Unreal Engine

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
(Przekierowano z Unreal Engine 4)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Unreal Enginesilnik gier komputerowych, wyprodukowany przez przedsiębiorstwo Epic Games. Pierwotnie wykorzystywany w strzelankach pierwszoosobowych, z czasem zaczął być wykorzystywany również w innych gatunkach gier komputerowych.

Ubisoft Entertainment (dawniej Ubi Soft) – przedsiębiorstwo produkujące oraz wydające gry komputerowe i konsolowe. Jego główna siedziba znajduje się w Montreuil-sous-Bois, we Francji. Ma siedziby w ponad 20 krajach, łącznie z rozwijającymi się studiami, m.in. w Montrealu, Toronto, Barcelonie, Północnej Karolinie (USA), Düsseldorfie, Mediolanie. Od roku 2008 jest trzecim co do wielkości niezależnym wydawcą gier wideo w Europie i czwartym co do wielkości w USA.Renderowanie (od ang. rendering) – przedstawienie informacji zawartych w dokumencie elektronicznym w formie najbardziej właściwej dla danego środowiska (np. wizualnie, w tym na ekranie i w druku, czy dźwiękowo). Mechanizm odpowiedzialny w programie komputerowym za renderowanie nazywa się mechanizmem renderującym (ang. rendering engine, czasem silnik renderujący) lub rendererem (z ang.).

Jądro silnika zostało napisane w języku C++, a jego twórcy zaimplementowali w nim mechanizmy wspomagające wieloplatformowość. Ze względu na to oraz wysoki poziom technologiczny (16 lat rozwoju silnika przy dużym wsparciu finansowym) wielu deweloperów gier chętnie go wykorzystuje. Obsługuje między innymi platformy Windows, Linux, macOS, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One oraz iOS.

HDR rendering (rendering z użyciem szerokiego zakresu dynamicznego, ang. High Dynamic Range Rendering) – technika generowania sceny w grafice trójwymiarowej, której efektem jest renderowanie świata z realistycznym oświetleniem, przy użyciu szerszego niż normalnie zakresu jasności oświetlenia.Unreal Tournament 2004 – gra komputerowa typu FPS wydana 16 marca 2004 roku. Jest to sequel gry Unreal Tournament 2003, jednej z części serii gier Unreal.

Wersje silnika[ | edytuj kod]

Unreal Engine 1[ | edytuj kod]

Wersja zadebiutowała w 1998 roku w grze Unreal. Silnik zawierał wtedy mechanizm renderowania, system wykrywania kolizji, system sztucznej inteligencji, system widoczności, zarządzania siecią i systemem plików. Z powodu poziomu technologicznego ówczesnych komputerów zastosowano cylindryczne wykrywanie kolizji, choć dysponowano lepszą technologią. Unreal Engine 1 wykorzystywał Glide API opracowany specjalnie dla procesorów graficznych 3dfx, zamiast OpenGL. Jednym z największych powodów jego popularności było zastosowanie łatwej do modyfikacji architektury silnika i włączenie języka skryptowego. Kolejną innowacją w porównaniu do silników poprzedniej generacji było zastosowanie technologii sieciowej, która znacznie ulepszyła skalowalność silnika w grach wieloosobowych. Również Unreal jako pierwszy silnik w pełni wykorzystywał model klient-serwer w architekturze silnika.

GameCube – konsola gier wideo szóstej generacji, wyprodukowana i wydana w 2001 przez japońskie przedsiębiorstwo Nintendo. Konsola, zgodnie z nazwą, ma kształt kostki, do której podłączane są kontrolery.Wykrywanie kolizji — nazwa grupy algorytmów stosowanych w grafice komputerowej i symulacjach komputerowych służących znajdowaniu ograniczeń ruchu w scenach dwu- i trójwymiarowych. Najogólniej, algorytm wykrywający kolizję odpowiada na pytanie, czy przemieszczenie jakiegoś obiektu w danym kierunku jest możliwe, czy może na drodze ruchu znajdują się przeszkody, tj. inne obiekty ruchome lub nieruchome. W symulacjach ciał odkształcających się (np. tkanin) należy również wykrywać kolizje pomiędzy różnymi fragmentami tego samego obiektu.

Unreal Engine 2[ | edytuj kod]

Druga wersja silnika zadebiutowała w 2002 roku w grze America’s Army. Największą zmianą jest napisane całkowicie od nowa jądro silnika oraz silnik renderowania. Zintegrowano z silnikiem nowy edytor poziomów UnrealEd 3, a także silnik fizyczny Karma physics SDK, wykorzystaną między innymi w grach Unreal Tournament 2003 i Unreal Championship. Ponadto zaktualizowano wiele elementów silnika, dodano wsparcie dla platform PlayStation 2, GameCube i Xbox. W wersji UE 2.5 poprawiono renderowanie, dodano fizykę pojazdów oraz wsparcie dla technologii 64-bitowej w Unreal Tournament 2004. Wyspecjalizowana wersja UE 2.5 o nazwie UE2X, wykorzystana w grze Unreal Championship 2, została zoptymalizowana dla pierwszej generacji konsoli Xbox. Dodatkowo wspiera ona technologię dźwięku EAX 3.0.

dobreprogramy – polski portal internetowy w całości poświęcony legalnemu oprogramowaniu, stanowiący własność firmy dobreprogramy Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu.Ósma generacja – w historii gier komputerowych jest to termin opisujący kolejną generację konsol wideo, w założeniach następującą po erze konsol stacjonarnych: PlayStation 3, Xbox 360, Wii, a także przenośnych: PlayStation Portable, Nintendo DS. Przyjmuje się, że początek ósmej generacji rozpoczął się wraz z premierą systemu Nintendo 3DS (luty 2011) oraz PlayStation Vita (grudzień 2011) oraz z oficjalną premierą Nintendo Wii U w roku 2012.

Unreal Engine 3[ | edytuj kod]

Trzecia wersja silnika pojawiła się w 2006 roku wraz z grą Gears of War. Silnik projektowano z myślą o wykorzystaniu technologii DirectX w wersjach 9, 10 i 11, a także do zastosowania w konsolach PlayStation 3 oraz Xbox 360. Silnik obsługuje zaawansowane technologie takie jak: High dynamic range rendering, Per-pixel lighting, a także dynamiczne cienie. W 2009 roku na Game Developers Conference zapowiedziano wydanie poprawek do silnika, które zawierały obsługę wysokiej jakości efektów świetlnych, symulacje zniszczeń obiektów oraz symulację tłumu. Silnik jest również wykorzystywany do projektowania obiektów, tworzenia symulatorów jazdy oraz filmów. Licencje na wykorzystywanie silnika zakupiło m.in.: Atari, Activision, Capcom, Disney, Electronic Arts, Konami, THQ, Sega, Sony, Ubisoft i wiele innych przedsiębiorstw.

Epic Games (znane też jako Epic i początkowo jako Epic MegaGames) – producent gier komputerowych z Cary w Karolinie Północnej w Stanach Zjednoczonych.Sony – japońskie przedsiębiorstwo założone 7 maja 1946 roku przez Masaru Ibukę i Akio Moritę w Tokio jako Tokyo Telecommunications Engineering Company, obecnie jeden z największych światowych producentów elektroniki użytkowej. Spółka publiczna notowana na giełdach tokijskiej (TSE) i nowojorskiej (NYSE) (NYSE: SNE).

Unreal Engine 4[ | edytuj kod]

W 2005 roku wiceprezes Epic Games Mark Rein przyznał, że prace nad Unreal Engine 4 trwają od 2003 roku. Na konferencji DICE Summit w 2010 roku powiedział też, że silnik nie jest w stanie pracować na (wtedy obecnej) siódmej generacji konsol do gier i komputerów oraz że prawdopodobnie będzie wykorzystany w konsolach ósmej generacji. Czwarta wersja została wydana 19 marca 2014 roku. Pierwszą grą opartą na tym silniku była Daylight. Miesiąc po premierze ukazała się pierwsza aktualizacja, która umożliwiła współpracę z PlayStation 4, Xbox One oraz Linuksem. Od 2 marca 2015 silnik wraz z przyszłymi aktualizacjami stał się darmowy dla wszystkich twórców, którzy chcieliby tworzyć na nim gry. W przypadku produkcji komercyjnych, które zarobiły ponad trzy tysiące dolarów, twórcy zobowiązani byli do opłacania tantiem w wysokości pięciu procent zysków. 13 maja 2020 próg dla tantiem podwyższono do wysokości miliona dolarów.

Strzelanka pierwszoosobowa, FPS (od ang. first-person shooter) – gatunek gier komputerowych skoncentrowanych na walce z przeważającym zastosowaniem broni palnej, których akcja obserwowana jest z perspektywy pierwszej osoby. Innymi słowy, gracz doświadcza akcji oczami głównego bohatera. Widzi ręce i broń postaci. Pozostałe części ciała tylko na filmach objaśniających fabułę. Strzelanka pierwszoosobowa jako gatunek dzieli cechy wspólne z innymi strzelankami, które stanowią zarazem część gatunku gier akcji. Innego rodzaju broń niż broń palna jest możliwa, ale jej znaczenie jest zwykle drugorzędne.Sega (jap. セガ – oficjalnie: Sega Corporation ,株式会社セガ, Kabushiki-gaisha Sega) – międzynarodowy producent i wydawca gier wideo, dawniej konsoli do gier. Główna siedziba firmy, która jest również siedzibą główną oddziału lokalnego, Sega of Japan, jest położona w Ota, dzielnicy Tokio w Japonii.


Podstrony: 1 [2] [3]




Warto wiedzieć że... beta

Microsoft Windows (ang. windows „okna”, IPA: [maɪkɹoʊsɑːft ˈwɪndoʊz]) – rodzina systemów operacyjnych stworzonych przez firmę Microsoft. Systemy rodziny Windows działają na serwerach, systemach wbudowanych oraz na komputerach osobistych, z którymi są najczęściej kojarzone.
Gry-Online (zapis stylizowany GRY-OnLine) – polska strona internetowa poświęcona grom komputerowym. Strona została założona 1 stycznia 2001 jako serwis informacyjny. Jego redaktorem naczelnym jest Łukasz Malik. Siedziba redakcji znajduje się w Krakowie. Jedną z większych części serwisu jest Encyklopedia Gier. Wielka Encyklopedia Gier co roku (do 2009) była wydawana przez firmy Gry-OnLine S.A. i Axel Springer w wersji płytowej.
Game Developers Conference (GDC) – coroczne spotkanie profesjonalnych producentów gier komputerowych w San Francisco. Zjazd podzielony jest na część ekspozycyjną, spotkania networkingowe, gale nagród (Independent Games Festival i Game Developers Choice Awards) oraz wykłady i dyskusje prowadzone przez zawodowych twórców gier komputerowych na tematy takie jak: programowanie, design, dźwięk, produkcja, biznes i zarządzanie oraz sztuka.
Unreal Championship jest konwersją gry Unreal Tournament 2003 na konsolę Xbox. Na potrzeby konsoli odpowiednio zmodyfikowano silnik Unreal Engine 2.0. Do gry została wydana kontynuacja Unreal Championship 2: Liandri Conflict.
DirectX – zestaw funkcji API wspomagających generowanie grafiki (dwu- i trójwymiarowej), dźwięku oraz innych zadań związanych zwykle z grami i innymi aplikacjami multimedialnymi.
Activision, Inc. – wydawca i producent gier komputerowych. Firma została założona 1 października 1979. Ich pierwsze produkty były wydawane na kartridżach na konsolę Atari 2600. Obecnie jest drugim (po Electronic Arts) co do wielkości wydawcą gier komputerowych i wideo na świecie.
Environmental Audio Extensions (EAX) – opracowany przez firmę Creative Labs zestaw rozszerzeń standardu Microsoft Direct Sound 3D. EAX stosowane jest w grach 3D by lepiej oddać świat dźwięków. Pozwala na znaczne poprawienie realności doznawanych wrażeń słuchowych.

Reklama