Teraz Polska

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Godło „Teraz Polska”

Teraz Polska – polski znak promocyjny, który powstał w 1992 roku. Głównym celem postawionym przez twórców idei godła była walka o odrodzenie prestiżu polskiej marki.

Polski Koncern Naftowy ORLEN Spółka Akcyjna (GPW: PKN) – polskie przedsiębiorstwo zajmujące się przetwarzaniem ropy naftowej oraz dystrybucją produktów ropopochodnych, m.in. paliw. Koncern utworzony został w wyniku fuzji Petrochemii Płock SA z Centralą Produktów Naftowych (CPN) W skład Orlenu wchodzą rafinerie w Płocku, Trzebini, Jedliczu, trzy w Czechach oraz rafineria w Możejkach na Litwie. Łączne moce przerobowe zakładów w trzech państwach wynoszą 31,7 milionów ton ropy naftowej rocznie. Orlen jest jedyną polską spółką, która znalazła się na liście największych przedsiębiorstw świata (398 miejsce w 2010 roku) magazynu Fortune. 27,52 procent akcji należy do Skarbu Państwa. Orlen ma pierwsze miejsce, w rankingu firm w Polsce. Jego roczne przychody sięgają grubo ponad 100 mld zł. Same stacje sprzedają paliwa za ponad 30 mld zł rocznie. Ogólne przychody przedsiębiorstwa w roku 2012 przekroczyły 90 mld złotych, przychody ze sprzedaży wyniosły ponad 88 mld złotych.Polskie Radio SA (PR SA) – jednoosobowa spółka akcyjna Skarbu Państwa z siedzibą w Warszawie, której celem działalności jest wypełnianie zadań radiofonii publicznej w Polsce.

Historia godła[ | edytuj kod]

Korzenie godła „Teraz Polska” sięgają 1991 roku, czyli początku okresu transformacji gospodarki i tworzenia się wolnego rynku w Polsce. Otwarcie granic na towary importowane pozwoliło społeczeństwu poznać nowe możliwości konsumpcji. Natomiast polskie firmy były nieefektywne i źle zarządzane, polska myśl techniczna zamierała, a polskie produkty nie wytrzymywały konkurencji z importowanymi.

Wolny rynek – rodzaj rynku, na którym wymiana dóbr dokonuje się w wyniku dobrowolnie zawieranych transakcji pomiędzy kupującymi, a sprzedającymi przy dobrowolnie ustalonej przez nich cenie. Na wolnym rynku kupujący i sprzedający nie podlegają żadnym ograniczeniom ani przymusowi ze strony podmiotów zewnętrznych (np. władzy publicznej), a warunki transakcji - w szczególności cena - zależą jedynie od ich obopólnej zgody. Przeciwieństwem wolnego rynku jest rynek regulowany.Wiktor Zborowski (ur. 10 stycznia 1951 w Warszawie) – polski aktor teatralny, filmowy, radiowy (Teatr Polskiego Radia) i dubbingowy. Absolwent XI LO im. Mikołaja Reja w Warszawie (1969), PWST w Warszawie (1973). Siostrzeniec Jana Kobuszewskiego. Mąż Marii Winiarskiej, ma dwie córki: Zofię i Hannę.

Wówczas pojawiła się inicjatywa Polskiego Programu Promocyjnego i koncepcja polskiego znaku promocyjnego. Ideą tego programu była promocja polskich przedsiębiorstw, a także ich wspieranie w zakresie marketingu na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Znak graficzny zaprojektował prof. Henryk Chyliński (autor m.in. znaków Polskiego Radia i Orlenu), a autorem hasła słownego Teraz Polska był aktor Wiktor Zborowski.

Wybitny Polak – coroczny konkurs odbywający się w Polsce i za granicą. Powstał z inicjatywy Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, aby zaprezentować osoby, które przyczyniają się do pozytywnego wizerunku Polski i Polaków. Marka, inaczej znak fabryczny, znak firmowy (ang. brand, trade mark) – znak określający producenta: nazwa lub symbol graficzny (znak towarowy) umieszczany na wyrobach w celu ochrony przed naśladownictwem lub podrabianiem, podszywaniem się, przypisywaniem sobie autorstwa. Traktowana jest jako rodzaj świadectwa: producent nie wstydzi się swego wyrobu, „podpisując” go, gwarantuje jego jakość. Stąd „marka” jest synonimem opinii.

Przez 20 lat istnienia Konkursu „Teraz Polska”, grono laureatów konkursu urosło do kilkuset firm, instytucji i gmin. Na liście figurują zarówno wielkie, szeroko znane przedsiębiorstwa, jak i małe podmioty. Łączy je jedno – wysoka jakość oferowanych wyrobów bądź usług.

Kontrola autorytatywna – w terminologii bibliotekoznawczej określenie procedur zapewniających utrzymanie w sposób konsekwentny haseł (nazw, ujednoliconych tytułów, tytułów serii i haseł przedmiotowych) w katalogach bibliotecznych przez zastosowanie wykazu autorytatywnego zwanego kartoteką wzorcową.


Podstrony: 1 [2] [3] [4]




Reklama