcraft. Wieloletni współpracownik Games Workshop przy tworzeniu gier fantasy. Przez kilka lat mieszkał w Pradze, gdzie poznał swoją przyszłą żonę, Radkę, z którą wziął ślub 24 września 2005. W lipcu 2006 King wraz z rodziną przeniósł się z powrotem do Szkocji, obecnie mieszka w Glasgow.
    Kosmiczni Marines (ang. Space Marines) – elitarne oddziały Imperium Ludzi w fikcyjnym uniwersum gry bitewnej Warhammer 40,000.
    Droga Mleczna – galaktyka spiralna z poprzeczką, w której znajduje się m.in. nasz Układ Słoneczny. Droga Mleczna nazywana jest też po prostu Galaktyką. Ale wtedy dla odróżnienia od innych galaktyk pisana wielką literą "G". Zawiera od 100 (według starszych szacunków) do 400 miliardów (według nowszych szacunków) gwiazd. Ma średnicę około 100 000 lat świetlnych i grubość ok. 1000 lat świetlnych.
    Nekroni – rasa robotów bitewnych ze świata Warhammera 40,000. Przyjmują postać zbudowanych ze stali mechanicznych szkieletów. Przez 64 miliony lat trwali w uśpieniu, teraz zaś – w dalekiej przyszłości świata gry – budzą się ponownie do życia.
    Rycerstwo – stan społeczny złożony z konnych wojowników istniejący w Europie w okresie pełnego średniowiecza i późnego średniowiecza. Warstwa ta wytworzyła swoisty styl życia, ceremoniał i etykę. W zamian za nadanie ziemskie przyjmowało obowiązek służby pod rozkazami seniora. W późnym średniowieczu przekształciło się w szlachtę.
    Imperium – państwo z fikcyjnego świata Warhammer 40,000, zrzeszające wszystkie planety rządzone przez Imperatora, jego armie kosmicznej piechoty oraz oddziały Gwardii Imperialnej. Religią obowiązującą jest Kult Imperialny.
    Opresja społeczna (łac. oppressio – ucisk) – wykluczanie, marginalizowanie, a nawet unicestwianie danych grup społecznych głównie w celu podkreślenia wyższości opresora, uprzywilejowania go i utrzymania go u władzy.

    Reklama