S/2015 (136472) 1

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

S/2015 (136472) 1 (nieoficjalnie nazywany „MK 2”) – naturalny satelita planety karłowatej Makemake, odkryty na zdjęciach wykonanych 27 kwietnia 2015 przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a. Odkrycie ogłoszono 26 kwietnia 2016.

(136108) Haumea – planeta karłowata z Pasa Kuipera, należąca do grupy plutoidów. Jej tymczasowe oznaczenie to 2003 EL61, a wcześniejsza nieoficjalna nazwa – „Santa” (Święty Mikołaj). Została odkryta 7 marca 2003.Naturalny satelita (księżyc) – ciało niebieskie pochodzenia naturalnego, obiegające planetę, planetę karłowatą lub planetoidę. Słowo „Księżyc” pisane wielką literą oznacza naturalnego satelitę Ziemi.

Księżyc ten jest bardzo ciemny w porównaniu z Makemake, co utrudniło jego wykrycie. Wstępne oceny wskazują, że z Ziemi jest on obserwowany w płaszczyźnie orbity, przez co przeważnie światło odbite od jego powierzchni ginie w blasku większego obiektu. Przed odkryciem księżyca obserwacje Makemake w podczerwieni wskazywały, że niektóre fragmenty jego jasnej i zimnej powierzchni są wyraźnie cieplejsze od innych, co tłumaczono istnieniem ciemniejszych plam, które ogrzewało Słońce. Jednak obserwowana jasność tej planety karłowatej nie zmieniała się wraz z obrotem, jak wynikałoby z tej hipotezy. Odkrycie ciemnego księżyca wskazuje, że to jego powierzchnia była jaśniejsza w podczerwieni (cieplejsza). Istnieje kilka możliwych wyjaśnień dużej różnicy jasności między Makemake a jego towarzyszem; jedna z hipotez zakłada, że ze względu na słabe przyciąganie księżyc nie mógł utrzymać lodowej skorupy. Lód z jego powierzchni wysublimował wskutek ogrzewania przez Słońce, pozostawiając ciemniejszą materię, tak jak ma to miejsce w przypadku jąder komet.

Pluton (oznaczenie oficjalne: (134340) Pluton) – planeta karłowata, plutoid, najjaśniejszy obiekt pasa Kuipera. Został odkryty w 1930 roku przez amerykańskiego astronoma Clyde’a Tombaugha. Od odkrycia do 2006 r. Pluton był uznawany za dziewiątą planetę Układu Słonecznego. 24 sierpnia 2006 r. Międzynarodowa Unia Astronomiczna odebrała Plutonowi status planety, co oznacza, że w Układzie Słonecznym jest teraz tylko 8 planet. Pluton należy do szerszej grupy obiektów transneptunowych. Płaszczyzna, po której się porusza, jest mocno nachylona do płaszczyzny ekliptyki, z silnie ekscentryczną orbitą, która częściowo przebiega wewnątrz orbity Neptuna. Plutona obiega co najmniej pięć księżyców, z których jeden, Charon, jest tylko o połowę mniejszy od niego.arXiv (duże X w nazwie reprezentuje grecką literę χ (chi), nazwę należy więc czytać ‘archiv’) – elektroniczne archiwum naukowych preprintów. Gromadzi artykuły z następujących dziedzin: fizyki z astronomią, matematyki, informatyki, statystyki i biologii (quantitative biology) i matematyki finansowej. Archiwum powstało w roku 1991 w Los Alamos National Laboratory, początkowo dostępne było pod adresem xxx.lanl.gov. Obecnie funkcjonuje przy Uniwersytecie Cornella.