User-generated content

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

User-generated content (UGC) (także consumer-generated mediaCGM albo user-created contentUCC) – treści wytwarzane i nadawane przez końcowych użytkowników (w przeciwieństwie do zawartości mediów tradycyjnych, która tworzona jest przez zawodowych np. pisarzy, wydawców, dziennikarzy, nadawców, producentów).

Serwis społecznościowy — to serwis internetowy, który istnieje w oparciu o zgromadzoną wokół niego społeczność. Tworzy tak zwane media społecznościowe (ang. social media).Wideo (z łaciny "widzę") – technika elektroniczna bazująca na sekwencji nieruchomych obrazów, które mogą być nagrywane, przetwarzane, transmitowane, a następnie odtwarzane dając złudzenie ruchu. Terminem tym określa się również sekwencję obrazów zarejestrowaną na nośniku danych.

Pojęcie UGC upowszechniło się w 2005 roku. Odzwierciedla zmiany w nowych mediach związane z rozwojem technologii, które dostępne są w coraz bardziej powszechnym użytku. UGC dotyczy różnych typów treści, np.: video, wpisów blogowych, podcastów, wpisów wiki.

Według definicji zawartej w raporcie OECD z 2007 roku treści tworzone przez użytkowników (UCC) cechuje:

Producent – osoba lub przedsiębiorstwo produkujące towary w celu ich sprzedaży na rynku. Celem producenta jest zwykle maksymalizacja udziału jego produktów w rynku, a co za tym idzie maksymalizacja zysków.YouTube – serwis internetowy, stworzony w lutym roku 2005, który umożliwia bezpłatne umieszczanie, oglądanie filmów oraz live streaming. Używa technologii FLV do wyświetlania szerokiego wyboru filmów zamieszczonych przez użytkowników (tzw. user-generated content), takich jak zwiastuny filmowe lub telewizyjne, teledyski, jak i dzieła amatorskie: wideoblogi i krótkie własne filmy. Większość materiałów została załadowana na YouTube przez prywatne osoby, ale wiele firm (na przykład Columbia Broadcasting System, BBC, Universal Music Group, w Polsce Polska Agencja Prasowa, Grupa TVN, CD Projekt), różne instytucje i organizacje oferują część swoich materiałów przez YouTube jako część programu partnerskiego.
  • Wymóg publikacji – treść stworzona przez użytkownika jest publicznie dostępna za pośrednictwem Internetu (np. na ogólnodostępnej stronie WWW lub stronie serwisu społecznościowego dostępnego dla wybranych osób)
  • Twórczy wkład – treść jest przynajmniej częściowo rezultatem twórczej pracy użytkownika. Może być w całości stworzona przez użytkownika lub przetwarzać już istniejące treści, jednak by uznać ją za UCC, użytkownik musi wytworzyć pewną nową wartość (OECD nie uznaje za UCC np. umieszczenia na YouTube fragmentu programu telewizyjnego).
  • Tworzenie poza aktywnością zawodową – UCC zazwyczaj nie jest wytwarzana w ramach pracy zawodowej. Zwykle jest tworzona przez amatorów nieoczekujących wynagrodzenia czy zysku. Motywacją do tworzenia UCC mogą być: kontakty z innymi użytkownikami, rozgłos, prestiż, potrzeba ekspresji.
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. B. Schivinski, D. Dabrowski. The effect of social media communication on consumer perceptions of brands. „Journal of Marketing Communications”, s. 1–26, 2014. DOI: 10.1080/13527266.2013.871323. 

    Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Raport OECD na temat zagadnienia UGC (ang.)
  • Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (ang. Organization for Economic Co-operation and Development, OECD, fr. Organisation de Coopération et de Développement Economiques, OCDE) – organizacja międzynarodowa o profilu ekonomicznym skupiająca 34 wysoko rozwinięte i demokratyczne państwa. Utworzona na mocy Konwencji o Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju podpisanej przez 20 państw 14 grudnia 1960.Blog (ang. web log – dziennik sieciowy) — rodzaj strony internetowej zawierającej odrębne, uporządkowane chronologicznie wpisy. Blogi umożliwiają zazwyczaj archiwizację oraz kategoryzację i tagowanie wpisów, a także komentowanie notatek przez czytelników danego dziennika sieciowego. Ogół blogów traktowany jako medium komunikacyjne nosi nazwę blogosfery.




    Warto wiedzieć że... beta

    Wiki – typ serwisu internetowego, w którym treść można tworzyć i zmieniać z poziomu przeglądarki internetowej, za pomocą języka znaczników lub edytora WYSIWYG. Strony wiki, ze względu na swoją specyfikę, są przede wszystkim wykorzystywane do pracy nad wspólnymi projektami, takimi jak repozytoria wiedzy na wybrany temat lub projekty różnych grup społecznych.
    Wydawca – osoba bądź instytucja (ta druga zwana również wydawnictwem), za której pieniądze przygotowywane, opracowywane, a następnie drukowane jest czasopismo, książka, lub publikowana podobna rzecz, np. komercyjny portal internetowy.
    DOI (ang. digital object identifier – cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego) – identyfikator dokumentu elektronicznego, który w odróżnieniu od identyfikatorów URL nie zależy od fizycznej lokalizacji dokumentu, lecz jest do niego na stałe przypisany.
    Środki masowego przekazu (mass media, publikatory) – środki społecznego komunikowania o szerokim zasięgu, czyli prasa, radio, telewizja, Internet, a w szerszym znaczeniu także książka, film, plakat, kino. Środki masowego przekazu to element kultury masowej.

    Reklama