Suezmax

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Konwój statków podczas podróży przez Kanał Sueski

Suezmaxstatek o maksymalnych wymiarach gabarytowych umożliwiających żeglugę przez Kanał Sueski. Wielkość statku ograniczona jest głębokością toru wodnego wynoszącą obecnie 23 metry. Po konflikcie wojennym w latach 1967 - 1975 kanał zmodernizowano, uprzednio głębokość toru wodnego wynosiła 16 m. Obecnie teoretyczne wielkości wymiarów statków przedstawiają się następująco:

Capesize (ang. cape [keɪp] - przylądek, size [saɪz] - rozmiar) – statek handlowy, który z uwagi na swoje wymiary nie może korzystać z Kanału Sueskiego, a tym bardziej z Kanału Panamskiego (por. suezmax i panamax). Z tego też względu podczas żeglugi pomiędzy oceanami, zmuszony jest do opływania Przylądka Igielnego (Afryka), Przylądka Horn (Ameryka Południowa). Najczęściej podróże morskie statków tej klasy odbywają się pomiędzy odległymi redami portów, gdyż z racji swojego zanurzenia w stanie załadowania wymagają głębokowodnych portów zdolnych przyjąć tak duże jednostki pływające.Wojny izraelsko-arabskie – część dużo szerszego pojęcia konfliktu izraelsko-arabskiego, który toczy się na Bliskim Wschodzie pomiędzy Izraelem a Ligą Państw Arabskich. Określenie to dotyczy wszystkich konfliktów zbrojnych pomiędzy Izraelem a państwami arabskimi, które miały miejsce od powstania państwa Izrael 14 maja 1948 roku.
  • zanurzenie 21,3 m
  • szerokość 70 m
  • długość 500 m
  • nośność 150 tysięcy DWT dla statków załadowanych (przed modernizacją 80 tysięcy DWT) i 200 tysięcy DWT po częściowym rozładowaniu.
  • Ta ostatnia graniczna wielkość powoduje, że Kanał Sueski jest dostępny dla większości statków, z wyjątkiem bardzo dużych tankowców i masowców (tzw. Capesize).

    Kanał Sueski (arab. قناة السويس, trl. Qanā al-Suways) – kanał głębokowodny dla statków morskich łączący Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym, wykopany w latach 1859-1869. W południowej części trasa kanału przebiega przez Jezioro Krokodyli, Wielkie Jezioro Gorzkie i Małe Jezioro Gorzkie.Zanurzenie – na statku wodnym jest to odległość pionowa mierzona na owrężu pomiędzy letnią wodnicą ładunkową, a górną powierzchnią stępki płaskiej lub punktem zetknięcia się wewnętrznej powierzchni poszycia poszycia ze stępką belkową.

    Polskimi statkami typu Suezmax były: MS Zawrat, MS Sokolica, MS Czantoria.

    Tor wodny, szlak żeglowny (z niderl. farwater) – droga dla statków, bezpieczna o odpowiedniej głębokości, wyznaczona na akwenie trudnym lub niebezpiecznym, oznaczona stałymi (np. brama torowa) lub pływającymi znakami nawigacyjnymi, na której może odbywać się bezpiecznie i swobodnie ruch żeglugowy. Kierunek (prawa i lewa strona) toru wodnego, prowadzi zawsze z morza do portu, ujścia rzeki lub do innej drogi wodnej.Zbiornikowiec (pot. tankowiec z ang. tanker) – statek-cysterna, przeznaczony do transportowania materiałów płynnych. Zbiornikowce należą do największych statków handlowych. W przeciwieństwie do innych frachtowców nie posiadają ładowni, a zbiorniki ładunkowe – załadunek/wyładunek odbywa się za pośrednictwem systemu rurociągów i pomp. Mostek zbiornikowca najczęściej znajduje się w części rufowej jednostki.




    Warto wiedzieć że... beta

    Nośność - podstawowy parametr określający wielkość statku oznaczający zdolność przewozową statku i określa łączną masę ładunku, załogi, zapasów paliwa, wody pitnej i technicznej, prowiantu, części zamiennych itp. jaką statek może przyjąć na pokład, nie przekraczając dopuszczalnego zanurzenia (przy zanurzeniu do znaku wolnej burty). Wyróżnia się także ładowność (nośność użyteczną), oznaczającą masę samego ładunku.

    Reklama