Rejestr najlepszych praktyk w celu ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Rejestr najlepszych praktyk w celu ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego (ang. Register of best safeguarding practices) – rejestr UNESCO najlepszych praktyk w zakresie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego i związanych z nim przestrzeni kulturowych, które najlepiej wypełniają cele Konwencji UNESCO w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego (ang. Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage).

Fandango - hiszpański taniec ludowy na 3/8 w rytmie właściwym (1/8 4/32 1/8 | 4/32 2/8 |) ostro wybijanym kastanietami i z towarzyszeniem gitary. Para tańcząca oddala się od siebie i przybliża w ruchach bardzo swobodnych, nie obejmując się jednak wcale.Zoltán Kodály (ur. 16 grudnia 1882 w Kecskemét, zm. 6 marca 1967 w Budapeszcie) – to kompozytor i etnograf węgierski.

Konwencja w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego odnosi się do współcześnie praktykowanych zjawisk kulturowych przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Zaliczają się do nich:

  • tradycje i przekazy ustne, w tym język jako nośnik niematerialnego dziedzictwa kulturowego
  • sztuki widowiskowe i tradycje muzyczne
  • zwyczaje, obyczaje i obchody świąteczne
  • wiedza o przyrodzie i wszechświecie oraz związane z nią praktyki
  • umiejętności związane z tradycyjnym rzemiosłem
  • Tryb wpisywania zjawisk (tzw. „elementów”) do Rejestru jest zbliżony do procedury przyjętej dla Listy Światowego Dziedzictwa prowadzonej na mocy Konwencji UNESCO z 1972 r. O wpisie do Rejestru decyduje Międzyrządowy Komitet ds. ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego wybierany przez przedstawicieli rządów krajów, które podpisały Konwencję. Wnioski o wpis mogą być kierowane do Komitetu przez rządy krajów – Państw-Stron Konwencji. Większość rządów krajów działających w ramach konwencji scedowała to uprawnienie na odpowiednie instytucje krajowe.

    UNESCO (ang. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization;pol. Organizacja Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury; łac. unesco – łączę się w jedno) – organizacja wyspecjalizowana ONZ, której podstawowym celem jest wspieranie współpracy międzynarodowej w dziedzinie kultury, sztuki i nauki, a także wzbudzanie szacunku dla praw człowieka, bez względu na kolor skóry, status społeczny i religię.Kopriwsztica (bułg. Копривщица) – historyczne miasto położone w środkowo-zachodniej Bułgarii, około 111 km na wschód od Sofii, mieszka tu około 2700 ludzi. W mieście zachowała się typowa zabudowa XIX-wiecznej Bułgarii, co czyni Kopriwszticę miastem-skansenem i jedną z największych atrakcji turystycznych regionu.

    Rejestr[ | edytuj kod]

    Stan na rok 2019:

    Tajwańska pacynka
    Centrum Kultury Tradycyjnej w Pusol
    Ołtarz przygotowany z okazji meksykańskiego Dnia Zmarłych
    Łódź oselvar
  • Austria
  • Regionalne Centra Rzemiosła: strategia zachowania kulturowego dziedzictwa tradycyjnego rzemiosła (2016)
  • Belgia
  • Program ochrony tradycyjnych gier Flandrii (2011)
  • Program ochrony kultury związanej ze sztuką gry na dzwonach (2014)
  • Boliwia
  • Ochrona niematerialnego dziedzictwo kultury Ajmarów – wpis wraz z Chile i Peru (2009)
  • Brazylia
  • Konkurs projektów w ramach Narodowego Programu Ochrony Dziedzictwa Niematerialnego (2011)
  • Żywe muzeum fandango (2011)
  • Bułgaria
  • Festiwal folklorystyczny w Kopriwszticy: system praktyk na rzecz zachowania i przekazu dziedzictwa (2016)
  • Czitaliszte – praktyczne doświadczenie w ochronie żywotności niematerialnego dziedzictwa kulturowego (2017)
  • Chile
  • Ochrona niematerialnego dziedzictwo kultury Ajmarów – wpis wraz z Boliwią i Peru (2009)
  • Chiny
  • Strategia kształcenia następnych pokoleń wykonawców sztuki lalkarskiej Fujian (2012)
  • Chorwacja
  • Projekt społeczny na rzecz zachowania kultury Rovinj: Ekomuzeum Batana (2016)
  • Hiszpania
  • Centrum Kultury Tradycyjnej w Pusol (2009)
  • Rewitalizacja tradycyjnego sposobu wypalania wapna w Morón de la Frontera w prowincji Sewilla w Andaluzji (2009)
  • Metodologia inwentaryzacji niematerialnego dziedzictwa kulturowego w rezerwatach biosfery: doświadczenia z Montseny (2013)
  • Indonezja
  • Program edukacji i szkolenia w zakresie indonezyjskiego batiku w szkołach powszechnych (2009)
  • Kolumbia
  • Ochrona strategii tradycyjnych rzemiosł na rzecz budowania pokoju (2019)
  • Meksyk
  • Xtaxkgakget Makgkaxtlawana – centrum sztuki autochtonicznej i jego wkład w ratowanie niematerialnego dziedzictwa kulturowego Totonaków w Veracruz (2012)
  • Norwegia
  • Łódź oselvar – przystosowanie tradycyjnego procesu nauki budowy i zastosowanie w kontekście współczesnym (2016)
  • Peru
  • Ochrona niematerialnego dziedzictwo kultury Ajmarów – wpis wraz z Boliwią i Chile (2009)
  • Szwecja
  • Program Kraj Legend promujący i odtwarzający sztukę opowieści regionu Kronoberg w południowej Szwecji (2018)
  • Wenezuela
  • Biokulturowy program ochrony tradycji Błogosławionej Palmy w Wenezueli (2019)
  • Węgry
  • Táncház – węgierski model przekazywania niematerialnego dziedzictwa kulturowego (2011)
  • Ochrona dziedzictwa muzyki ludowej metodą Kodály'ego (2016)
  • Uzbekistan
  • Ośrodek Rozwoju Rzemiosła w Margʻilonie – ochrona tradycyjnych technologii produkcji atłasu i adrasu (2017)
  • Zobacz też[ | edytuj kod]

  • Lista niematerialnego dziedzictwa kulturowego wymagającego pilnej ochrony
  • Lista reprezentatywna niematerialnego dziedzictwa kulturowego
  • Pamięć Świata
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Internetowy System Aktów Prawnych: Dz.U. 2011 nr 172 poz. 1018: Konwencja UNESCO w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego, sporządzona w Paryżu dnia 17 października 2003 r. (pol.). [dostęp 2013-11-18].
    2. Narodowy Instytut Dziedzictwa: Czym jest niematerialne dziedzictwo kulturowe? (pol.). [dostęp 2013-11-18].
    3. Intergovernmental Committee for the Safeguarding of Intangible Cultural Heritage (ang.). UNESCO. [dostęp 2011-05-24].
    4. UNESCO ICH: Regional Centres for Craftsmanship: a strategy for safeguarding the cultural heritage of traditional handicraft (ang.). [dostęp 2016-12-23].
    5. UNESCO ICH: Programme of cultivating ludodiversity: safeguarding traditional games in Flanders (ang.). [dostęp 2013-11-18].
    6. UNESCO ICH: Safeguarding the carillon culture: preservation, transmission, exchange and awareness-raising (ang.). [dostęp 2014-12-20].
    7. UNESCO ICH: Safeguarding intangible cultural heritage of Aymara communities in Bolivia, Chile and Peru (ang.). [dostęp 2013-11-18].
    8. UNESCO ICH: Call for projects of the National Programme of Intangible Heritage (ang.). [dostęp 2013-11-18].
    9. UNESCO ICH: Fandango’s Living Museum (ang.). [dostęp 2013-11-18].
    10. UNESCO ICH: Festival of folklore in Koprivshtitsa: a system of practices for heritage presentation and transmission (ang.). [dostęp 2016-12-23].
    11. UNESCO ICH: Bulgarian Chitalishte (Community Cultural Centre): practical experience in safeguarding the vitality of the Intangible Cultural Heritage (ang.). [dostęp 2016-12-23].
    12. UNESCO ICH: Strategy for training coming generations of Fujian puppetry practitioners (ang.). [dostęp 2013-11-18].
    13. UNESCO ICH: Community project of safeguarding the living culture of Rovinj/Rovigno: the Batana Ecomuseum (ang.). [dostęp 2016-12-23].
    14. UNESCO ICH: Centre for traditional culture – school museum of Pusol pedagogic project (ang.). [dostęp 2013-11-18].
    15. UNESCO ICH: Revitalization of the traditional craftsmanship of lime-making in Morón de la Frontera, Seville, Andalusia (ang.). [dostęp 2013-11-18].
    16. UNESCO ICH: Methodology for inventorying intangible cultural heritage in biosphere reserves: the experience of Montseny (ang.). [dostęp 2013-12-07].
    17. UNESCO ICH: Education and training in Indonesian Batik intangible cultural heritage for elementary, junior, senior, vocational school and polytechnic students, in collaboration with the Batik Museum in Pekalongan (ang.). [dostęp 2013-11-18].
    18. UNESCO ICH: Safeguarding strategy of traditional crafts for peace building (ang.). [dostęp 2019-12-26].
    19. UNESCO ICH: Xtaxkgakget Makgkaxtlawana: the Centre for Indigenous Arts and its contribution to safeguarding the intangible cultural heritage of the Totonac people of Veracruz, Mexico (ang.). [dostęp 2013-11-18].
    20. UNESCO ICH: Oselvar boat - reframing a traditional learning process of building and use to a modern context (ang.). [dostęp 2016-12-23].
    21. UNESCO ICH: Land-of-Legends programme, for promoting and revitalizing the art of storytelling in Kronoberg Region (South-Sweden) (ang.). [dostęp 2018-12-23].
    22. UNESCO ICH: Biocultural programme for the safeguarding of the tradition of the Blessed Palm in Venezuela (ang.). [dostęp 2019-12-26].
    23. UNESCO ICH: Táncház method: a Hungarian model for the transmission of intangible cultural heritage (ang.). [dostęp 2013-11-18].
    24. UNESCO ICH: Safeguarding of the folk music heritage by the Kodály concept (ang.). [dostęp 2016-12-23].
    25. UNESCO ICH: Margilan Crafts Development Centre, safeguarding of the atlas and adras making traditional technologies (ang.). [dostęp 2017-12-09].
    Chile (Republika Chile, hiszp. República de Chile) – państwo w Ameryce Południowej, ciągnące się długim pasem na zachodnim wybrzeżu kontynentu nad Oceanem Spokojnym. Stolicą Chile jest Santiago. Graniczy z Peru, Boliwią i Argentyną. Do Chile należą liczne wyspy przybrzeżne i wyspy na otwartym oceanie (w sumie ok. 3 tys.): Juan Fernández, Wyspa Wielkanocna (najbardziej oddalona od innych wysp i lądów zamieszkana wyspa na świecie), Sala y Gómez, San Ambrosio, San Félix, Chiloé, Campana, Santa Inés, Chonos.Pamięć Świata (ang. Memory of the World International Register) – międzynarodowy projekt sygnowany przez UNESCO, którego celem jest zgromadzenie najbardziej wartościowych dokumentów (rękopisów, książek, nagrań, filmów, itp.), które obrazują historię świata. Pierwsze obiekty zostały wpisane na listę w 1997, lista uzupełniana jest na specjalnych sesjach co 2 lata.




    Warto wiedzieć że... beta

    Szwecja, Królestwo Szwecji (Sverige, Konungariket Sverige) – państwo w Europie Północnej, zaliczane do państw skandynawskich. Szwecja jest członkiem Unii Europejskiej od 1995 roku. Graniczy z Norwegią, Finlandią i Danią.
    Belgia, Królestwo Belgii (Koninkrijk België, Royaume de Belgique, Königreich Belgien) – państwo federacyjne w zachodniej Europie w południowych Niderlandach. Belgia jest członkiem Unii Europejskiej (UE), ONZ oraz NATO.
    Meksyk (Meksykańskie Stany Zjednoczone, hiszp. México, Estados Unidos Mexicanos, Méjico, nah. Mēxihco) – kraj w Ameryce Północnej. Sąsiaduje ze Stanami Zjednoczonymi (na północy), z Oceanem Spokojnym (na zachodzie i południu), Zatoką Meksykańską i Morzem Karaibskim (na wschodzie) oraz z Gwatemalą i Belize (na południu i południowym wschodzie).
    Bułgaria, Republika Bułgarii (България, Република България) – państwo położone w południowo-wschodniej Europie, na Bałkanach. Graniczy z Serbią oraz Macedonią od zachodu, Grecją i Turcją od południa, Morzem Czarnym od wschodu i Rumunią od północy.
    Kolumbia (hiszp. Colombia, Republika Kolumbii – República de Colombia) – państwo w północno-zachodniej części Ameryki Południowej leżące nad Morzem Karaibskim i Oceanem Spokojnym.
    Chorwacja, Republika Chorwacji – państwo w Europie Południowej, nad Morzem Adriatyckim, graniczy od południa z Bośnią i Hercegowiną i Czarnogórą, od wschodu z Serbią oraz Węgrami i Słowenią od północy. Od południowego zachodu ma dostęp do Morza Adriatyckiego. Od 1 lipca 2013 należy do Unii Europejskiej jako 28. członek wspólnoty.
    Czitaliszte, czasami w polskiej literaturze zapisywane jako czytaliszcze (bułg. читалище [t͡ʃiˈtaliʃtɛ]) – typowa w Bułgarii instytucja publiczna, której budynki spełniają jednocześnie kilka funkcji. Oprócz podstawowej roli biblioteki, w placówkach kulturalnych tego typu mogą znajdować się również teatr i kino. W Bułgarii czitaliszta to także centra społeczności lokalnych. Obiekty te mają charakter edukacyjny – ludzie w różnym wieku mogą tam uczęszczać na kursy m.in. taneczne, sportowe, muzyczne, czy języków obcych. Prowadzone są koła zainteresowań. Organizowane są występy teatralne i seanse filmowe. W czitalisztach działają chóry oraz zespoły ludowe. Są także miejscem konferencji lub zebrań. Czitaliszta spełniają również funkcję instytucji filantropijnych. Czitaliszta zarejestrowane są jako organizacje non-profit, jak przewidziano w „prawie o instytucji publicznej czitaliszt”, przyjętej w 1996. W Polsce podobną rolę do bułgarskiej instytucji, pełnią domy kultury.

    Reklama