SS Imperator

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

SS Imperator – niemiecki transatlantyk linii Hamburg America Line, zwodowany w 1912 w Hamburgu, w stoczni Vulcan. W chwili wodowania był to największy statek pasażerski na świecie (52 117 BRT). Dziewiczy rejs statku odbył się 11 czerwca 1913 roku na trasie Hamburg - Nowy Jork. W 1920 przekazany Wielkiej Brytanii dla linii Cunard Line, gdzie służył pod nazwą RMS Berengaria do 1938. Jego siostrzanymi statkami były SS „Vaterland” (później SS „Leviathan”), zbudowany w stoczni Blohm und Voss w Hamburgu, i SS „Bismarck” (później RMS „Majestic”). Złomowany w 1946.

Cunard Line (1934-1947: Cunard White-Star Limited) – brytyjskie przedsiębiorstwo żeglugowe operujące takimi statkami wycieczkowymi jak między innymi Queen Mary 2.HAPAG (Hamburg Amerikanische Packetfahrt Actien Gesellschaft, ang. Hamburg America Line) - firma żeglugowa, obsługująca początkowo tylko rejsy pomiędzy Hamburgiem a USA (Hoboken, Nowy Orlean), założona w 1847 r. Przewoziła początkowo emigrantów z Niemiec oraz krajów Europy Środkowej.
RMS Majestic – początkowo SS Bismarck, największy statek na świecie do wybudowania SS Normandie w 1935 roku. Był trzecim i ostatnim wybudowanym parowcem dla HAPAG Line, który zamówił trio transatlantyckich liniowców (SS Imperator i SS Leviathan). Po I wojnie światowej wykupiony przez White Star Line i później jako HMS Caledonia pracował dla Royal Navy.Nowy Jork (ang. City of New York, również New York, New York City) – najludniejsze miasto w Stanach Zjednoczonych, a zarazem centrum jednej z najludniejszych aglomeracji na świecie. Nowy Jork wywiera znaczący wpływ na światowy biznes, finanse, media, sztukę, modę, badania naukowe, technologię, edukację oraz rozrywkę. Będąc między innymi siedzibą Organizacji Narodów Zjednoczonych, stanowi ważne centrum spraw międzynarodowych i jest powszechnie uważany za kulturalną stolicę świata.




Warto wiedzieć że... beta

Transatlantyk - statek pasażerski kursujący na ustalonych liniach żeglugowych. Nazwa pochodzi od statków obsługujących połączenia pomiędzy USA i Europą, przemierzających Ocean Atlantycki. Największe liniowe statki pasażerskie walczyły o Błękitną Wstęgę Atlantyku, a jej zdobycie oznaczało wzrost prestiżu i liczby pasażerów szukających jak najszybszych połączeń w żegludze z Europy do Stanów Zjednoczonych i Kanady.
Skróty przed imionami statków – przed imionami statków wstawia się czasami różne kombinacje liter, najczęściej będące skrótem charakteryzującym typ danej jednostki pływającej i pozwalającej rozróżnić statki o podobnej nazwie. Statki cywilne i okręty stosują własne oznaczenia, charakterystyczne dla każdej z tych grup.
Tona rejestrowa brutto (BRT) – dawna międzynarodowa jednostka pojemności rejestrowej brutto statku. Pojemność brutto jest całkowitą pojemnością statku, czyli obejmuje objętość kadłuba i nadbudówek. Na mocy konwencji z 1969 roku, od 1994 roku pojemność statków jest mierzona według innych reguł i podawana w jednostkach bezwymiarowych.

Reklama