Rolleiflex

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Aparat Rolleiflex SLX

Rolleiflex − marka aparatów fotograficznych produkowanych przez niemiecką firmę Rollei. Bardzo popularne są średnioformatowe Rolleiflexy jednoobiektywowe np SL 66 oraz SL 6008 integral, dwuobiektywowe – 2,8 F. Lustrzanki na film małoobrazkowy: SL35, SL 35 E. Wysoka jakość wykonania oraz możliwość podpięcia doskonałej optyki Rolleia (bagnet QBM), Voigtländera oraz Carla Zeissa powoduje, iż sprzęt fotograficzny Rollei'a cieszy się sporą popularnością tak u zawodowców jak i amatorów.

Lustrzanka dwuobiektywowa (ang. TLR, Twin Lens Reflex Camera) – dwuobiektywowy, matówkowy, aparat fotograficzny charakteryzujący się zwartą i sztywną konstrukcją.Brunszwik (niem. Braunschweig, dolnosaks. Brunswiek) – miasto na prawach powiatu w środkowej części Niemiec, w kraju związkowym Dolna Saksonia, na północy masywu górskiego Harz, nad rzeką Oker. Ważny ośrodek przemysłowy, rozwinięty zwłaszcza przemysł maszynowy, środków transportu (głównie autobusy i samochody ciężarowe), elektrotechniczny, elektroniczny, metalowy, precyzyjny, spożywczy, instrumentów muzycznych; węzeł komunikacyjny; politechnika (założona 1745) z biblioteką i inne wyższe szkoły (pedagogiczna, sztuk pięknych), instytuty naukowe, wydawnictwa.

Historia[ | edytuj kod]

W roku 1920 kupiec Paul Francke (ur. 30 listopada 1888 w Mühlhausen/Thüringen, zm. 18 marca 1950 w Monachium) oraz technik Reinhold Heidecke (ur. 2 stycznia 1881 w Aschersleben, zm. 26 lutego 1960 w Brunszwiku) założyli w Brunszwiku firmę Franke & Heidecke.

Aschersleben - miasto w środkowych Niemczech, w kraju związkowym Saksonia-Anhalt, w powiecie Salzland, na przedgórzu gór Harzu. W 2005 liczyło ok. 26 tys. mieszkańców, obecnie 29 357 (2009).Lustrzanka jednoobiektywowa (ang. SLR, Single Lens Reflex Camera) – aparat fotograficzny wyposażony w jeden obiektyw (1) i wbudowane w korpus lustro (2), które kieruje światło padające przez obiektyw na matówkę (6, gdzie tworzy się obraz fotografowanego obiektu) i dalej, przez pryzmat pentagonalny (7), do wizjera (8). Są również modele, zwłaszcza starszych aparatów średnioformatowych, w których obraz na matówce obserwuje się bezpośrednio z góry, bez pryzmatu i wizjera.

Firma produkowała początkowo lustrzanki stereoskopowe pod nazwą Heidoscope, potem rozpoczęła produkcję dwuobiektywowych lustrzanek Rolleiflex na format 6x6 cm (i tańszej odmiany Rolleicord) które stały się aparatem zawodowców i zaawansowanych fotoamatorów.

W okresie po II wojnie światowej pojawiło się wiele naśladownictw dwuobiektywowego Rolleiflexa, od uproszczonego radzieckiego Liubitiela (kopii przedwojennego aparatu Brillant firmy Voigtländer) do nie ustępujących jakościowo wzorowi japońskich lustrzanek dwuobiektywowych. Dopiero pojawienie się lustrzanek jednoobiektywowych z ruchomym zwierciadłem i migawką szczelinową na format 6x6, jak szwedzki Hasselblad, zakończyło dominację klasycznego Rolleiflexa. Firma Rollei zareagowała na to wypuszczeniem różnorodnych modeli, z których żaden nie osiągnął jednak popularności przedwojennej, klasycznej konstrukcji.

Victor Hasselblad AB – szwedzki koncern fotograficzny. Powstał z wyodrębnienia w 1908 samodzielnej jednostki z rodzinnego przedsiębiorstwa F.W. Hasselblad & Co. Na początku swojej działalności koncentrował się na handlu importowanymi z USA aparatami fotograficznymi marki Kodak. Motorem napędowym koncernu fotograficznego był spadkobierca fortuny Victor Hasselblad (ur. 1906), który lata młodości spędził na przemierzaniu świata, zatrudniając się w różnych przedsiębiorstwach z branży fotograficznej. W tym czasie powstało też wiele notatek oraz szkiców mających na celu zbudowanie jak najlepszego aparatu fotograficznego. Po powrocie z wojaży, Victor Hasselblad otworzył sklep fotograficzny w centrum miasta. Po wybuchu II wojny światowej w 1940 szwedzki rząd zwrócił się do słynnego wówczas specjalisty mechaniki fotograficznej z pytaniem o możliwość skopiowania niemieckiego aparatu. W odpowiedzi Hasselblad zaproponował stworzenie własnej konstrukcji.

Zobacz też[ | edytuj kod]

Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Walther Heering: Das Rolleiflex-Buch, Walter Heering Verlag in Halle, 1934




  • Reklama