Wuppertaler Schwebebahn

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
(Przekierowano z Schwebebahn Wuppertal)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
.mw-parser-output table.transport-autobus td.naglowek{color:white!important;background:#007c06!important}.mw-parser-output table.transport-trolejbus td.naglowek{color:white!important;background:#0432c8!important}.mw-parser-output table.transport-tramwaj td.naglowek{color:white!important;background:#c80404!important}.mw-parser-output table.transport-metro td.naglowek{color:black!important;background:#7d7d7d!important}.mw-parser-output table.transport-kolej td.naglowek{color:white!important;background:green!important}.mw-parser-output table.transport-wodny td.naglowek{color:white!important;background:blue!important}

Wuppertaler Schwebebahn – zainstalowana i działająca w Wuppertalu najdłuższa na świecie linia kolei podwieszanej. Łączy dzielnice Oberbarmen/Barmen i Vohwinkel przez Elberfeld; stanowi element publicznego transportu miejskiego. Technicznie jest to kolej jednoszynowa, dwutorowa (szyny kolejki oddalone są od siebie o 4 m), z wagonikiem podwieszonym pod szyną. Dopuszczalne kołysanie wagonika w czasie jazdy wynosi 15 stopni. Całkowita długość trasy wynosi 13,3 kilometra (z czego 10 km nad rzeką na wysokości 12 m od lustra wody; na pozostałych odcinkach szyna powieszona jest 8 m nad powierzchnią gruntu). Zaprojektowana została przez Eugena Langena, konstruktora Schwebebahn Dresden w Dreźnie. Pierwszy odcinek (Kluse – ZOO) otwarto 1 marca 1901, 24 maja tego roku odcinek zachodni do Vohwinkel, a 27 czerwca 1901 wraz z oddaniem do użytku odcinka wschodniego (do Oberbarmen) budowa linii została ukończona. W okresie budowy niemiecki cesarz Wilhelm II odbył próbną jazdę już dnia 24 października 1900.

Kolej jednoszynowa – kolej szynowa, w której pojazdy poruszają się po jednej szynie. Szyna jest najczęściej prowadzona ponad ziemią na specjalnej estakadzie. Estakada z reguły pełni również funkcję trzeciej szyny. Najpopularniejszym systemem jednoszynowym jest belka żelbetowa o szerokości 60-90 cm, po której wagon przejeżdża okrakiem, utrzymując się dzięki kołom stykającym się zarówno z powierzchnią górną, jak i boczną szyny. Specyficzną odmianą kolei jednoszynowej jest kolej wisząca, używana głównie w transporcie wewnątrz zakładowym.Schwebebahn Dresden – zainstalowana i działająca w Dreźnie najstarsza kolej podwieszana na świecie. Łączy dzielnice Loschwitz i Oberloschwitz; stanowi element publicznego transportu miejskiego. Technicznie jest to kolej jednoszynowa z wagonikiem podwieszonym pod szyną. Całkowita długość trasy wynosi 273,8 metra; różnica wysokości między końcowymi punktami to 84 metry; szyna wsparta jest na 33 słupach. Zaprojektowana została przez Eugena Langena, późniejszego konstruktora Schwebebahn Wuppertal w mieście Wuppertal. Pierwszy kurs z pasażerami odbył się 6 maja 1901.

Hala wagonowa znajduje się w Vohwinkel. Tabor stanowi 27 wagonów z początku lat 70. XX wieku na 200 pasażerów każdy oraz wagon cesarski z 1900 (Kaiserwagen), którym podróżował Wilhelm II. Wagony napędzane są 4 silnikami o mocy 45 kW każdy, które zapewniają możliwość jazdy z maksymalną prędkością 60 km/h.

Wupper – rzeka w Niemczech, położona w Nadrenii Północnej-Westfalii, o długości 116,5 km. Prawy dopływ Renu. Nad rzeką położone są miasta Kierspe, Marienheide, Wipperfürth, Hückeswagen, Radevormwald, Ennepetal, Schwelm, Wuppertal, Solingen, Remscheid, Leichlingen (Rheinland) i Leverkusen.
Wuppertal Friedrich-Engels-Allee 0008.jpg

21 lipca 1950 doszło do niezwykłego wypadku. Dyrekcja cyrku Althoff wysłała w celach reklamowych młodego słonia „Tuffi” w podróż między przystankami „Rathausbrücke” i „Adlerbrücke”. Zdenerwowany słoń wybił ściankę wagonu i znalazł się lekko ranny w rzece Wupper. Wydarzenie upamiętnia wizerunek młodego słonia na ścianie domu w pobliżu rzeki.

Jedyny wypadek ze skutkiem śmiertelnym wydarzył się 12 kwietnia 1999 o godzinie 5:45. Pociąg najechał z prędkością 50 km/godz na pozostawiony na szynie przez remontujących robotników metalowy element (tzw. pazur). Jeden wagon wyskoczył z szyn i spadł z wysokości 8 m do rzeki Wupper. Zginęło 5 pasażerów, 47 zostało ciężko rannych. Wypadnięcie z szyn - tym razem bez ofiar - miało również miejsce w 1917 roku.

Kolej przewozi dziennie około 65-75 tys.pasażerów, 23 mln rocznie (2003), od roku 1903 ponad 2 mld.

Po zerwaniu szyny prowadzącej prąd 28 listopada 2018 roku, kolejka nie kursowała do 1 sierpnia 2019. Szyna spadła z konstrukcji nośnej kolejki na ziemię zrywając się na odcinku ok. 350 m, przygniatając samochód. Wciąż trwają prace nad wdrożeniem technologii, która uniemożliwi powtórzenie się tego typu incydentu w przyszłości.

Przypisy[ | edytuj kod]

WSW GTW Generation 15 podczas postoju na stacji Hammerstein

Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Widok z kabiny maszynisty
  • Schwebebahn 2009
  • Strona informacyjna
  • Towarzystwo popierania kolei w Wuppertalu
  • Stulecie kolei




  • Reklama