Talisman: Magia i Miecz

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Talisman: Magia i Miecz (ang. Talisman – oryg. talizman), pierwotnie wydawana w Polsce jako Magia i Miecz – gra planszowa fantasy wydana przez brytyjską firmę Games Workshop, która w latach 80. zdobyła dużą popularność i została przetłumaczona na wiele języków, w tym polski. Wydawcą gry w Polsce była Sfera, a od 2008 roku wydawcą gry jest Galakta. W 1992 uhonorowana tytułem Gra Roku.

Steam (ang. para) – system dystrybucji cyfrowej, system zabezpieczeń oraz system gry wieloosobowej stworzony przez Valve Corporation.Gra Roku – nagroda corocznie przyznawana przez Kapitułę Konkursu dla najlepszej w Polsce gry planszowej. Pierwotnie w latach 1985 -1993 nagroda była przyzwana przez magazyn "Świat Młodych". Ponownie pomysł przyznawania nagrody narodził się z końcem 2004 roku na forum dyskusyjnym portalu tematycznego Gry-Planszowe.pl. Tytuł Gra Roku jest przyznawany przez kapitułę konkursową najlepszej w Polsce grze planszowej, karcianej lub towarzyskiej skierowanej do młodzieży i dorosłych i wydanej w roku poprzedzającym rok, w którym przyznawana jest Nagroda. Celem przyznawania Nagrody jest popularyzacja gier planszowych w Polsce oraz promocja najlepszych tytułów wydanych w kraju.

1. i 2. edycja[ | edytuj kod]

Pierwsza edycja gry ukazała się w Wielkiej Brytanii w 1983 roku. Zmiany w drugiej edycji były jedynie kosmetyczne – część czarno-białych ilustracji zastąpiono kolorowymi.

Polska Magia i Miecz oparta była na pierwszej i drugiej edycji Talismanu. Jako jedyna na świecie miała odmienną niż oryginalna oprawę graficzną – przez wielu fanów uważaną za lepszą od oryginalnej i nadającą niepowtarzalny klimat grze. Opracowanie grafiki powierzono grafikowi Grzegorzowi W. Komorowskiemu, a prace zajęły ponad 4 miesiące. W Polsce powstał również dodatek do gry, nie stworzony przez autorów – Games Workshop, ale Sferę. Zatytułowany został Jaskinia. Dotyczyło to zwłaszcza nowych postaci i kart, zaburzających równowagę gry.

Fantasy Flight Games (FFG) to przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją gier fabularnych, planszowych oraz karcianych. Siedziba firmy znajduje się w Roseville w stanie Minnesota.Magiczny Miecz – gra planszowa fantasy wydana przez nieistniejące już wydawnictwo Sfera. Gra jest polską przeróbką angielskiej gry planszowej Magia i Miecz, której wydawcą w Polsce była również firma Sfera. Ze względu na to, że prawowity twórca i właściciel gry "Magia i Miecz" (oryg. Talisman) - firma Games Workshop, stracił zainteresowanie dalszym jej wydawaniem, a Sferze nie udało się odnowić licencji, polski producent ok. 1993 roku wydał grę pod nazwą Magiczny Miecz. Jej autorem (podobnie, jak i kliku innych gier wydawnictwa) był Adrian Markowski (od 1998 r. redaktor naczelny CRN Polska, a także autor książek). Szatę graficzną gry opracowali graficy: Piotr Kowalski (plansza i postacie) i Piotr Łukaszewski (okładki) oraz Piotr Pucek (karty czarno-białe). Testowaniem gry i korektami technicznymi zajmował się lekarz - Piotr Rynio, a korektą merytoryczną Katarzyna Makowska - współwłaścicielka wydawnictwa.

Ze względu na to, że Games Workshop w późniejszych latach stracił zainteresowanie dalszym wydawaniem gry, Sferze nie udało się odnowić licencji. Polska firma, najprawdopodobniej uznając się za współautora gry, postanowiła wydać więc grę Magiczny Miecz, różniącą się szatą graficzną, nieznacznie zmienioną fabułą i celem gry (pokonanie bestii), jednak zasady i ogólny klimat, pozostały te same. Wielu graczy uznało jednak Magiczny Miecz za podróbkę. Do Magicznego Miecza ukazały się także dodatki, będące odpowiednikami rozszerzeń do Magii i Miecza, np. zamiast "Miasta" – "Gród".

Android – system operacyjny dla urządzeń mobilnych takich jak telefony komórkowe, smartfony, tablety, tablety PC i netbooki. Obecnie (2013) najpopularniejszy system mobilny na świecie. Android został oparty na jądrze Linux oraz oprogramowaniu na licencji GNU. Początkowo był rozwijany przez firmę Android Inc. (kupioną później przez Google), następnie przeszedł pod skrzydła Open Handset Alliance.Galakta - wydawnictwo zajmujące się wydawaniem polskich wersji gier planszowych oraz niekolekcjonerskich gier karcianych. Siedziba wydawnictwa znajduje się w Krakowie.

W skład polskiej edycji gry "Magia i Miecz" wchodziły następujące części (w kolejności wydania):

  • Magia i Miecz – wersja podstawowa (zawierająca także karty z oryginalnego dodatku Talisman Expansion Set)
  • Podziemia – plansza i karty (zawierająca oprócz zawartości oryginalnego dodatku Dungeon także karty z The Adventure)
  • W kosmicznej otchłani (ang. Timescape) – plansza i karty
  • Miasto (City) – plansza i karty
  • Jaskinia – polski dodatek, plansza i karty
  • Smoki (Dragons) – zbiór kart
  • Wszystkie dodatki oprócz Smoków, które były jedynie zestawem dodatkowych kart, zawierają nowe plansze rozszerzające obszar gry. W numerze 4/93 czasopisma "Magia i Miecz" ukazał się dodatek do gry zawierający 4 dodatkowe postacie (Herold, Rycerz Chaosu, Mistyk, Templariusz), stanowiący polską wersję dodatku do gry Talisman, który ukazał się pod koniec lat 80. w piśmie White Dwarf. Powstało także wiele nieoficjalnych dodatków stworzonych przez fanów, m.in. "Kampania trzech masek" na którą składały się "Lodowa Kraina". "Pustynia" i "Przedpola Piekieł", a także dodatkowy zewnętrzny krąg "Zapomniane Pustkowia", "Morze", "Wioska", "Wyspa", "Północny Ląd", "Bagna", "4 Jeźdźcy Apokalipsy" oraz wiele innych.

    Games Workshop – brytyjska firma produkująca gry bitewne, m.in. jest twórcą systemu fabularnego Warhammer. Stworzyła gry takie jak Warhammer Fantasy Battle, Warhammer 40000 a także Lord of the Rings i inne.Magia i Miecz - pierwsze i najdłużej istniejące (1993-2002) czasopismo o grach fabularnych na polskim rynku. Jako prekursor tej tematyki w Polsce, odegrało ogromną rolę w popularyzacji idei RPG. Wydawcą Magii i Miecza było wydawnictwo MAG, założycielem Jacek Rodek. Z pismem współpracowali m.in. Artur Szyndler, Andrzej Sapkowski i Tomasz Kołodziejczak.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4]




    Warto wiedzieć że... beta

    Essen – miasto na prawach powiatu w zachodniej części Niemiec, w kraju związkowym Nadrenia Północna-Westfalia, w rejencji Düsseldorf. Pełni funkcję portu nad Ruhrą i nad Kanałem Ren-Herne. Essen jest dziewiątym pod względem liczby ludności miastem w Niemczech. Siedziba biskupstwa rzymskokatolickiego założonego w 1958 r. Od roku 1972 miasto uniwersyteckie. W roku 2010 Essen wraz z sąsiednimi miastami pod nazwą RUHR.2010 było Europejską Stolicą Kultury.
    Sfera - nieistniejąca już na rynku polska firma z siedzibą w Warszawie, specjalizowała się w wydawaniu gier planszowych, głównie w zakresie fantastyki. Biuro Promocji i Reklamy Sfera, założona przez Macieja i Katarzynę Makowskich rozpoczęła swoją działalność wydawniczą ok. roku 1991 wraz z wydaniem gry Magia i Miecz - będącej polską lokalizacją drugiego wydania angielskiej gry Talisman wydawnictwa Games Workshop. Gra spotkała się z niebywałą popularnością. Biuro Promocji i Reklamy Fantastyki Sfera zarzuciła swoją działalność wydawniczą w dziedzinie gier planszowych ok. 1998 r.
    Fantasy – gatunek literacki lub filmowy używający magicznych i innych nadprzyrodzonych form, motywów, jako pierwszorzędnego składnika fabuły, myśli przewodniej, czasu, miejsca akcji, postaci i okoliczności zdarzeń. Fantasy jest na ogół odróżniane od science fiction oraz od horroru, przy założeniu, że względnie nie wchodzi w tematykę naukową (w sensie SF) lub tematykę grozy (ang. macabre). Jednak gatunki te w znacznym stopniu przenikają się. Wszystkie trzy mieszczą się w pojęciu fantastyki (ang. speculative fiction).

    Reklama