Respawn

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Respawn – odrodzenie się postaci niezależnej bądź gracza lub przedmiotu po uprzednim jej zabiciu, zniszczeniu lub przejęciu. Spawn to miejsce ich pierwotnego pojawienia się w grze.

Gry-Online (zapis stylizowany GRY-OnLine) – polska strona internetowa poświęcona grom komputerowym. Strona została założona 1 stycznia 2001 jako serwis informacyjny. Jego redaktorem naczelnym jest Łukasz Malik. Siedziba redakcji znajduje się w Krakowie. Jedną z większych części serwisu jest Encyklopedia Gier. Wielka Encyklopedia Gier co roku (do 2009) była wydawana przez firmy Gry-OnLine S.A. i Axel Springer w wersji płytowej.Gra wieloosobowa (ang. multiplayer) – rodzaj (bądź tryb) gry pozwalający na jednoczesną rozgrywkę wielu graczy w tę samą grę komputerową lub wideo.

Termin respawn pojawił się po raz pierwszy w odniesieniu do gry wieloosobowej Doom z 1993 roku, wyprodukowanej przez id Software. Był później stosowany wielokrotnie w przypadku innych gier wieloosobowych. Jednakże respawn odnosi się także do gier jednoosobowych, w których awatar posiada możliwość kontynuowania rozgrywki po własnej śmierci poprzez wczytanie przez gracza stanu gry bądź powrotu do punktu kontrolnego. Miejsce, w którym pojawiają się uśmiercone wcześniej awatary, nazywane jest spawn point.

Bohater niezależny (BN; ang. non-player character, non-person character lub non-playable character, skracane do NPC) – w grach fabularnych i niektórych fabularnych grach komputerowych określenie każdej postaci, w którą nie wciela się żaden z graczy. Odgrywana jest ona przez Mistrza Gry lub program.Deus Ex – Fabularna gra akcji będąca połączeniem first-person shootera, skradanki i gry fabularnej opracowana przez Ion Storm i wydana 23 czerwca 2000 roku przez Eidos Interactive. Pierwszy raz ukazała się na komputerach osobistych z systemem Windows, Deus Ex później został przeniesiony na komputery Macintosh, jak i PlayStation 2 pod zmienionym tytułem Deus Ex: The Conspiracy. Gra wykorzystuje zmodyfikowaną wersję silnika Unreal Engine.

Znane są również inne pojęcia związane z respawnem postaci w grach wieloosobowych, m.in. (re)spawn killing, czyli zabijanie w miejscu odrodzenia, zaraz po odrodzeniu postaci w grze. Taka metoda zdobywania fragów jest potępiana przez społeczność graczy i uznana za niehonorową. Aby zapobiec takim nieuczciwym praktykom, twórcy gier komputerowych wprowadzają systemy umożliwiające wykrycie przez gracza zabójcy jego awatara, np. Kill Cam w Call of Duty i Halo 4, bądź poprzez chwilowe unieśmiertelnienie gracza przez kilka sekund (Deus Ex).

Call of Duty – strzelanka pierwszoosobowa osadzona w realiach II wojny światowej, wyprodukowana przez amerykańskie studio Infinity Ward i wydana przez Activision na komputery osobiste. Jej premiera na świecie odbyła się 29 października 2003 roku, a w Polsce – 5 grudnia tego samego roku. Jest to pierwsza część serii gier komputerowych Call of Duty. id Software - producent gier FPP. Znani są z serii Wolfenstein, Doom oraz Quake. Firma powstała w Mesquite w Teksasie w 1991 roku.

Zobacz też[ | edytuj kod]

  • frag
  • kampowanie
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. respawn (pol.). Gry-Online. [dostęp 2012-09-30].
    2. Respawn (ang.). Computer Hope. [dostęp 2014-01-19].
    3. Spawn Kill (ang.). urbandictionary.com. [dostęp 2012-09-30].
    4. Mateusz Kasperski, Szymon Ślesicki: Recenzja: Halo 4. W: Gamezilla [on-line]. Komputer Świat, 2012-11-01. [dostęp 2014-01-19].
    Kampowanie (ang. camp – obozować) – termin wywodzący się się z gier komputerowych, będący formą griefingu. Oznacza pewną technikę gry, zwykle stosowaną w grach typu first-person shooter i MMORPG.




    Reklama