Suchy dok

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Okręt podwodny USS „Greeneville” w opróżnionym z wody suchym doku
Okręt podwodny USS „Michigan” w napełnionym wodą suchym doku

Suchy dok – rodzaj budowli hydrotechnicznej w porcie wodnym, najczęściej w stoczni. Jest to wąski basen portowy ze szczelnymi wrotami oraz urządzeniami wypompowującymi z jego wnętrza wodę.

Dok pływający – jednostka pływająca o konstrukcji pontonowej (najczęściej stalowej), o przekroju w kształcie litery "U", przeznaczona do wynoszenia ponad poziom wody innych jednostek.Akwen – każdy dowolnie określony fragment powierzchni wodnej. Termin spełniający taką samą funkcję jak teren w odniesieniu do powierzchni lądowej.

Dok taki może umożliwiać budowę kadłuba nowej jednostki pływającej, lub osadzenie na jego dnie, na specjalnym leżu i podporach, eksploatowanego już statku wodnego w celu bezpośredniego dostępu do jego części podwodnej dla dokonania przeglądu, naprawy lub remontu – zarówno poszycia kadłuba, jak i mechanizmów części podwodnej.

Dok – basen portowy lub pływająca konstrukcja, które zapewniają utrzymanie położenia statku wodnego w pionie i na stałym poziomie, niezależnie od otaczających wód akwenowych. Pojęcia doku używa się w trzech znaczeniach:Port wodny (z łac. Portus) – miejsce do czasowego postoju jednostek pływających, gdzie może odbywać się załadunek/wyładunek towarów, przyjęcie pasażerów, uzupełnienie potrzebnych zapasów i artykułów, obsługa jednostki. Porty są wyposażone w zespół urządzeń umożliwiających cumowanie jednostek, wymianę osób i towarów, wykonanie typowych czynności związanych z eksploatacją danej jednostki (obsługa techniczna, uzupełnianie zapasów, usunięcie nieczystości, tankowanie itp.). Porty mogą być przystosowane do magazynowania i transportu towarów w głąb lądu.

Zasadniczą cechą suchego doku jest zachowanie jednostki pływającej na mniej więcej tym samym poziomie względem wody w otaczającym ją akwenie, czym różni się od rozwiązania, w którym jednostka jest budowana na brzegu, lub wciągana na niego za pomocą pochylni. Doki stosuje się wobec jednostek większych rozmiarów. Wyróżnia się tutaj doki budowlane – płytsze, gdyż przeznaczone do budowy samych kadłubów statków, które dopiero na wodzie zostaną dokończone i doposażone, oraz doki remontowe – głębsze, gdyż przeznaczone dla jednostek o docelowym ciężarze własnym.

Basen portowy - część akwatorium portu, miejsce postoju statków. Zwykle ma kształt wąskiego prostokąta z betonowymi nabrzeżami, uzbrojonego w dźwigi, magazyny itp.Rajd na Saint-Nazaire (Operacja Chariot) – brytyjski atak na niemiecką bazę morską we francuskim porcie Saint-Nazaire podczas II wojny światowej. Akcja została przeprowadzona w nocy 28 marca 1942 roku połączonymi siłami Royal Navy i komandosów British Army. Jej głównym celem był suchy dok – ówcześnie największy na świecie i jedyny na okupowanym atlantyckim wybrzeżu zdolny pomieścić niemiecki pancernik „Tirpitz”.

Jako suchy dok określa się też podobne budowle przeznaczone dla przechowywania jednostek muzealnych, bez kontaktu części podwodnej z wodą.

Zobacz też[ | edytuj kod]

  • akwatorium
  • akwen
  • dok
  • dok pływający
  • dok portowy
  • rajd na Saint-Nazaire




  • Warto wiedzieć że... beta

    Dok portowy – rodzaj budowli hydrotechnicznej w porcie wodnym. Jest to wąski basen portowy z wodoszczelnymi wrotami, w którym statek wodny jest utrzymywany na powierzchni wody na stałej wysokości względem nabrzeża niezależnie od aktualnej wysokości pływu morskiego.
    Podpora stępkowa (kilblok) - podpora drewniana, żelbetowa lub stalowa podpierająca stępkę statku na pochylni lub w doku. Zwykle posiada możliwość regulacji wysokości za pomocą klinów, zbiornika z piaskiem lub układów hydraulicznych.

    Reklama