W1 (kolej)

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Wzór wskaźnika W 1

W 1 „Wskaźnik usytuowania”wskaźnik kolejowy w Polsce oznaczający miejsce ustawienia tarczy ostrzegawczej (tarczy ostrzegawczej przejazdowej), a na szlaku z czterostawną blokadą samoczynną – przedostatniego semafora samoczynnej blokady liniowej na szlaku przed semaforem wjazdowym.

Przejazd kolejowo-drogowy (również przejazd kolejowy) – skrzyżowanie w jednym poziomie linii kolejowej lub bocznicy z drogą.Wskaźniki ogólnoeksploatacyjne w Polsce – zbiór wskaźników kolejowych stosowanych na sieci kolejowej w Polsce, które są zdefiniowane w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Wskaźniki oznaczone są symbolem W (stosowane na liniach kolejowych oraz metra) lub Wm (stosowane wyłącznie na liniach metra).

Wygląd[ | edytuj kod]

Wskaźnik ma postać prostokątnej białej tablicy z czarnym obramowaniem, a na niej dwa czarne kąty, oparte na krótszych bokach prostokąta, jeden nad drugim, stykające się wierzchołkami w środku tablicy.

Zasady ustawiania[ | edytuj kod]

Wskaźnik W 1 stosowany jest w ruchu na liniach kolejowych normalnotorowych i szerokotorowych i ustawia się go bezpośrednio przed tarczą ostrzegawczą lub semaforem lub mocuje go nisko do masztu tarczy lub semafora – dla zwrócenia uwagi na tarczę lub semafor.

Sygnały na obrotnicach i wagach – sygnały, które na PKP PLK stosowane są przy wjazdach na wagi pomostowe, obrotnice kolejowe i inne podobne urządzenia. Informują, czy wjazd jest dozwolony, czy też nie.Obecnie w Polsce na kolei stosuje się tylko jeden sygnał dawany przez dyżurnego ruchuRd 1. W przeszłości stosowano także sygnały Rd 2, Rd 3 i Rd 4.

Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz.U. z 2005 r. nr 172, poz. 1444, Rozdział 15: Wskaźniki)
  • PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.: Wymagania techniczne dla wskaźników i tablic sygnałowych Ie-102. Warszawa: 2010, s. 122-123.
  • DB Netz AG: Auszug für EVU zu den Regeln für Betriebsführung über die Staatsgrenze (RfBS). s. 132-133. (niem.)
  • Semafor – pociągowy sygnalizator kolejowy do sterowania ruchem kolejowym poprzez wizualne informowanie maszynisty przy pomocy ustawienia ramion (semafory kształtowe) lub barwnych świateł (semafory świetlne lub kształtowe pod warunkiem, że zostały wyposażone w odpowiednie latarnie zapalane w porze nocnej) o prędkości jazdy bądź nakazie zatrzymania pociągu, obowiązującej prędkości przy tym, oraz na kolejnym semaforze.Sygnalizacja kolejowa w polskim transporcie kolejowym jest uregulowana przez Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 18 lipca 2005 w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz. U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444). Jej zadaniem jest przekazywanie informacji potrzebnej do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu na kolejowego.




    Warto wiedzieć że... beta

    SBL, Samoczynna Blokada Liniowa to zespół urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego, zwiększających przepustowość szlaku i zapewniających bezpieczeństwo kilku pociągom znajdującym się w tym samym czasie na szlaku.
    Rp 1 „Baczność” – sygnał ostrzeżenia w ruchu kolejowym w Polsce w postaci jednego długiego tonu gwizdawką lub syreną lokomotywy.
    Nakło Śląskie (niem. Naklo, do 2010 Nakło) – wieś sołecka w Polsce położona w województwie śląskim, w powiecie tarnogórskim, w gminie Świerklaniec.
    Sygnał powtarzający, pot. powtarzacz - kolejowe urządzenie sygnalizacyjne informujące o tym, jaki sygnał jest wyświetlany przez następny semafor.
    Tarcza ostrzegawcza – urządzenie sygnalizacyjne stosowane w ruchu kolejowym do informowania maszynisty o sygnale wyświetlanym na zbliżającym się semaforze i umożliwiająca dostosowanie prędkości, tak by w wypadku nakazu zatrzymania bądź ograniczenia prędkości, można było to uczynić przed minięciem semafora. Stosuje się je przed semaforami wjazdowymi na posterunki ruchu, ze szlaku nie wyposażonego w samoczynną blokadę liniową, bądź przed semaforami półsamoczynnymi na posterunkach odstępowych.
    Tarcza manewrowa – urządzenie sygnalizacyjne stosowane w ruchu kolejowym do informowania maszynisty w czasie manewrów, czy może wjechać na tor za tarczą, czy nie.
    Wskaźniki kolejowe to znaki podające ważne informacje maszyniście prowadzącemu pociąg, informujące o ograniczeniu prędkości, miejscu zatrzymania pociągu itp. Wskaźniki kolejowe dzielą się na trzy grupy:

    Reklama