Szklany kokpit

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Szklany kokpit w samolocie Airbus A380.

Szklany kokpit – rodzaj kokpitu statku powietrznego.

Boeing 787 Dreamliner – średniego rozmiaru, szerokokadłubowy samolot pasażerski dalekiego zasięgu. Pierwszy oblot odbył się 15 grudnia 2009, służbę rozpoczął w 2011 roku. Skonstruowany i wybudowany przez Boeing Commercial Airplanes. Przewozi od 210 do 330 pasażerów w zależności od konfiguracji miejsc siedzących. Z założenia samolot ma być oszczędniejszy jeśli chodzi o zużycie paliwa w porównaniu do poprzednich wersji samolotów pasażerskich. Oprócz tego będzie pierwszym samolotem pasażerskim w którym kadłub i skrzydła wykonano niemal w całości z materiałów kompozytowych Kompozyty stanowią 50% ciężaru samolotu (80% objętości materiałów), w tym wykorzystano głównie tworzywa sztuczne wzmocnione włóknem węglowym (CFRP), 20% to aluminium, 15% tytan, 10% stal, 5% inne materiały.Samolot – statek powietrzny cięższy od powietrza (aerodyna), utrzymujący się w powietrzu dzięki wytwarzanej sile nośnej za pomocą nieruchomych, w danych warunkach względem statku, skrzydeł. Ciąg potrzebny do utrzymania prędkości w locie poziomym wytwarzany jest przez jeden lub więcej silników.

Szklany kokpit charakteryzuje się tym, że wskaźniki mechaniczno-analogowe zastąpione są wskaźnikami cyfrowymi oraz wyświetlaczami. W pierwszych wersjach wyświetlacze były dokładnymi odpowiednikami dawniejszych instrumentów mechanicznych, towarzyszyły im też wciąż wskaźniki mechaniczne (McDonnell Douglas MD-80/90, Boeing 737 Classic, 757 i 767-200/-300, Airbus A300-600 oraz A310).

Airbus A300 - szerokokadłubowy samolot pasażerski lub transportowy średniego i dalekiego zasięgu. Powstał w 1972 roku jako pierwszy na świecie dwu-silnikowy samolot szerokokadłubowy, jest pierwszym produktem Airbusa, europejskiego konsorcjum firm prowadzących badania nad aeronautyką, które dziś jest w pełni kontrolowane przez EADS. Airbus A300 może zabrać na pokład 266 pasażerów w układzie dwóch klas z maksymalnym zasięgiem 7500 km przy pełnym obciążeniu(w zależności od modelu).Boeing 737 – najpopularniejszy na świecie wąskokadłubowy samolot pasażerski średniego zasięgu, produkowany w wielu wersjach od 1967 roku (obecna generacja od 1996) przez firmę Boeing w Stanach Zjednoczonych.

Nowoczesne wersje szklanych kokpitów, sprzężone z systemami sterowania lotem, są wielofunkcyjne, a w razie potrzeby lub uszkodzenia któregoś z wyświetlaczy, funkcje jednego mogą być przejmowane przez inne. Są one już całkowicie pozbawione wskaźników mechanicznych, których wszystkie funkcje przejęła elektronika.

McDonnell Douglas MD-80 - rodzina dwusilnikowych, wąskokadłubowych samolotów pasażerskich o średnim zasięgu, produkowanych przez amerykańską wytwórnię lotniczą McDonnell Douglas. MD-80 to przedłużona i ulepszona wersja DC-9, mogąca pomieścić na swoim pokładzie od 130 do 172 pasażerów, zależnie od wariantu i konfiguracji siedzeń.Boeing 757 – samolot pasażerski, wąskokadłubowy, dalekiego zasięgu, produkowany przez firmę Boeing w USA, wprowadzony do eksploatacji w roku 1983.

W szklany kokpit tego typu wyposażone są np. samoloty Boeing 737NG, 747-400, 767-400, 777, Boeing 787 Dreamliner, wszystkie modele Airbus A320 i późniejsze, Iljuszyn Ił-96 i Tupolew Tu-204.

Możliwość konfiguracji wyświetlaczy ułatwia pilotaż oraz umożliwia pilotom skupienie się jedynie na informacjach istotnych w danej fazie lotu. Wraz z postępem techniki oraz miniaturyzacją technologia ta trafia do coraz mniejszych samolotów.

Zobacz też[ | edytuj kod]

  • Head-up display (HUD)
  • Airbus A380 (początkowo znany jako Airbus A3XX) – dwupoziomowy, czterosilnikowy samolot pasażerski produkowany przez przedsiębiorstwo Airbus. Dzięki temu, że górny pokład ciągnie się przez całą długość kadłuba, A380-800 mieści 555 osób przy podziale na trzy klasy lub nawet 853 przy konfiguracji całej maszyny do standardu klasy ekonomicznej, wyprzedzając pod względem powierzchni drugiego na liście Boeinga 747-400 (Jumbo Jeta) o 50%.Tu-204 (ros. Ту-204) – dwusilnikowy samolot pasażerski średniego zasięgu skonstruowany w biurze technicznym Tupolewa, na zamówienie Aerofłotu. Jako odpowiednik amerykańskiego Boeinga 757, miał zastąpić także starzejący się trzysilnikowy Tu-154.




    Warto wiedzieć że... beta

    Ił-96 (ros. Ил-96) - rosyjski samolot pasażerski zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Iljuszyna. Samolot został oblatany we wrześniu 1988 roku. 28 września 1988 roku samolot wystartował po raz pierwszy, pilotowany przez pilota S. G. Bliznuka. W 1993 roku wszedł do produkcji seryjnej. Przewóz pasażerów rozpoczął w lipcu 1993 roku. Jest jednym z nowocześniejszych samolotów rosyjskich.
    Kokpit (kabina pilota) – w lotnictwie wydzielone pomieszczenie statku powietrznego przeznaczone dla załogi pilotów, sterujących jego lotem. Znajdują się tu wszystkie urządzenia służące do sterowania samolotem, znajdujące się w samolocie wyposażonym również w inne pomieszczenia.
    HUD (skrót od ang. Head-Up Display) – wyświetlacz przezierny prezentujący informacje na specjalnej szybie bez zasłaniania widoku. Początkowo technika ta miała tylko zastosowanie militarne, do prezentacji danych w samolotach bojowych, ale obecnie jest używana także dla celów cywilnych, między innymi w samolotach cywilnych, samochodach, motocyklach, a także rowerach.
    Airbus A310 – szerokokadłubowy samolot pasażerski średniego i dalekiego zasięgu produkowany przez europejskie konsorcjum Airbus. Kosztuje około 70 mln dolarów. Jego zaletą jest to, że do startu i lądowania potrzebuje krótkiego pasa.
    Boeing 777 – dwusilnikowy szerokokadłubowy samolot pasażerski produkowany przez amerykańską wytwórnię Boeing Commercial Airplanes. Znany również jako "triple seven". Jest to największy na świecie samolot dwusilnikowy. Mieści na swoim pokładzie ponad 300 pasażerów, a jego zasięg wynosi w zależności od wersji od 9 695 do 17 370 km (5235 – 9380 mil morskich). Cechami charakterystycznymi maszyny są: największa średnica silnika zamontowanego kiedykolwiek w samolocie i sześciokołowe wózki główne. Maszyna, rozwijana przy udziale ośmiu linii lotniczych, została zaprojektowana, aby zastąpić starsze szerokokadłubowe odrzutowce i uzupełnić lukę w ofercie pomiędzy modelami 767 i 747. Jako pierwszy samolot firmy Boeing, Worldliner został wyposażony w elektroniczny system sterowania statkiem powietrznym (ang. Fly-by-wire), a jako pierwszy samolot komercyjny został w całości zaprojektowany przy użyciu komputera.

    Reklama