TVP Info

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Siedziba programów informacyjnych TVP przy placu Powstańców Warszawy 7 w Warszawie

TVP Info (zapis stylizowany: TVP INFO) – kanał informacyjny Telewizji Polskiej. Wystartował 6 października 2007, zastępując TVP3 jako wspólne pasmo programowe ośrodków regionalnych TVP. Od 1 lipca 2013 wchodzi w skład Telewizyjnej Agencji Informacyjnej. Od 1 września 2013 funkcjonuje jako samodzielny kanał informacyjny, natomiast ośrodki regionalne tworzą własne wspólne pasmo pod nazwą TVP3 (do 1 stycznia 2016 TVP Regionalna).

Maeil Broadcasting Network (kor. 주식회사 매일방송, w skrócie MBN) – południowokoreańska stacja telewizyjna dostępna jako telewizja kablowa, satelitarna oraz IPTV, prowadzona przez Maeil Business Newspaper. Została założona w 1993 roku. SEA Today (Southeast Asia Today) – indonezyjska stacja telewizyjna o charakterze informacyjnym, emitująca treści w języku angielskim. Jej właścicielem jest Telkom Indonesia. Została uruchomiona w 2020 roku.

TVP Info HD[ | edytuj kod]

Logo TVP Info HD emitowane od 28 grudnia 2017 do 6 listopada 2018

Pierwsze doniesienia medialne na temat TVP Info HD pojawiły się w grudniu 2014 roku, które zostały potwierdzone w marcu 2015 przez ówczesnego prezesa TVP Juliusza Brauna. 15 lutego 2016 prezes TVP Jacek Kurski poinformował w rozmowie z mediami, że planowane jest uruchomienie TVP Info HD. W nocy z 18 na 19 lipca 2016 w związku z planowanym uruchomieniem TVP Info HD na multipleksie trzecim naziemnej telewizji cyfrowej zakończyła nadawanie TVP Polonia.

Studio telewizyjne - pomieszczenie w telewizji, w którym produkuje się programy, na żywo jak i te z postprodukcji. Profesjonalne studio telewizyjne, zazwyczaj posiada kilka pokoi. Pokoje te są połączone za pomocą interkomu, a pracownicy zostają podzieleni między tymi miejscami pracy. Jedno z największych w Europie i największe studio telewizyjne w Polsce, posiada telewizja TVN24, w którym są produkowane programy takie jak Fakty TVN, czy zwyczajnie serwisy informacyjne TVN24. Niektóre studia umożliwiają równoczesne nadawanie kilku programów w różnych miejscach studia.Prawo i Sprawiedliwość (PiS) – polska konserwatywna partia polityczna, założona na kongresie 29 maja 2001, zarejestrowana sądownie 13 czerwca 2001 (pierwszy komitet lokalny PiS powstał już 22 marca 2001). Powołana została przez braci Lecha i Jarosława Kaczyńskich, na fali popularności uzyskanej przez Lecha podczas sprawowania przez niego funkcji ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego w rządzie AWS. Deklarowana ideologia partii stanowi połączenie konserwatyzmu i chrześcijańskiej demokracji. W latach 2005–2007 Prawo i Sprawiedliwość sprawowało władzę, tworząc rząd Kazimierza Marcinkiewicza i rząd Jarosława Kaczyńskiego (od 2006 do 2007 w koalicji z Samoobroną RP i Ligą Polskich Rodzin, do 2006 i w schyłkowym okresie w 2007 rząd mniejszościowy). W latach 2005–2010 wysunięty przez PiS Lech Kaczyński (do 2006 członek partii) sprawował urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Prawo i Sprawiedliwość należy do grupy Europejscy Konserwatyści i Reformatorzy w Parlamencie Europejskim oraz do działającej obok niej międzynarodowej organizacji Sojusz Europejskich Konserwatystów i Reformatorów.

26 września 2016 nadawca poinformował, że od 30 września 2016 stacja będzie nadawać w rozdzielczości HD. Od 30 września 2016 TVP Info HD jest dostępne na multipleksie trzecim naziemnej telewizji cyfrowej oraz w sieciach kablowych. Na platformach satelitarnych do 5 kwietnia 2017 można było oglądać tylko wersję SD. 5 kwietnia 2017 o godzinie 1:00 TVP Info HD rozpoczął stałe nadawanie na satelicie. 20 kwietnia 2017 przekaz satelitarny TVP Info SD został wyłączony. 28 grudnia 2017 zakończył się proces dostosowywania stacji TVP Info do standardu HD.

Marsz Niepodległości – manifestacja w postaci przemarszu ulicami Warszawy, odbywająca się co rok w dniu 11 listopada.Romuald Feliks Orzeł (ur. 1963 w Pucku) – polski dziennikarz, od 19 grudnia 2009 do 27 sierpnia 2010 i ponownie od 1 do 3 marca 2011 prezes TVP S.A.

Według zapowiedzi prezesa TVP Jacka Kurskiego kanał rozpoczął pełne nadawanie w jakości Full HD na początku 2018 roku, czemu towarzyszyła zmiana scenografii głównego studia TVP Info. Nowe studio TVP Info zostało uruchomione 6 listopada 2018 roku.

Historia[ | edytuj kod]

Start TVP Info[ | edytuj kod]

Stacja wystartowała 6 października 2007 w miejsce TVP3. Jej pomysłodawcą i pierwszym dyrektorem był Mariusz Pilis. Flagowym programem stacji TVP Info jest Serwis Info. Programy mieli m.in. Rafał Ziemkiewicz i Jacek Sobala.

Start kanału nie wpłynął znacząco na programy ośrodków regionalnych, które nadawane są jak dotychczas, początkowo były emitowane bez cyfry „3” w logo, 1 grudnia 2007 zostały zastąpione logotypami na wzór ogólnopolskiego. Zmiana profilu i nazwy programu była kilkakrotnie przekładana.

Al-Arabijja (arab. ‏العربية‎, ang. Al Arabiya) – saudyjska arabskojęzyczna stacja telewizyjna nadająca programy informacyjne. Założona w 2003 roku przez inwestorów związanych z Arabią Saudyjską. Miała stanowić odpowiedź na nieprzychylną Saudom stację Al-Dżazira, związaną z kolei z Katarem. Te dwie stacje uznawane są za największe arabskie kanały informacyjne. iNews (Indonesia News; dawniej: Sun TV, Sindo TV) – indonezyjska stacja telewizyjna o charakterze informacyjnym. Należy do przedsiębiorstwa Media Nusantara Citra. Została uruchomiona w 2007 r. jako Sun TV; w 2011 r. zmieniła nazwę na Sindo TV; a od 2014 r. funkcjonuje pod nazwą iNews TV.

Kanał jako jedyny w Polsce kanał informacyjny otrzymał ustawowy obowiązek spełniania standardu publicznej telewizji zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji. Standard ten zobowiązuje m.in. do:

  • kierowania się odpowiedzialnością za słowo,
  • rzetelnego ukazywania całości wydarzeń w kraju i za granicą,
  • sprzyjania swobodnemu kształtowaniu się poglądów obywateli,
  • sprzyjania swobodnemu formowaniu się opinii publicznej,
  • umożliwiania obywatelom i ich organizacjom uczestniczenia w życiu publicznym przez prezentacje zróżnicowanych poglądów i stanowisk oraz wykonywanie prawa do kontroli i krytyki społecznej.
  • TVP Info została wyposażona w dziewięć satelitarnych wozów transmisyjnych DSNG, które trafiły do ośrodków regionalnych TVP.

    CGTN (dawniej pod nazwami CCTV-9, CCTV International oraz CCTV News) – chiński kanał telewizyjny należący do państwowego nadawcy Centralnej Telewizji Chińskiej (CCTV) i nadający w języku angielskim. Bronisław Maria Komorowski (ur. 4 czerwca 1952 w Obornikach Śląskich) – polski polityk, z wykształcenia historyk. Od 6 sierpnia 2010 prezydent Rzeczypospolitej Polskiej.

    14 lutego 2011 TVP Info wprowadziła format 16:9 (większość programów była w tym formacie). Z kolei 23 lutego 2011 kanał przeszedł na całkowite nadawanie w 16:9.

    Nowe TVP Info (już bez pasm lokalnych) wystartowało 1 września 2013 o godz. 4:30. O tej godzinie nadano transmisję na żywo z uroczystości z okazji 74. rocznicy wybuchu II wojny światowej. Pomimo zmian kanał pozostał w naziemnej telewizji cyfrowej, pozostając na pierwszym multipleksie. 15 lutego 2014 kanał został przeniesiony do trzeciego multipleksu.

    Mikołaj Klimek (ur. 19 lutego 1972 w Krakowie) – polski aktor głosowy i telewizyjny. Jest absolwentem PWST w Krakowie z 1997 roku. Jako aktor teatralny występował w teatrze Starym w Krakowie w 1995 roku oraz w Teatrze Polskim w Szczecinie (1997) i Teatrze Narodowym w Warszawie w latach 1998-2010.DISH Network – druga co do wielkości amerykańska platforma cyfrowa działająca od marca 1996 r. Platforma powstała jako usługa firmy EchoStar, a obecnie jest samodzielną spółką giełdową notowaną na NASDAQ. Jej głównymi konkurentami są sieci kablowe i największa platforma satelitarna DirecTV. Jej dekodery współpracują z Google TV. Abonament jest dostępny tylko dla mieszkańców USA (włącznie z Alaską, Hawajami i Portoryko).

    Zmiany w TVP Info[ | edytuj kod]

    Studio[ | edytuj kod]

    1 sierpnia 2008 wystartowało nowe studio, które zostało wyposażone m.in. w bezszwową ścianę monitorów plazmowych i ekrany LCD, a w jego tle widać umieszczony za szybą newsroom, gdzie pracują dziennikarze i obsługa techniczna kanału. Ze studia nadawane są serwisy informacyjne, pogodowe, sportowe, biznesowe oraz krótkie programy publicystyczne. Scenografię nowego studia zaprojektowała Anna Mioduszewska.

    Janusz Rajmund Daszczyński (ur. 1952) – polski dziennikarz i menedżer, wiceprezes zarządu Telewizji Polskiej (1994–1999), od 2015 do 2016 prezes zarządu Telewizji Polskiej.LCI (La Chaîne Info, dosł. Kanał Informacyjny) - francuski kanał telewizyjny o profilu informacyjnym, istniejący od 24 czerwca 1994 roku. Należy do TF1 Group, największego prywatnego nadawcy telewizyjnego we Francji.

    28 września 2009 studio zostało „zliftingowane” przez Magdalenę Kujszczyk, stało się bardziej przestrzenne, pojawiło się dużo elementów w kolorze czerwono-bordowym. Nieco odświeżony został również stół prezenterski.

    1 września 2013 wystartowało nowe studio, wyposażone w trzy stanowiska do prowadzenia programów, bezszwową ścianę i ekrany LCD. Dominującym motywem w studiu są kwadraty. Scenografię zaprojektowała Magdalena Kujszczyk.

    6 listopada 2018 wystartowało nowe studio, wyposażone w ścianę ekranów LED o długości 22 m z rozdzielczością ekranów wynoszącą 18 mln pikseli oraz 10 kamer i 100-calowy dotykowy ekran multimedialny.

    Rada Mediów Narodowych (RMN) – organ kolegialny powołujący i odwołujący zarządy i rady nadzorcze Telewizji Polskiej, Polskiego Radia oraz Polskiej Agencji Prasowej. Został utworzony w 2016.Ryszard Miazek (ur. 18 maja 1945 w Kocierzewie k. Łowicza) – polski ekonomista, publicysta, były prezes zarządów Telewizji Polskiej i Polskiego Radia oraz były członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

    Oprawa graficzna i muzyczna[ | edytuj kod]

    Wprowadzeniu nowego studia w 2008 roku towarzyszyła zmiana oprawy TVP Info, a także modyfikacja ramówki kanału, która stała się bardziej dynamiczna. Zmianie uległ także format nagrywania serwisów informacyjnych – na 16:9, które są nadawane w 4:3, można to zobaczyć patrząc na pasek informacyjny (na ekranie 16:9 widać całe nagranie kamery, a nie widać paska). Oprawę muzyczną przygotował Jean-Michel Jarre.

    Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States, US, United States of America, USA) – federacyjne państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.Małgorzata Maria Kidawa-Błońska z domu Grabska (ur. 5 maja 1957 w Warszawie) – polska polityk i producentka filmowa, posłanka na Sejm V, VI i VII kadencji, I wiceprzewodnicząca klubu parlamentarnego Platformy Obywatelskiej.

    Oprawa muzyczna została po raz kolejny zmieniona 28 września 2009. W całości została skomponowana przez polskiego muzyka – Michała Lorenca. Od 1 sierpnia 2008 do 31 lipca 2009 głosem stacji był aktor Jacek Mikołajczak, którego zastąpił Robert Głowacki, który funkcję tę sprawował do listopada 2009. Obecnym głosem stacji jest aktor Mikołaj Klimek.

    Cable News Network (CNN) – amerykańska telewizja informacyjna, założona w 1980 przez Teda Turnera i Reese Schonfelda. TVP Polonia (Telewizja Polonia, TV Polonia, TVPolonia) – polski, satelitarny kanał Telewizji Polskiej, skierowany głównie do Polaków mieszkających za granicą. TVP Polonia rozpoczął regularną emisję od 31 marca 1993 roku, choć wcześniej, od 24 października 1992 roku, nadawana była emisja próbna programu.

    18 lipca 2010 TVP Info przeszło zmiany tyłówek i czołówek. W programach studyjnych wykorzystywane były loty kamerowe z podkładem muzycznym z czołówek, a w Info Serwisach wykorzystywane były zawsze skrócone czołówki. We wszystkich programach studyjnych (łącznie z Info Serwisami) jako tyłówka wykorzystywany był lot kamerowy z producentem i rokiem produkcji (jak w TVN24).

    Wybory prezydenckie w Polsce w 2020 roku – wybory prezydenckie w Polsce wyznaczone na dzień 10 maja 2020. Ewentualna II tura miała odbyć się dwa tygodnie później, tj. 24 maja. Planowane głosowanie w I turze nie odbyło się. Ticker (inaczej scroll lub crawl) – pasek informacyjny, na którym widoczne są najważniejsze informacje. Jest zwykle umieszczany w dolnej części ekranu telewizora i wyświetlany przez cały czas trwania programu telewizyjnego.

    Od 5 lutego 2011 zmieniono tyłówkę Info Serwisów: zamiast belki z napisem, kto kiedy wyprodukował program (jak w TVN24), była po prostu czołówka. Tyłówka Info Serwisów 7 lutego 2011 powróciła do formy poprzedniej.

    23 lutego 2011 po raz kolejny zmieniono grafikę ekranową. Logo zostało przeniesione w lewy dolny róg (obszar safe-area), zegar był nad logo, a tzw. „sierżanty” znajdowały się po lewej stronie od logo. Belki programowe miały od tego dnia kształt równoległoboku i w prawym dolnym ich rogu widniał biały napis na szarym tle „tvp.info”.

    Piotr Andrzej Rubik (ur. 3 września 1968 w Warszawie) – polski wiolonczelista, kompozytor muzyki pop, filmowej i teatralnej, producent muzyczny oraz prezenter telewizyjny. Jeśli chodzi o kompozycję i dyrygenturę − Rubik jest samoukiem − nie ukończył studiów na tych kierunkach.Juliusz Jan Braun (ur. 29 sierpnia 1948 w miejscowości Milechowy w gminie Chęciny) – polski dziennikarz i polityk, prezes zarządu Telewizji Polskiej, były przewodniczący KRRiT, poseł na Sejm X, I, II i III kadencji.

    7 maja 2012 TVP Info zmieniło grafikę ekranową, a programy zyskały całkowicie nowe czołówki. W studio zamontowano nowy multimedialny stół, wyświetlający nazwy programów, bądź logo stacji. Przemeblowano newsroom oraz dodano ekrany plazmowe.

    1 września 2013 wraz z nowym studiem zaprezentowano nową oprawę graficzną i muzyczną. Skomponował ją Piotr Rubik. 14 października 2016 zaprezentowano nową grafikę ekranową.

    Układ ramówki[ | edytuj kod]

    Program został podzielony na trzy pasma: „Info Poranek”, „Info Dzień” i „Minął dzień”. W pierwszych dwóch blokach serwisy ukazują częściej (w poranku co 15 min., a w dniu zazwyczaj co pół godziny). Programy biznesowe zostały zastąpione serwisem gospodarczym „Biznes”. Na antenie TVP Info pojawił się też magazyn podsumowujący „Minął dzień”.

    Platforma Obywatelska (PO) – polska partia polityczna, założona (początkowo jako stowarzyszenie) 24 stycznia 2001 (jako partia pod nazwą "Platforma Obywatelska Rzeczypospolitej Polskiej" zarejestrowana 5 marca 2002). Jej głównymi założycielami byli Andrzej Olechowski, Maciej Płażyński z AWS i Donald Tusk z Unii Wolności. Skupia osoby o różnych poglądach, głównie chrześcijańsko-demokratycznych i konserwatywno-liberalnych, centroprawicowych i centrowych. Należy do Europejskiej Partii Ludowej. Od 2007 Platforma Obywatelska jest największą siłą polityczną w Sejmie oraz Senacie i wspólnie z Polskim Stronnictwem Ludowym tworzy koalicję rządową, która jest zapleczem parlamentarnym rządu Donalda Tuska.Google Play – internetowy sklep Google z aplikacjami, grami, muzyką, książkami, magazynami, filmami i programami TV. Treści ze sklepu są przeznaczone do korzystania za pomocą urządzeń działających pod kontrolą systemu operacyjnego Android, ale z niektórych można także korzystać na laptopie czy komputerze stacjonarnym. Google Play powstało w wyniku przekształcenia Google Music (uruchomiony 11 listopada 2011 r.) oraz Android Market (uruchomiony 22 października 2008 r.) w ujednoliconą usługę. 12 kwietnia 2012 udostępniono polskim deweloperom możliwość sprzedaży programów.

    Od 22 czerwca 2009 jedno z pasm lokalnych (od 18:00 do 20:00) zmieniło porę nadawania (od 17:30 do 19:30).

    Wcześniej od 28 września do 30 listopada 2009 (w dni powszednie) i od 2 stycznia 2010 (w soboty) wieczorne pasmo lokalne zostało skrócone o 15 minut na korzyść programu „Minął dzień” (w 2009 r.) oraz Losowania LOTTO (od 2010 r.).

    Od 6 września 2010 główne pasmo lokalne emitowane było codziennie od 17:00 do 20:00. Równocześnie zniesiono poranne pasma w dni powszednie, a pasmo „Minął dzień” zmieniło nazwę na „Info Wieczór”.

    Andrzej Sebastian Duda (ur. 16 maja 1972 w Krakowie) – polski prawnik, nauczyciel akademicki, były wiceminister sprawiedliwości, były podsekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, były członek Trybunału Stanu, poseł na Sejm VII kadencji.Rafał Kazimierz Trzaskowski (ur. 17 stycznia 1972 w Warszawie) – polski politolog, specjalista w zakresie spraw europejskich, poseł do Parlamentu Europejskiego.

    Od 2 marca 2013 poranne pasmo lokalne w weekendy było nadawane od 10:00 do 11:00 (wcześniej było nadawane od 7:45 do 8:30 i od 8:45 do 9:00). Od 1 maja 2013 wieczorne pasmo lokalne zostało przesunięte o 10 minut później i było nadawane od godz. 21:55 codziennie (od poniedziałku do soboty teoretycznie zostało wydłużone o 5 minut, w praktyce samo pasmo nie został wydłużone – wydłużono po nim blok reklamowy) na korzyść Losowania LOTTO. Pasma lokalne były emitowane do 31 sierpnia 2013.

    Koalicja Obywatelska (KO) – koalicja Platformy Obywatelskiej i Nowoczesnej, powołana przed wyborami samorządowymi w 2018 (komitet nosił wówczas nazwę Platforma.Nowoczesna Koalicja Obywatelska), następnie w różnych formach kontynuowana (na wybory parlamentarne w 2019 komitet przyjął nazwę Koalicja Obywatelska PO .N iPL Zieloni). Multipleks telewizyjny, multipleks telewizji cyfrowej, multipleks cyfrowy, multipleks naziemnej telewizji cyfrowej, multipleks DVB-T (w skrócie MUX lub MX z ang. multiplex) to pakiet kanałów telewizyjnych, radiowych i dodatkowych usług jednocześnie transmitowanych cyfrowo do odbiorcy w jednym kanale częstotliwości.

    W związku z powstaniem kanału TVP Regionalna (obecnie TVP3), z dniem 1 września 2013 pasma lokalne zniknęły z anteny TVP Info.

    Od 24 sierpnia 2017 rozpoczęto na antenie TVP Info równoległą emisję programów informacyjnych: Wiadomości i Teleexpressu, dotychczas emitowanych (nie licząc wydań specjalnych) tylko na antenie TVP1 i TVP Polonia oraz Panoramy, dotychczas emitowanej tylko na antenie TVP2.

    Pasek informacyjny[ | edytuj kod]

    6 sierpnia 2008 kanał zaczął podawać informacje na nowym pasku informacyjnym, gdzie każda wiadomość pojawia się oddzielnie, podobnie jak w CNN czy Polsat News. Na nowym pasku informacyjnym po lewej stronie, widnieje, jak do tej pory, informacja o kategorii wiadomości (KRAJ, ŚWIAT, KULTURA, SPORT, BIZNES itp.), a obok pojawiały się – w kilkusekundowych odstępach – nowe informacje wsuwając się z dołu. Prezentowane były jednak normalnym pismem, a nie jak wcześniej wersalikami. Od 25 sierpnia 2010 pasek informacyjny dostępny był również na stronie internetowej tvp.info.

    Polsat News – kanał informacyjno-publicystyczny Grupy Polsat, nadający od 7 czerwca 2008 roku. Szefem kanału, od początku nadawania stacji, jest Henryk Sobierajski.Magdalena Kalina Kujszczyk – polska scenografka teatralna, filmowa i telewizyjna. Jej dorobek obejmuje spektakle teatralne, filmy fabularne, festiwale i widowiska telewizyjne.

    28 września 2009 pasek powtórnie został zmieniony do formy przed 6 sierpnia 2008, czyli przewijanych informacji. Pasek zajmował ok. 4/5 szerokości ekranu, po lewej stronie znajdował się znak >> (w ważnych okolicznościach i w niektórych programach zamiast strzałki widniał obrazek z napisem).

    14 lutego 2011 przedłużono pasek tak, by zajmował całą szerokość ekranu.

    Metroport - polska grupa współpracujących ze sobą operatorów ISP. Oferuje poszczególnym operatorom dostęp do internetu, własną platformę telewizji IPTV Metro TV oraz usługi telefoniczne.Wybory prezydenckie w Polsce w 2015 roku - zgodnie z art 128. Konstytucji RP odbędą się w dzień wolny przypadający 75-100 dni do końca kadencji urzędującego Prezydenta. 5-letnia kadencja prezydenta Bronisława Komorowskiego kończy się 6 sierpnia 2015 r., więc I tura odbędzie się między 3 a 17 maja. II tura - w wypadku gdy żaden kandydat nie uzyska minimalnej większości głosów - będzie miała miejsce między 17 a 31 maja 2015 r. Będą to pierwsze wybory prezydenckie przeprowadzone na podstawie przepisów Kodeksu wyborczego.

    7 stycznia 2013 pasek informacyjny otrzymał nowy wygląd. Ponownie na pasku informacyjnym po lewej stronie widniała informacja o kategorii wiadomości. Wiadomości na pasku były nadal przewijane. Nad miejscem na kategorię informacji umieszczono zegar. Logo TVP Info znajdowało się na samej górze.

    1 września 2013 pasek informacyjny nadal jest przewijany, ale nie ma informacji o kategorii wiadomości. Teraz zegar i logo jest po prawej stronie. Nad zegarem jest logo TVP Info, zapowiedź gości różnych programów, a czasem znak „NA ŻYWO” lub „POWTÓRKA”.

    Wyświetlacz ciekłokrystaliczny, LCD (ang. Liquid Crystal Display) – urządzenie wyświetlające obraz, którego zasada działania oparta jest na zmianie polaryzacji światła na skutek zmian orientacji cząsteczek ciekłego kryształu pod wpływem przyłożonego pola elektrycznego.TA3 – słowacka informacyjno-publicystyczna, komercyjna stacja telewizyjna. TA3 rozpoczęła nadawanie 23 września 2001. Kanał TA3 nadaje niekodowanie z Astry 3B - 23,5°E oraz z Amosa 4°W (MPEG-4).

    14 października 2016 pasek nadal jest przewijany. Dodano kwadrat z najciekawszymi propozycjami programowymi, logo znajduje się przy pasku pod kwadratem, natomiast zegar przy pasku po prawej stronie pod logo emitowanego programu. W trakcie podawania informacji pilnych, stosuje się tzw. „podwójny pasek”. Czerwony pasek z pilnymi informacjami znajduje się nad białym paskiem oraz dodano pochyły napis „PILNE”, który został umieszczony nad zegarem.

    II wojna światowa – największy konflikt zbrojny w historii świata, trwający od 1 września 1939 do 2 września 1945 roku (w Europie do 8 maja 1945), obejmujący zasięgiem działań wojennych prawie całą Europę, wschodnią i południowo-wschodnią Azję, północną Afrykę, część Bliskiego Wschodu i wszystkie oceany. Niektóre epizody wojny rozgrywały się nawet w Arktyce i Ameryce Północnej. Poza większością państw europejskich i ich koloniami, brały w niej udział państwa Ameryki Północnej i Ameryki Południowej oraz Azji. Głównymi stronami konfliktu były państwa Osi i państwa koalicji antyhitlerowskiej (alianci). W wojnie uczestniczyło 1,7 mld ludzi, w tym 110 mln z bronią. Według różnych szacunków zginęło w niej od 50 do 78 milionów ludzi.Al Jazeera English – nadająca 24 godziny na dobę telewizja informacyjna w języku angielskim. Powstała jako językowa wersja arabskiej telewizji Al-Dżazira, początkowo miała rozpocząć nadawanie w czerwcu 2006, jednak jej start był przekładany aż do 15 listopada 2006. Pierwotnie stacja miała nazywać się Al Jazeera International, jednak 14 listopada zapadała decyzja o zmianie jej nazwy.

    TVP Info w TVP1[ | edytuj kod]

    Od 3 lipca 2013 w godzinach od 5:55 do 8:00 w dni powszednie TVP1 retransmitowało sygnał stacji zamiast Kawy czy herbaty?, w ramach porannego pasma Poranek Info. Następnie skrócono retransmisję sygnału stacji od godziny 6:55 do 7:40 (od początku 2015 roku). 31 marca 2015 po raz ostatni retransmitowano sygnał stacji TVP Info przez TVP1.

    Cyfrowy Polsat (WIG30: CYFRPLSAT, GPW: CPS) – polska telewizyjno-radiowa satelitarna platforma cyfrowa, której właścicielem jest Cyfrowy Polsat SA. Jest największą platformą satelitarną w Europie Środkowo-Wschodniej i czwartą pod względem ilości abonentów w całej Europie. W listopadzie 2009 roku będąc 10 lat na rynku platforma posiadała 3 mln abonentów (+600 tys. użytkowników prepaid). Obecnie Cyfrowy Polsat jest największą platformą w Polsce pod względem liczby kanałów, ma 3.558.000 abonentów (listopad 2012), co daje piąte miejsce w Europie wśród platform cyfrowych.Marcin Mastalerek (ur. 15 września 1984 w Szczecinie) – polski polityk, działacz samorządowy, poseł na Sejm VII kadencji.

    Plany likwidacji TVP Info[ | edytuj kod]

    Według informacji należącego wtedy do „Dziennika Polska-Europa-Świat” portalu internetowego dziennik.pl w marcu 2008 roku politycy Platformy Obywatelskiej przedstawili plan likwidacji stacji telewizyjnej TVP Info i przywrócenie w jej miejsce programów lokalnych Telewizji Polskiej. Pomysł ten został wtedy skrytykowany przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. 17 maja 2020 wiceprzewodniczący PO, prezydent miasta stołecznego Warszawy i kandydat KO w wyborach prezydenckich w 2020 roku po rezygnacji Małgorzaty Kidawy-Błońskiej z kandydowania w wyborach Rafał Trzaskowski zapowiedział „powstanie nowej telewizji publicznej bez publicystyki politycznej” i likwidację stacji telewizyjnej TVP Info i emitowanego także na antenie tej stacji telewizyjnej programu „Wiadomości”. 6 lutego 2021 roku Rafał Trzaskowski ponowił z kampanii wyborczej z 2020 roku zapowiedź likwidacji stacji telewizyjnej TVP Info, a 8 lutego 2021 roku politycy Platformy Obywatelskiej ogłosili, że ruszyli ze zbiórką podpisów pod obywatelskim projektem ustawy zmieniającej ustawę o radiofonii i telewizji, w którym zapisano m.in. likwidację abonamentu RTV oraz to, że „zabronione jest tworzenie i rozpowszechnianie przez publiczną telewizję wyspecjalizowanych programów informacyjno-publicystycznych”. Pomysł ten został skrytykowany przez dziennikarzy i publicystów, polityków partii Prawo i Sprawiedliwość, rzecznika rządu Piotra Müllera oraz ówczesnego szefa Telewizyjnej Agencji Informacyjnej Jarosława Olechowskiego, który podkreśla, że to niezgodne z art. 54 pkt 1 Konstytucji RP oraz art. 11 pkt 2 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej. W lutym 2021 roku w odpowiedzi na działania polityków Platformy Obywatelskiej stacja telewizyjna TVP Info zorganizowała akcję pod nazwą „W obronie wolności słowa” podczas, której pod specjalną infolinią telefoniczną i adresem e-mail widzowie stacji i czytelnicy portalu internetowego mogą przekazać swoje poparcie dla TVP Info.

    Maciej Jan Łopiński (ur. 19 sierpnia 1947 w Gdańsku) – polski dziennikarz, minister w Kancelarii Prezydenta RP w latach 2005–2010, poseł na Sejm VII kadencji.Andrzej Janusz Urbański (ur. 18 maja 1954 w Warszawie) – polski polityk, dziennikarz i publicysta, poseł na Sejm I kadencji, były prezes zarządu Telewizji Polskiej, w latach 2005–2006 szef Kancelarii Prezydenta RP i były doradca prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.

    Krytyka stacji związana z zarzutami o upolitycznienie kanału[ | edytuj kod]

    Przed 2015[ | edytuj kod]

    Podczas rządów koalicji PO-PSL, m.in. w czasie Marszy Niepodległości i w czasie kampanii wyborczej przez wyborami prezydenckimi i parlamentarnymi w 2015, TVP Info była krytykowana przez niektórych prawicowych polityków i publicystów, m.in. polityków partii Prawo i Sprawiedliwość i Ruch Narodowy, publicystów tygodników „W Sieci” i „Gazeta Polska” oraz publicystów portali internetowych wPolityce.pl, Salon24.pl i Niezalezna.pl, którzy zarzucali stacji, podobnie jak innym programom informacyjnym emitowanym na antenach TVP, upolitycznienie oraz sprzyjanie politykom współrządzącej Platformy Obywatelskiej i ówczesnemu prezydentowi RP Bronisławowi Komorowskiemu.

    Sky News - brytyjska telewizja informacyjna, pierwszy w Europie 24-godzinny kanał informacyjny należący do prywatnego nadawcy News Corporation.BBC News Channel (do 20 kwietnia 2008 BBC News 24) – brytyjski kanał informacyjny, dostępny tylko w przekazie cyfrowym (naziemnym i satelitarnym) oraz w sieciach kablowych i właściwie tylko na terenie Wielkiej Brytanii. Jednak jego odbiór w Polsce jest możliwy.

    W styczniu 2014 kontrowersje wzbudził brak zgody kierownictwa stacji na zaproszenie do emitowanego na antenie kanału programu Bliżej Jana Pospieszalskiego dziennikarza i publicysty tygodnika „W Sieci” oraz portalu internetowego wPolityce.pl Jacka Karnowskiego. Po decyzji ówczesnych władz stacji Jan Pospieszalski ogłosił, że rezygnuje z prowadzenia wieczornego odcinka programu.

    Ruch Narodowy – komitet wyborczy wyborców zarejestrowany w wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2014, a także nieformalna inicjatywa społeczno-polityczna zrzeszająca środowiska deklarujące bliskość tradycji endeckiej.Panorama – program informacyjny TVP2, który można obejrzeć w internecie za pośrednictwem serwisu TVP.PL od 1 czerwca 2012 roku także w jakości HD

    W lutym 2015 ówczesny publicysta tygodnika „W Sieci” Łukasz Warzecha wyszedł ze studia programu Z dnia na dzień w reakcji na słowa prowadzącego Jarosława Kulczyckiego, który – odpowiadając na wygłoszoną przez publicystę opinię nt. niewystarczającego relacjonowania przez kanały telewizyjne konwencji wyborczej kandydata na urząd prezydenta Andrzeja Dudy – zapytał go, czy „bierze pieniądze za udział w kampanii (...) Dudy” i zarzucił mu, że jest „propagandystą”. Warzecha stwierdził, że zachowanie prowadzącego „z całą pewnością nie spełniało standardów, których mamy prawo oczekiwać od telewizji publicznej”. Komisja Etyki TVP uznała zachowanie prowadzącego za „niestosowne i zbyt emocjonalne”, stwierdzając naruszenie jednej z zasad etyki dziennikarskiej i podkreślając, że „dziennikarz, szczególnie Telewizji Publicznej, ma niezbywalny obowiązek dochowania najwyższych standardów”. W maju 2015 ówczesny rzecznik PiS i szef kampanii Andrzeja Dudy Marcin Mastalerek opuścił studio programu Dziś wieczorem, zarzucając TVP Info faworyzowanie Bronisława Komorowskiego i określając kanał mianem „Komorowski Info”.

    TVP3 (TVP3 Regionalna, pot. Trójka, Program trzeci Telewizji Polskiej lub Regionalna Trójka) – kanał informacyjno-publicystyczny Telewizji Polskiej (TVP), funkcjonujący w latach 2002-2007; "połączona sieć skoordynowanych programów regionalnych tworzonych i rozpowszechnianych przez oddziały terenowe TVP, z pasmem wspólnym".Bogusław Aleksander Szwedo (ur. 18 grudnia 1958 w Sobowie) – założyciel Radia Leliwa z siedzibą w Tarnobrzegu, w latach 2004–2006 wykładowca w Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnobrzegu, od 10 stycznia 2007 roku był członkiem Rady Nadzorczej TVP, od 19 września 2009 prezes TVP.

    Od 2015[ | edytuj kod]

    Zmiany, jakie w 2015 i 2016 przeprowadzono z inicjatywy rządzącej partii Prawo i Sprawiedliwość (nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji z grudnia 2015 oraz uchwalenie w czerwcu 2016 ustawy powołującej do życia Radę Mediów Narodowych) w połączeniu z mianowaniem Jacka Kurskiego na prezesa TVP oraz rozpoczętą na początku 2016 wymianą kadrową doprowadziły do poważnego podważenia niezależności TVP od partii rządzącej. Od tego czasu Telewizja Polska, w tym TVP Info, są krytykowane za silne nastawienie prorządowe połączone z dyskredytowaniem krytyków władzy, przeczenie misji telewizji publicznej oraz łamanie szeregu zasad etyki dziennikarskiej.

    Jacek Olgierd Kurski (ur. 22 lutego 1966 w Gdańsku) – polski dziennikarz i polityk, z wykształcenia ekonomista, w latach 2005–2009 poseł na Sejm V i VI kadencji, od 2009 poseł do Parlamentu Europejskiego.TVP Regionalna – programy regionalne Telewizji Polskiej SA oraz nazwa tworzonego przez nie od 1994 roku (z przerwą od marca 2002 do 31 sierpnia 2013) tzw. pasma wspólnego.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5]




    Warto wiedzieć że... beta

    Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej – zgodnie z Konstytucją, najwyższy przedstawiciel polskich władz, gwarant ciągłości władzy państwowej, najwyższy organ państwa w zakresie władzy wykonawczej, czuwa nad przestrzeganiem postanowień i przepisów Konstytucji, zwierzchnik Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
    Wybory parlamentarne w Polsce w 2015 – wybory do Sejmu i Senatu. Na mocy postanowienia prezydenta RP Bronisława Komorowskiego z dnia 17 lipca 2015, zmienionego postanowieniem z dnia 3 sierpnia 2015 odbyły się 25 października 2015.
    Prawica – zwyczajowe określenie sił politycznych, które charakteryzuje szacunek dla tradycji, autorytetów, religii, istniejącej hierarchii społecznej oraz wstrzemięźliwość przy dokonywaniu zmian w systemie społeczno-gospodarczym i politycznym. Poglądy prawicowe są przeciwstawiane lewicowym.
    Sky News Australia - australijska, informacyjna stacja telewizyjna, której właścicielem jest Australian News Channel Pty Ltd, należący do brytyjskiego przedsiębiorstwa British Sky Broadcasting (BSkyB) oraz Seven West Media i Nine Entertainment Co.. Kanał wystartował 19 lutego 1996 roku. Nadaje w formacie 16:9 SDTV.
    Telewizja Republika, TV Republika – polska stacja telewizyjna, której redaktor naczelną jest Dorota Kania. Kanał odbierać można drogą satelitarną, za pośrednictwem Internetu oraz drogą naziemną w systemie DVB-T (Katowice i bliska okolica), a także w systemie DVB-T2 (Warszawa, Wrocław i okolice tych miast).
    MSNBC – amerykańska całodobowa stacja informacyjna założona w 1996 roku. MSNBC to skrótowiec, który tworzą nazwy dwóch podmiotów tworzących ten kanał: Microsoft Network (MSN) i NBC. Stacja w 82% należy do NBCUniversal, a w pozostałej części (18%) do Microsoftu.
    TeleSUR (La Nueva Televisora del Sur) – stacja telewizyjna z siedzibą w stolicy Wenezueli Caracas nadająca całodobowy program informacyjny i dokumentalny w języku hiszpańskim i kilka razy dziennie w portugalskim, mająca profil polityczny lewicowy i skierowana do ludności Ameryki Łacińskiej. Telewizja dostępna jest w odbiorze satelitarnym na terenie obu Ameryk, Europie Zachodniej i w Afryce Północnej. Można ją również oglądać na całym świecie dzięki stronie internetowej.

    Reklama