Vulkan (API)

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Vulkan – niskopoziomowe, wieloplatformowe API wspomagające tworzenie grafiki 3D, opracowane przez Khronos Group.

Mad Max – postapokaliptyczna trzecioosobowa komputerowa gra akcji, w której głównym celem rozgrywki jest walka z wykorzystaniem pojazdów. Osadzona została w otwartym świecie wykreowanym na potrzeby serii filmów Mad Max. Producentem Mad Maxa jest Avalanche Studios. Gra została wydana 1 września 2015 w Stanach Zjednoczonych i Europie oraz 2 września 2015 roku w Australii na platformy Microsoft Windows, Linux, PlayStation 4 i Xbox One przez Warner Bros. Interactive Entertainment. Dota 2 – gra komputerowa z gatunku MOBA (zwanego również „action RTS”), która została stworzona i wydana przez Valve Corporation, oparta na silniku Source. Jest samodzielną kontynuacją modyfikacji Defense of the Ancients do gry Warcraft III: Reign of Chaos i dodatku Warcraft III: The Frozen Throne.

Ten interfejs programistyczny, zwany również platformą renderującą, oparty jest na elementach AMD Mantle API. Podobnie jak OpenGL, Vulkan celuje w rynek wysokowydajnych aplikacji 3D takich jak np. gry komputerowe.

Opis API[ | edytuj kod]

Vulkan oferuje niższy narzut sterownika (ang. overhead), większą kontrolę nad kartą graficzną oraz niższe obciążenie procesora graficznego przy tych samych zadaniach niż jego poprzednik – OpenGL.

Glide API jest opatentowanym API 3D opracowanym przez firmę 3dfx specjalnie dla ich akceleratorów graficznych Voodoo. Było poświęcone wydajności w grach, obsłudze mapowania geometrii i tekstur w formatach danych identycznych z tymi, które były używane w tych kartach. Akceleratory Voodoo jako pierwsze mogły zaoferować wydajność grafiki, z którą gry prezentowały się naprawdę dobrze zarówno wydajnościowo jak i jakościowo, a Glide był stosowany jako wynik. Dalsze udoskonalanie Microsoft Direct3D i pełnego OpenGL implementowanych w innych kartach graficznych i wzrost konkurencyjnego sprzętu spowodował, że to API stawało się powoli zbędne.Khronos Group została założona w styczniu 2000 roku przez wiodące korporacje w dziedzinie systemów multimedialnych (media-centric), w skład których wchodzą między innymi: 3Dlabs, ATI, Discreet, Evans & Sutherland, Intel, NVIDIA Corporation, SGI, Google i Sun Microsystems. Celem tej organizacji jest tworzenie otwartych standardów API umożliwiających authoring i odtwarzanie w szerokim zakresie mediów na różnorodnych platformach i urządzeniach.

Cechy biblioteki:

  • Vulkan API jest dopasowane do kart graficznych z segmentu „high-end”, jak również do modułów graficznych obecnych w telefonach komórkowych (OpenGL posiada specjalny podzbiór API dla telefonów komórkowych o nazwie OpenGL ES, który jest alternatywą w urządzeniach obsługujących Vulkan API).
  • W przeciwieństwie do rozwiązania firmy Microsoft, czyli DirectX, Vulkan jest dostępny w wielu systemach operacyjnych; podobnie jak OpenGL, Vulkan API nie jest przypisany do pojedynczego systemu operacyjnego lub urządzenia. W dniu wydania Vulkan działał na Windows 7, Windows 8, Windows 10, Linux, Tizen, Android
  • Ma obniżony narzut sterownika, czyli wymaga mniejszej mocy obliczeniowej procesora głównego do wykonania tych samych zadań obsługi wywołań funkcji.
  • Zawiera lepsze skalowanie na wielordzeniowych procesorach. (Direct3D 11 i OpenGL 4 były zaprojektowane początkowo do użycia z procesorami 1-rdzeniowymi i dopiero w późniejszym czasie zostały zmodyfikowane tak, aby mogły być używane z procesorami wielordzeniowymi. Jednak nawet wtedy to dostosowane API zwykle nie skaluje się zbyt dobrze na procesorach wielordzeniowych).
  • Zunifikowana obsługa kerneli obliczeniowych i graficznych shaderów; eliminuje potrzebę użycia osobnego API obliczeniowego w połączeniu z graficznym API.
  • Procesor graficzny, inaczej GPU (ang. Graphics Processing Unit) – jest główną jednostką obliczeniową znajdującą się w nowych kartach graficznych.Nintendo Switch (początkowo Nintendo NX) – konsola gier wideo firmy Nintendo wydana 3 marca 2017 roku. Jest następcą wydanego w 2012 roku Wii U.


    Podstrony: 1 [2] [3]




    Warto wiedzieć że... beta

    Karta graficzna – karta rozszerzeń komputera odpowiedzialna za renderowanie grafiki i jej konwersję na sygnał zrozumiały dla wyświetlacza.
    Wii (wym. jak ang. we; IPA: [wiː]) – konsola gier wideo zaprojektowana i produkowana przez japońską firmę Nintendo. Początkowo znana pod nazwą Revolution jest następczynią Nintendo GameCube.
    Microsoft Windows (ang. windows „okna”, IPA: [maɪkɹoʊsɑːft ˈwɪndoʊz]) – rodzina systemów operacyjnych stworzonych przez firmę Microsoft. Systemy rodziny Windows działają na serwerach, systemach wbudowanych oraz na komputerach osobistych, z którymi są najczęściej kojarzone.
    Unity – zintegrowane narzędzie do tworzenia gier trójwymiarowych lub innych materiałów interaktywnych takich jak wizualizacje czy animacje trójwymiarowe. Środowisko działa na platformie Microsoft Windows, OS X oraz Linux, a gry wyprodukowane na tym silniku mogą działać na takich platformach jak Windows, Linux, Mac OS, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, Wii U, iPad, iPhone, Android i Windows Phone 8. Gry stworzone w Unity po zainstalowaniu wtyczki Unity Web Player (niedostępnej pod Linuksem) mogą działać również w przeglądarce internetowej. Unity umożliwia również eksport gotowego projektu do Adobe Flash.
    System operacyjny (ang. Operating System, skrót OS) – oprogramowanie zarządzające systemem komputerowym, tworzące środowisko do uruchamiania i kontroli zadań użytkownika.
    Jądro systemu operacyjnego (ang. kernel) – podstawowa część systemu operacyjnego, która jest odpowiedzialna za wszystkie jego zadania.
    OpenGL (ang. Open Graphics Library) – specyfikacja uniwersalnego API do generowania grafiki. Zestaw funkcji składa się z 250 podstawowych wywołań, umożliwiających budowanie złożonych trójwymiarowych scen z podstawowych figur geometrycznych.

    Reklama