Survival horror

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Survival horror – podgatunek przygodowych gier akcji oraz gier grozy inspirowany fantastyką grozy, w którym głównym celem jest utrzymanie bohatera przy życiu. Nazwa survival-horror została pierwszy raz użyta przez firmę Capcom w 1996 podczas reklamowania Resident Evil.

Przygodowe gry akcji lub gry przygodowo-zręcznościowe (z ang. action adventure) to gry komputerowe i wideo, które łączą elementy gatunków gier przygodowych z różnymi elementami gier akcji. Pierwszą znaną grą tego gatunku jest wydana na Atari 2600 gra Adventure (1978), chociaż często za twórcę tego gatunku uznaje się koncern Nintendo wydaniem The Legend of Zelda (1986). Wraz ze spadkiem popularności gier przygodowych, przygodowe gry akcji zyskały większą sławę. Efektem ubocznym jest fakt, że czasem przygodowe gry akcji przez graczy konsolowych nazywane są po prostu grami przygodowymi.Capcom Co., Ltd. (jap. 株式会社カプコン, Kabushiki-gaisha Kapukon, TYO: 9697) – międzynarodowy producent i wydawca gier komputerowych z siedzibą w Osace w Japonii. Firma została założona w 1979 jako Japan Capsule Computers, mając na celu produkowanie i dystrybucję elektronicznych urządzeń do grania. Aktualna nazwa jest skrótowcem słów Capsule i Computers. W 1984 roku wydali pierwszą grę – Vulgus.

Gracz często jest podatny na zranienie i posiada małą liczbę przedmiotów, co kładzie nacisk na rozwiązywanie zagadek i unikanie walki. Gry typu survival horror zazwyczaj wymagają racjonowania przedmiotów takich jak amunicja. Poziomy nierzadko są zaprojektowane jako ciemne i klaustrofobiczne (często z wykorzystaniem ciemnych lub zacienionych warunków oświetlenia i kamery, która ogranicza widoczność) w celu utrzymania gracza w napięciu. Za pierwszą grę z gatunku survival horror uważana jest Haunted House z 1982 roku.

Przypisy[ | edytuj kod]

  1. Enter The Survival Horror... A Resident Evil Retrospective. „Game Informer”. 174, s. 132-133, październik 2007 (ang.). 
  2. Andrew Rollings: Fundamentals of Game Design. Prentice Hall, 2006.
  3. Jim Sterling: Fear 101: A Beginner's Guide to Survival Horror (ang.). IGN, 2008-06-09. [dostęp 2014-04-25].
  4. Christopher Buecheler: Haunted House (ang.). gamespy.com, 2002-12-08. [dostęp 2015-05-26].




Reklama