The Basement Tapes

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
.mw-parser-output table.album-studyjny td.naglowek{background:lightsteelblue!important}.mw-parser-output table.album-bootleg td.naglowek{background:lightblue!important}.mw-parser-output table.album-ep td.naglowek{background:lightsalmon!important}.mw-parser-output table.album-koncert td.naglowek,.mw-parser-output table.album-koncertowy td.naglowek,.mw-parser-output table.album-live td.naglowek{background:burlywood!important}.mw-parser-output table.album-soundtrack td.naglowek{background:gainsboro!important}.mw-parser-output table.album-demo td.naglowek,.mw-parser-output table.album-nielegal td.naglowek,.mw-parser-output table.album-mixtape td.naglowek{background:peachpuff!important}.mw-parser-output table.album-tribute td.naglowek,.mw-parser-output table.album-cover td.naglowek{background:thistle!important}.mw-parser-output table.album-kompilacja td.naglowek,.mw-parser-output table.album-split td.naglowek,.mw-parser-output table.album-remix td.naglowek{background:darkseagreen!important}.mw-parser-output table.album-wideo td.naglowek{background:lightskyblue!important}.mw-parser-output table.album-box td.naglowek{background:lightgray!important}

The Basement Tapes – szesnasty studyjny, podwójny album nagrany w Woodstock przez grupę Bob Dylan & The Band pomiędzy czerwcem a listopadem 1967. Wydawnictwo trafiło na rynek w czerwcu 1975.

I Want You – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w styczniu i wydana na albumie Blonde on Blonde w maju 1966 r.The Rolling Stones [ðɘ rɘʊlɪŋ stɘʊnz] – brytyjski zespół rockowy, założony 12 lipca 1962 w Londynie. Są czwartym zespołem rockowym z największą liczbą sprzedanych wydawnictw muzycznych w historii. Łącznie sprzedali ok. 250 milionów egzemplarzy albumów na całym świecie.

Historia i charakter albumu[ | edytuj kod]

Pomiędzy styczniem 1964 r. a majem 1966 r. Bob Dylan wydał cztery nadzwyczajne albumy. Każdy następny był bardziej intensywny, bardziej złożony i bardziej rewolucyjny od poprzedniego. Oprócz tego koncertował przed publicznością (z reguły cztery czy pięć występów w tygodniu), nieustannie udzielał wywiadów i uczestniczył w konferencjach prasowych. Z wszelkich danych z tego okresu wynika, że był wyczerpany fizycznie, coraz bardziej szczuplał i alkohol czy różne "substancje" na pewno mu nie pomagały.

Gospel Plow – tradycyjna piosenka gospelowa, zaaranżowana i nagrana przez Boba Dylana na jego pierwszym albumie Bob Dylan w listopadzie 1961 r. Inne tytuły tego utworu: "Hold On", "Keep Your Eyes on the Prize", "Keep Your Hand on the Plow".Pretty Peggy-O – tradycyjny, anonimowy utwór folkowy nagrany przez Boba Dylana na jego pierwszym albumie Bob Dylan w listopadzie 1961 r. Inne tytuły tego utworu: "Bonnie Lass O Fyvie", "The Bonnie Lass Fyvie-O", "Fennario", "The Maid of Fife-E-O", "Peggy-O", "Pretty Peggy of Derby".

Wybawienie przyszło 29 lipca 1966 r. Podczas jazdy motocyklem wokół swojego domu w Woodstock uległ wypadkowi (odpadło koło); skutkiem były pęknięte kości kręgosłupa w części szyjnej. Los dawał mu szansę i Dylan skorzystał z niej w pełni. Zniknął na 1.5 roku.

Po wyjściu ze szpitala zaszył się w swoim domu w szczególnym miejscu, mającym już prawie 100-letnią tradycję bycia artystyczną kolonią – czyli w miasteczku Woodstock w stanie Nowy Jork.

When the Ship Comes In – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w październiku 1963 r. i wydana na trzecim studyjnym albumie The Times They Are a-Changin’ w styczniu 1964 r. Obviously 5 Believers – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w marcu i wydana na albumie Blonde on Blonde w maju 1966 r. Znana jest także w formie "Obviously Five Believers".

Przez rok nie robił właściwie nic. Jeszcze w maju 1967 r. zapytany przez dziennikarza, co robił przez ten czas, odparł: Co głównie robiłem, to... ślęczałem nad książkami [napisanymi] przez ludzi, o których nigdy nie słyszałeś, myślałem o tym, gdzie idę, dlaczego działam i dlaczego jestem za bardzo pomieszany.

Woodstock – miejscowość (miasto) w hrabstwie (powiecie) Ulster w stanie Nowy Jork W 2000 r liczyła 6 241 mieszkańców. Miasto słynne jest ze swoich kolonii artystycznych. Nazwa Woodstock stała się synonimem słynnego festiwalu rockowego w 1969 r., chociaż odbył się on w odległej o 100 km miejscowości Bethel.Motorpsycho Nitemare – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w czerwcu 1964 r. i wydana na czwartym studyjnym albumie Another Side of Bob Dylan w sierpniu 1964 r. Także znana jako Motorpsycho Nightmare.

Wypadek był wygodną linią demarkacyjną i znakomitą wymówką. Dylan, który się pojawił po wypadku, był już zupełnie innym człowiekiem. Z reguły uważa się, że jego geniusz stał się bardziej erratyczny, trudniejszy do uchwycenia. Jednak drugie półrocze 1967 r. jest jego najbardziej płodnym okresem ponad wszystkim, co działo się w świecie muzyki popowej i rockowej do tego czasu i do dnia dzisiejszego, zarówno jeśli chodzi o jakość jak i ilość nagrań.

The Ballad of Frankie Lee and Judas Priest – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w październiku i wydana na albumie John Wesley Harding w grudniu 1967 r.Black Crow Blues – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w czerwcu 1964 r. i wydana na czwartym studyjnym albumie Another Side of Bob Dylan w sierpniu 1964 r.

The Basement Tapes są być najwspanialszym zbiorem jego kompozycji, w dodatku nagranych zupełnie nieformalnie. Zapytany przez Janna Wennera powiedział: Wiesz, to naprawdę jest sposób robienia nagrań – w spokojnym, zrelaksowanym otoczeniu, w czyjejś suterenie z otwartymi oknami i psem leżącym na podłodze

Nagrania zostały dokonane na dosyć prymitywnym sprzęcie obsługiwanym przez Gartha Hudsona, który miał wielkie elektroniczne zdolności. Oryginalne taśmy są nagrane stereofonicznie oprócz jednego fragmentu (24–30) z sesji 2, który jest monofoniczny i w dodatku ze zniekształconym dźwiękiem. Można z tego wnioskować, że była to zapewne w ogóle pierwsza sesja nagraniowa, z której Garth wyciągnął odpowiednie wnioski. Jednak oryginalny album The Basement Tapes nie był wydany jako płyta stereo. Mianowicie stereofoniczne nagrania z taśm zostały w studiu Columbii skompresowane w mono.

Baby, Let Me Follow You Down – tradycyjna piosenka folkowa zaadoptowana i przearanżowana przez Erica von Schmidta i nagrana przez Boba Dylana na jego pierwszym albumie Bob Dylan w listopadzie 1961 r.On a Night Like This – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w listopadzie 1973, wydana na albumie Planet Waves w styczniu 1974 oraz jako singiel.

Oprócz tego, nagrania umieszczone na albumie są dużo słabsze od oryginałów. Wszystko to dzięki manipulacjom jakich dopuścił się podczas tworzenia albumu Robbie Roberston. Utwory poniosły nawet większe straty od szkód jakie wyrządzał swoim nagraniom sam Dylan; dotyczy to zwłaszcza takich albumów jak Blood on the Tracks (sesje w Minneapolis), Infidels i Oh Mercy. Robertson, który zaczął mieć w tym okresie wielkie problemy ze swoim wybujałym ego starał się usunąć z nagrań tyle Dylana, ile się da. Również w czasie wywiadów umniejszał nieustannie rolę Dylana, co stało w sprzeczności z faktami.

From a Buick 6 – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w lipcu i wydana na albumie Highway 61 Revisited w sierpniu 1965 r.Columbia Records – najstarsza na świecie wciąż działająca firma fonograficzna, założona w 1888 roku w Stanach Zjednoczonych. Obecnie jest częścią koncernu Sony Music – jednak płyty pod szyldem Columbia Records nadal są wydawane.

Chociaż sesje te zaczęły się początkowo tylko dla zabicia czasu, to szybko okazało się, że Dylan wkrótce poczuł taką inspirację, że nagle znowu zaczął komponować. I to zmieniło towarzyskie pogrywanie w sesje nagraniowe ze znakomitym nieraz materiałem.

W lipcu i sierpniu Dylan i The Hawks w studiu Dwarf Music nagrali swój słynny acetat zawierający 14 kompozycji, a w październiku zostały zabezpieczone prawa autorskie do nich. Oto kolejność utworów (niektórzy przypuszczają, że układ ten odzwierciedla chronologię nagrań, ale jest to wątpliwe):

  1. Million Dollar Bash
  2. Yea! Heavy and a Bottle of Bread
  3. Please, Mrs. Henry
  4. Crash on the Levee (Down in the Flood)
  5. Lo and Behold
  6. Tiny Montgomery
  7. This Wheel's on Fire
  8. You Ain't Going Nowhere
  9. I Shall Be Released
  10. Too Much of Nothing
  11. Tears of Rage
  12. The Mighty Queen
  13. Open the Door, Homer
  14. Nothing Was Delivered

Gdy ukazał się oryginalny album, okazało się, że poza tym, iż licznym overdubbingom poddano "This Wheel's on Fire" i "You Ain't Going Nowhere", to na domiar złego zastąpiono "The Mighty Queen" i "'I Shall Be Released" przez dużo gorsze wersje piosenek "Tears of Rage" i "Too Much of Nothing".

Hard Rain – koncertowy album nagrany przez Boba Dylana wiosną 1976 r. podczas tournée Rolling Thunder Revue oraz wydany we wrześniu 1976 r.Day of the Locusts – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego najpewniej w czerwcu 1970 r. i wydana na albumie New Morning w październiku 1970 r.

W 1969 r. ukazał się pierwszy w świecie bootleg, i to w dodatku podwójny, który zawierał siedem utworów z suterenowych sesji Dylana i The Hawks. Nazywał się Great White Wonder. Potem pokazały się następne, prezentujące kolejne nagrania z tych sesji.

Największym jednak wydawnictwem związanym z suterenowymi nagraniami, jest seria pięciu płyt kompaktowych zatytułowanych The Genuine Basement Tapes. Cztery dyski zasługują na pięć gwiazdek, a jeden (Vol. 3) na mniej, gdyż pomyłkowo został wydany jako monofoniczny i tym samym jego brzmienie nie dorównuje pozostałym czterem dyskom.

Went to See the Gypsy – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w czerwcu 1970 r. i wydana na albumie New Morning w październiku 1970 r.I Shall Be Free No. 10 – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w czerwcu 1964 r. i wydana na czwartym studyjnym albumie Another Side of Bob Dylan w sierpniu 1964 r.

Sesje te miały wielkie reperkusje; wpłynęły na muzykę zarówno The Beatles jak i The Rolling Stones. Wzmocniły Dylana jak i grupę The Hawks. Dylan wykorzystał je do ponownego wyjścia w świat, nagrania albumu John Wesley Harding i innych, oraz dalszego rozwoju, który nie miał już związku z tymi sesjami, bo muzyk je po prostu przekroczył. Natomiast The Hawks, po zmienieniu nazwy na The Band, wydali znakomity album Music from Big Pink i nigdy nie wyrwali się ze stylistyki wypracowanej na tych sesjach.

Knockin’ on Heaven’s Door” – ballada rockowa napisana przez Boba Dylana. Znalazła się na ścieżce dźwiękowej do filmu Pat Garrett i Billy Kid z 1973. Została także wydana na singlu. All the Tired Horses – utwór skomponowany przez Boba Dylana, nagrany przez niego na początku marca 1970 i wydany na albumie Self Portrait w czerwcu 1970 r.

W 2003 album został sklasyfikowany na 291. miejscu listy 500 albumów wszech czasów magazynu Rolling Stone.

Muzycy[ | edytuj kod]

  • Bob Dylangitara, harmonijka, wokal (sesje 1-4)
  • Robbie Robertson – gitara, perkusja (1-4)
  • Richard Manuelpianino, perkusja, wokal towarzyszący (1-4)
  • Rick Dankogitara basowa, mandolina, wokal (1-4)
  • Garth Hudsonorgany, klawinet, akordeon, pianino (1-4)
  • Levon Helm – perkusja (4)


  • Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5]




    Warto wiedzieć że... beta

    Boots of Spanish Leather – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w sierpniu 1963 r. i wydana na trzecim studyjnym albumie The Times They Are a-Changin’ w styczniu 1964 r.
    Self Portrait – dziesiąty studyjny i drugi w karierze dwupłytowy album Boba Dylana nagrany w okresie od kwietnia 1969 r. do marca 1970 r. Zawiera kilka koncertowych nagrań z porzuconego projektu wydania albumu koncertowego.
    On the Road Again - piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w styczniu i wydana na albumie Bringing It All Back Home w marcu 1965 r.
    Little Sadie – piosenka zaaranżowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego na dwóch sesjach w marcu 1970 r. i wydana na albumie Self Portrait w czerwcu 1970 r. Piosenka ta znana była także pod tytułem "Transfusion Blues".
    Lay Lady Lay – piosenka skomponowana przez Boba Dylana, nagrana przez niego w lutym 1969 i wydana na albumie Nashville Skyline w kwietniu 1969 r. oraz jako strona A singla. Jeden z największych przebojów i jedna z najpopularniejszych piosenek Dylana.
    Śpiew – czynność polegająca na wytwarzaniu dźwięków o charakterze muzycznym za pomocą głosu. Każda osoba potrafiąca mówić potrafi też śpiewać, ponieważ śpiew pod wieloma względami jest jedynie formą przedłużonej mowy.
    Ego (łac. ja, niem. das Ich, franc. moi) – jedna ze struktur osobowości. Często rozumiane w znaczeniu ja jednostki ludzkiej.

    Reklama