Reboot (film)

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Reboot Dracula

Reboot – termin głównie z dziedziny teorii filmowej, określający film podejmujący tematykę wcześniejszego bądź wcześniejszych filmów z serii, niebędący jednak ich bezpośrednią kontynuacją ani prequelem. Jest to film rozpoczynający nową serię opowiadającą o konkretnej postaci lub wprowadzającą znany wątek.

Incredible Hulk (pol. Niesamowity Hulk) – amerykański fantastycznonaukowy film akcji z 2008 roku na podstawie komiksu Marvela, reboot filmu Hulk z 2003 roku.Direct-to-video (ang. bezpośrednio na video) – film wydany bezpośrednio na rynek kina domowego, z pominięciem dystrybucji kinowej bądź emisji w telewizji. Chociaż wszystkie najważniejsze studia filmowe zakończyły dystrybucję filmów na kasetach VHS, przenosząc się na nośniki DVD i Blu-ray, terminy direct-to-DVD czy direct-to-Blu-ray używane są rzadziej, jako alternatywa.

Przykładem reboota może być Incredible Hulk z 2008 roku czy nowa seria o Batmanie w reżyserii Christophera Nolana, zapoczątkowana w 2005 przez film Batman: Początek lub Niesamowity Spider-Man z 2012. Za reboot uważany jest także Piątek, trzynastego z 2009 roku, chociaż często mylony jest on z remakiem. Popularnym przykładem filmowego reboota jest również kilkakrotnie wznawiana seria o Godzilli.

Piątek, trzynastego (ang. Friday the 13, 2009) – amerykański horror filmowy, którego światowa premiera miała miejsce w piątek, 13 lutego 2009 roku. W polskich kinach film pojawił się dnia 22 maja 2009 roku.Sequel ([ˈsiːkwəl]; ang. kontynuacja, dalszy ciąg, następstwo) – kontynuacja jakiegoś dzieła, najczęściej filmu, książki lub gry komputerowej, przedstawiająca dalsze losy poznanych bohaterów lub kontynuująca wątek ukazany w poprzednim dziele.

Termin reboot używany jest także w odniesieniu do innych mediów, np. gier komputerowych (Prince of Persia: Piaski czasu, Tomb Raider, DmC: Devil May Cry).

Zobacz też[ | edytuj kod]

  • sequel
  • cheapquel
  • prequel
  • midquel
  • interquel
  • crossover
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Variety.com Kevin Feige, Incredible Hulk reboots franchise




    Warto wiedzieć że... beta

    Prequel – poprzednik, nawiązanie do jakiegoś utworu (zwykle popularnego filmu), opowiadające o wydarzeniach wcześniejszych niż opisane w pierwowzorze. Prequele zazwyczaj powstają później niż oryginalne dzieło i często są w nich wyjaśniane wątki i zdarzenia, o których opowiadała główna część. Kontynuacja utworu przedstawiająca wydarzenia późniejsze niż w pierwowzorze to sequel.
    Interquel – dzieło (książka, film, serial, gra komputerowa itp.) przedstawiające wydarzenia, które wydarzyły się pomiędzy poprzednimi kompletnymi dziełami.
    Niesamowity Spider-Man (ang. The Amazing Spider-Man) – amerykański film akcji, stanowiący reboot serii o Spider-Manie. Nie stanowi kontynuacji poprzednich trzech filmów; nowa koncepcja zakłada, że Peter Parker chodzi jeszcze do szkoły średniej.
    Filmoznawstwo (również: wiedza o filmie lub filmologia) jest dyscypliną humanistyczną, zajmującą się naukową refleksją nad filmem. Obejmuje trzy zasadnicze dziedziny: teorię filmu (z historią myśli filmowej), historię filmu oraz krytykę filmową. W kręgu zainteresowań filmoznawców znajduje się także wiele innych przenikających się dyscyplin, np. antropologia filmu, teoria nowych mediów i audiowizualności.
    Midquel – określenie szeroko rozumianego utworu (książki, filmu, serialu itp.), rodzaj kontynuacji, którego akcja rozgrywa się w trakcie wcześniejszego dzieła.
    Gra komputerowa (gra wideo, ang. video game) – rodzaj oprogramowania komputerowego przeznaczonego do celów rozrywkowych bądź edukacyjnych (rozrywka interaktywna) i wymagającego od użytkownika (gracza) rozwiązywania zadań logicznych lub zręcznościowych. Gry komputerowe mogą być uruchamiane na komputerach osobistych, specjalnych automatach, konsolach do gry, telewizorach, telefonach komórkowych oraz innych mobilnych urządzeniach, nazywanych łącznie platformami sprzętowymi. Zadania stawiane przed graczem w grach komputerowych różnią się w zależności od gatunku i mogą polegać na przykład na rozwiązaniu zadania logicznego, eliminacji wirtualnych przeciwników czy też rywalizacji ze sztuczną inteligencją bądź innymi graczami (gra wieloosobowa); interaktywna rozrywka w celach zawodowych nosi nazwę sportu elektronicznego.
    Godzilla (jap. ゴジラ, Gojira) – fikcyjny gigantyczny potwór z serii japońskich filmów science-fiction wyprodukowanych przez wytwórnię Tōhō. Prawdopodobnie jest to najsłynniejszy japoński filmowy potwór (kaijū) i jeden z najsłynniejszych filmowych potworów w całej historii kinematografii. Jest też jednym z najpowszechniej znanych wytworów japońskiej kultury masowej.

    Reklama