Silnik widlasty

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Rys. Schemat kinematyczny
silnika widlastego. Układ z korbowodami na wspólnych czopach wału korbowego
Przekrój lotniczego silnika V8
Silnik V8 z 1905
Silnik W12 dwuwidlasty w wersji Volkswagena

Silnik widlasty (silnik typu V) – silnik tłokowy wielocylindrowy rzędowy, w którym cylindry umieszczone są w dwóch rzędach usytuowanych względem siebie pod pewnym kątem, np. 90°. Oba rzędy cylindrów napędzają jeden wspólny wał korbowy. Specyficzną odmianą jest płaski silnik V - rozwarcie między rzędami cylindrów wynosi 180°, nie mylić z bokserem.

Maszyna parowa to parowy silnik tłokowy. Czasem do maszyn parowych zalicza się pompy parowe powstałe przed silnikiem tłokowym. Za wynalazcę maszyny parowej uważa się Jamesa Watta, który w 1763 roku udoskonalił atmosferyczny silnik parowy zbudowany wcześniej przez Thomasa Newcomena.W16 – oznaczenie samochody koncepcyjne). Zaletą są kompaktowe wymiary jednostki jak na parametry. Największą wadą jednostki, poza olbrzymim zużyciem paliwa, są problemy z odprowadzaniem ciepła. Przy zabudowie centralnej przekłada się to na potrzebę większej ilości chłodnic niż w klasycznych jednostkach napędowych.

Spotyka się następujące silniki widlaste:

  • V2 – stosowane do napędu motocykli, np. Harley-Davidson, Moto Guzzi, Yamaha Virago, Yamaha V-Star
  • V4 – pionierem w produkcji tego typu silników jest Lancia. Pojawiły się one w latach 20' XX wieku. Stosowali je też inni producenci samochodów m.in. V4 produkowane w kolońskiej fabryce Ford, stosowane w samochodach Ford Granada, Ford Taunus. Konstrukcja Forda zastosowana została również w Saabie 95. Silnik znalazł również zastosowanie w samochodach młodszych - Pontiac 1.8. Obecnie konstrukcja stosowana do napędu motocykli np. Honda VFR
  • V5 – najbardziej nietypowy z silników o układzie V. Konstrukcja Volkswagena. Powstał jako rozwinięcie koncepcji silnika VR6. Jednostka V5 montowana była w Volkswagenach Passat/Golf/Bora/Jetta, a także w Seacie Toledo (typu 1M) z roku 1999.
  • V6 – zaprezentowany po raz pierwszy w 1950 roku przez producenta samochodów Lancia. Najpopularniejsza konstrukcja sześciocylindrowych silników do napędu samochodów osobowych. Znajduje zastosowanie w wielu pojazdach - stosowane przez konstruktorów znakomitej większości modeli oraz jako silniki bolidów F1. Warto wymienić również konstrukcje VR6 - silnik Volkswagena o niewielkim kącie rozwidlenia.
  • V8 – np. w Audi V8 3.6, 4.2 BMW 3.0 do 4.9, silniki Mercedesa, Ferrari, Maserati oraz silniki bolidów F1. Konstrukcja bardzo często stosowana jako jednostka napędowa samochodów amerykańskich,
  • W8 – silnik podwójnie widlasty, zbudowany z dwóch połączonych jednostek V4. Montowany był w samochodzie Volkswagen Passat W8.
  • V10 – np. Audi, Lamborghini, Dodge Viper, Volkswagen Touareg, Volkswagen Phaeton (diesel), BMW M5 i M6 oraz do 2005 roku silniki bolidów F1.
  • V12 – np. Aston Martin, Audi, BMW, Ferrari, Lamborghini, Mercedes-Benz,
  • W12 – silnik podwójnie widlasty, zbudowany z trzech rzędów po 4 cylindry każdy. Koncern VW produkuje silniki W12 w innej konfiguracji (oznaczane czasem WR12), zbudowane z czterech rzędów (dwóch połączonych jednostek V6) po 3 cylindry każdy
  • V16 – układ stosowany w dużych silnikach kolejowych i okrętowych oraz do celów energetyki. Stosowany również do napędu samochodów osobowych marki Cadillac przed II wojną światową
  • W16 – silnik podwójnie widlasty, w samochodach koncernu VW zbudowany z czterech rzędów (dwóch połączonych jednostek V8) po 4 cylindry każdy. Znany z samochodu Bugatti Veyron.
  • V18 – układ stosowany w dużych silnikach kolejowych i okrętowych oraz do celów energetyki.
  • W18 – silnik podwójnie widlasty, próbował zastosować go VW w samochodach Bugatti i na jego podstawie VW stworzył silnik W16. Bardzo nietypowy, posiadał 3 rzędy po 6 cylindrów.
  • V20 – układ stosowany w silnikach okrętowych oraz do celów energetyki.
  • V24 – układ stosowany w silnikach okrętowych oraz do celów energetyki.
  • Silniki stosowane do napędu lokomotyw spalinowych są budowane w układach od R6 wzwyż. Lokomotywy używane w Polsce mają silniki typu R6, V8, V12, V16 oraz silnik dwurzędowy (zob. ST43). Silnik widlasty V8 ma gorsze wyrównoważenie niż silnik R6, gdyż dopiero od 6 wykorbień wzwyż wału korbowego tzw. siły pierwszego i drugiego rzędu są sprowadzone do zera. W konstrukcjach współczesnych stopniowo odchodzi się od silników z liczbą cylindrów większą niż 12. Jest to spowodowane dużymi kosztami produkcji i serwisu tych silników, natomiast wysokie parametry robocze (moc, moment obrotowy) udaje się uzyskać poprzez wydajne układy doładowania silnika.

    Dodge Viper – dwuosobowy samochód sportowy produkowany w latach 1992–2010 przez koncern Chrysler. W 2013 roku pojawiła się trzecia generacja. Jest to jeden z najszybszych samochodów USA.Lokomotywa spalinowa (również spalinowóz) – lokomotywa napędzana silnikiem spalinowym, zazwyczaj czterosuwowym (czasem dwusuwowym np. ST44) silnikiem Diesla.

    Cechy silnika widlastego[ | edytuj kod]

  • Zalety
  • Mniejsza długość silnika (krótszy wał korbowy)
  • Bardziej zwarta konstrukcja
  • Możliwość uzyskania dużych pojemności skokowych i dużych mocy
  • Wady
  • Bardziej złożona konstrukcja stopy korbowodu
  • Przy stosowaniu korbowodu doczepnego różna pojemność skokowa pomiędzy cylindrami pierwszego i drugiego rzędu (różnice pomijalne)
  • Przy pewnych kątach rozwidlenia skłonność do drgań silnika.
  • Zobacz też[ | edytuj kod]

  • silnik gwiazdowy
  • silnik rzędowy
  • kolejowy silnik spalinowy
  • V4 – oznaczenie silnika widlastego składającego się z czterech cylindrów. Silnik występował m.in. w samochodzie Zaporożec a także był konstruowany przez Forda i montowany również między innymi w modelu Capri MkI. Kolejność zapłonu dla czterosuwowego silnika V4 to 1-4-2-3 lub rzadziej 1-3-4-2.II wojna światowa – największy konflikt zbrojny w historii świata, trwający od 1 września 1939 do 2 września 1945 roku (w Europie do 8 maja 1945), obejmujący zasięgiem działań wojennych prawie całą Europę, wschodnią i południowo-wschodnią Azję, północną Afrykę, część Bliskiego Wschodu i wszystkie oceany. Niektóre epizody wojny rozgrywały się nawet w Arktyce i Ameryce Północnej. Poza większością państw europejskich i ich koloniami, brały w niej udział państwa Ameryki Północnej i Ameryki Południowej oraz Azji. Głównymi stronami konfliktu były państwa Osi i państwa koalicji antyhitlerowskiej (alianci). W wojnie uczestniczyło 1,7 mld ludzi, w tym 110 mln z bronią. Według różnych szacunków zginęło w niej od 50 do 78 milionów ludzi.




    Warto wiedzieć że... beta

    V10 – oznaczenie silnika widlastego (układ V) składającego się z dziesięciu cylindrów. Silniki takie (zależnie od konstrukcji) osiągają moc rzędu 500 KM. W różnych konstrukcjach można spotkać różny rozstaw układu V, począwszy od 90 stopni (BMW M5, Audi RS6, Dodge Viper) do 72 stopni (Lamborghini Gallardo, Ford 6.8 V10).
    Harley-Davidson Motor Company – producent motocykli pochodzący z Milwaukee w stanie Wisconsin w USA, znany głównie z produkcji tzw. motocykli ciężkich. Ponadto przedsiębiorstwo Harley-Davidson wytwarza akcesoria motocyklowe, odzież i drobne sprzęty, takie jak noże. Prowadzi też klub Harley Owners Group zrzeszający właścicieli motocykli Harley-Davidson.
    Volkswagen Touareg - niemiecki samochód sportowo-użytkowy marki Volkswagen produkowany od 2002 roku. Obecnie na rynku dostępna jest II generacja modelu. Nazwa Touareg wywodzi się od nazwy ludu berberyjskiego Tuaregowie.
    Motocykl – jedno- lub dwuśladowy mechaniczny pojazd drogowy bez nadwozia, posiadający dwa (lub więcej) koła jezdne, wyposażony w silnik spalinowy o masie własnej do 400 kg i o pojemności powyżej 50 cm³ (do II wojny światowej – powyżej 100 cm³), przeznaczony do przewozu jednej lub dwóch osób (niekiedy trzech, w przypadku zainstalowania wózka bocznego, tzw. kosza).
    Audi V8 – luksusowy samochód produkowany przez Audi AG w latach 1988–1994 w Neckarsulm jako topowy model marki. Został zastąpiony przez Audi A8 w 1994 roku.
    Silnik gwiazdowy – wielocylindrowy silnik spalinowy, w którym cylindry umieszczone są promieniowo na obwodzie koła, z centralnym wałem korbowym. Silnik gwiazdowy może zawierać od trzech do kilkunastu cylindrów. Silnik taki może mieć obieg zarówno dwusuwowy jak i czterosuwowy. W przypadku tego drugiego (ponad 90% konstrukcji) liczba cylindrów w danej gwieździe jest zawsze nieparzysta. Kilkunastocylindrowe silniki gwiazdowe budowane są w układzie podwójnej, a czasem i poczwórnej gwiazdy (np. silniki do Boeing B-50 Superfortress).
    Ferrari – włoska marka samochodów sportowych. Przedsiębiorstwo założone w 1947 roku przez Enzo Ferrariego obecnie należy do koncernu Fiata. W ramach grupy Fiat znajduje się w podgrupie Ferrari Maserati, która jest niezależna konstrukcyjnie od pozostałych marek koncernu. Siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w Maranello we Włoszech. Zdaniem miłośników marki, prawdziwe Ferrari powinno być pomalowane na czerwono. Wzięło się to ze zwyczaju założyciela, który malował swoje samochody wyścigowe na tzw. rosso corsa.

    Reklama