Sveriges Television

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Sveriges Television AB (SVT) – publiczna telewizja w Szwecji finansowana z podatku od usług publicznych z dochodów osobistych ustalonych przez Riksdag. Powstała w 1979 po wydzieleniu od szwedzkiego radia publicznego. Oglądalność wszystkich kanałów wynosi 39%, chociaż są one popularniejsze wśród starszych widzów. Jest w dużej mierze wzorowany na systemie używanym w Wielkiej Brytanii, a Sveriges Television ma wiele cech wspólnych ze swoim brytyjskim odpowiednikiem, BBC.

Szwecja, Królestwo Szwecji (Sverige, Konungariket Sverige) – państwo w Europie Północnej, zaliczane do państw skandynawskich. Szwecja jest członkiem Unii Europejskiej od 1995 roku. Graniczy z Norwegią, Finlandią i Danią.Nationalencyklopedin – największa, szwedzka encyklopedia współczesna. Jej stworzenie było możliwe dzięki kredytowi w wysokości 17 mln koron, którego udzielił rząd szwedzki w 1980 roku i który został spłacony w 1990. Drukowana wersja składa się z 20 tomów i zawiera 172 tys. haseł. Wersja internetowa zawiera 260 tys. haseł (stan z czerwca 2005). Inicjatorem projektu był rząd szwedzki, który rozpoczął negocjacje z różnymi wydawcami. Negocjacje zakończyły się w 1985, kiedy na wydawcę został wybrany Bra Böcker z Höganäs. Encyklopedia miała uwzględniać kwestie genderowe i związane z ochroną środowiska. Pierwszy tom ukazał się w 1989 roku, ostatni w 1996. Dodatkowo w roku 2000 ukazały się trzy dodatkowe tomy. Encyklopedię zamówiło 54 tys. osób. W 1997 roku ukazało się wydanie elektroniczne na CD, a w 2000 pojawiło się wydanie internetowe, które jest uzupełniane na bieżąco.

Historia[ | edytuj kod]

W 1946 roku inżynierowie Björn Nilsson i Hans Werthén z Królewskiego Instytutu Technicznego zostali wysłani w podróż do Europy i Stanów Zjednoczonych, aby zapoznać się z rozwojem technologii telewizyjnej. Po powrocie byli odpowiedzialni za transmisje telewizyjne i prace nad ich doskonaleniem. W maju 1950 roku brytyjska firma Pye Ltd. przeprowadziła testowe transmisje do studia w Goeteborgu na terenie parku Liseberg. Od 5 maja do 6 czerwca 1950 roku przeprowadzono pokazy 200 audycji telewizyjnych, które publiczność mogła śledzić na 30 monitorach. Pierwszy samodzielny szwedzki przekaz odbył się 10 grudnia 1950 roku. Była to transmisja z rozdania Nagród Nobla.

International Standard Name Identifier (ISNI) – unikalny identyfikator służący wystandaryzowanej identyfikacji obiektów, podmiotów, autorów dzieł, utworów i publikacji. SVT1 (SVT Ett) – pierwszy kanał szwedzkiej telewizji publicznej SVT. Kanał rozpoczął nadawanie 4 września 1956 roku. Nadaje w formacie 720p HDTV. Siedziba SVT1 znajduje się w Sztokholmie.

Za prace nad rozwojem telewizji odpowiadał państwowy nadawca radiowy Radiotjänst. Próbne emisje szwedzkiej telewizji ruszyły w 1954, chociaż Szwedzi już od 2 października 1951 mogli odbierać testowe programy telewizji z Danii. 29 października 1954 Radiotjänst dostał pozwolenie na emitowanie programów. Na początek licencja przyznana została na niespełna rok - od 1 września 1954 do 30 maja 1955.

Europejska Unia Nadawców (ang. European Broadcasting Union, w skrócie EBU), (franc. Union européenne de radio-télévision, w skrócie UER), nazywana także Eurowizją, powstała w 1950 roku jako organizacja skupiająca publiczne (niekomercyjne) stacje radiowe i telewizyjne Europy Zachodniej w celu wymiany realizowanych programów i wspólnej produkcji audycji dla widzów w wielu krajach. W socjalistycznej Europie Wschodniej powstała kilkanaście lat później konkurencyjna instytucja - Międzynarodowa Organizacja Radia i Telewizji (Interwizja). Polskie Radio i Telewizja należały do Interwizji. W latach 70. XX wieku Festiwal w Sopocie miał nawet formułę "Festiwalu Interwizji", odpowiednika Konkursu Piosenki Eurowizji.Library of Congress Control Number (LCCN) – numer nadawany elementom skatalogowanym przez Bibliotekę Kongresu wykorzystywany przez amerykańskie biblioteki do wyszukiwania rekordów bibliograficznych w bazach danych i zamawiania kart katalogowych w Bibliotece Kongresu lub u innych komercyjnych dostawców.

W 1956 Riksdag, szwedzki parlament, podjął decyzję o regularnym nadawaniu programów telewizyjnych. Za oficjalną datę powstania Szwedzkiej Telewizji uznaje się 4 września 1956. Od 1957 telewizja funkcjonowała pod nazwą Sveriges Radio TV a Radiotjänst został przemianowany na Sveriges Radio.

1 lipca 1979 istniejąca struktura mediów publicznych w Szwecji została zreformowana. Dwa istniejące wówczas kanały telewizyjne wydzielone zostały do nowej instytucji: Sveriges Television AB (SVT).

WorldCat – katalog rozproszony łączący zbiory 71 000 bibliotek ze 112 krajów, które są uczestnikami serwisu Online Computer Library Center. Katalog jest tworzony i prowadzony przez biblioteki, których zbiory są w nim ujęte.Virtual International Authority File (VIAF) – międzynarodowa kartoteka haseł wzorcowych. Jej celem jest ujednolicenie zapisu nazw osobowych (haseł), dlatego zbiera z bibliotek z całego świata – ich różne wersje i prezentuje je razem, pod jednym, unikatowym identyfikatorem numerycznym. Pozwala to obniżyć koszty i zwiększyć użyteczność danych gromadzonych przez biblioteki. Informacje po dopasowaniu i połączaniu są udostępniane online bibliotekom na całym świecie.

Szwedzka telewizja publiczna utrzymuje się wyłącznie z abonamentu, który w roku 2017 wynosił 2400 koron szwedzkich. Nie ma w niej reklam, poza drobnymi odstępstwami od tej reguły w trakcie transmisji z wydarzeń sportowych.

Podstrony: 1 [2] [3]




Warto wiedzieć że... beta

Riksdag (szw. Sveriges Riksdag) – jednoizbowy parlament królestwa Szwecji. Liczy 349 posłów, wybieranych na czteroletnią kadencję (do 1994 roku, kadencja riksdagu trwała 3 lata).
Store Norske leksikon (Wielka encyklopedia norweska) - norweska encyklopedia w języku bokmål. Powstała po fuzji dwóch dużych, tworzących encyklopedie i słowniki wydawnictw norweskich Aschehoug i Gyldendal w 1978 roku, które utworzyły wydawnictwo Kunnskapsforlaget. Były cztery wydania papierowe: pierwsza w latach 1978-1981 w 12 tomach, druga w latach 1986-1989 w 15 tomach, trzecia w latach 1995-1999 w 16 tomach i czwarta w latach 2005-2007 w 16 tomach. Ostatnie wydanie zawierało 150 tys. haseł i 16 tys. ilustracji i zostało opublikowana przy wsparciu finansowym stowarzyszenia Fritt Ord. W 2010 roku ogłoszono, że nie będzie już wydań papierowych encyklopedii. Encyklopedia dostępna jest on-line od 2000 roku, a od 2009 roku może być edytowane przez użytkowników. Kunnskapsforlaget korzysta jednak z pomocy ekspertów przy sprawdzaniu treści zamieszczonych przez czytelników.
BBC (skrót od British Broadcasting Corporation, Brytyjska Korporacja Nadawcza) – główny brytyjski publiczny nadawca radiowo-telewizyjny, największa tego rodzaju instytucja na świecie.
LIBRIS (Library Information System, pol. System Informacyjny Bibliotek) szwedzki katalog rozproszony utrzymywany przez Narodową Bibliotekę Szwecji w Sztokholmie. Umożliwia wyszukiwanie 6,5 milionów tytułów.
Sveriges Radio AB (w skrócie SR) – szwedzki publiczny nadawca radiowy, utworzony 21 marca 1924 roku pod nazwą AB Radiotjänst.
Kontrola autorytatywna – w terminologii bibliotekoznawczej określenie procedur zapewniających utrzymanie w sposób konsekwentny haseł (nazw, ujednoliconych tytułów, tytułów serii i haseł przedmiotowych) w katalogach bibliotecznych przez zastosowanie wykazu autorytatywnego zwanego kartoteką wzorcową.

Reklama