Ranking

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Ranking – klasyfikacja w kolejności wartości liczbowych, przyporządkowanych według określonych kryteriów. Rankingi sportowe dotyczą zawodników, drużyn, krajów w różnych dyscyplinach sportowych i są sporządzane na podstawie osiągnięć w zawodach, zazwyczaj w określonym okresie. W niektórych dyscyplinach sportowych rankingi poza wartością czysto informacyjną odgrywają również istotną rolę przy kwalifikowaniu zawodników i drużyn do zawodów sportowych lub ustalaniu początkowej kolejności w zawodach, w których taka kolejność ma znaczenie.

Ranking FIBA – zestawienie reprezentacji narodowych w koszykówce zrzeszonych w Fédération Internationale de Basketball (FIBA), punkty do rankingu wliczane są tylko za zawody rozgrywane pod egidą FIBA (nie liczy się innych turniejów i meczów towarzyskich). Obliczanie obejmuje dwa cykle olimpijskie (8 lat).Ranking IIHF ma na celu ustalenie kolejności reprezentacji państw należących do Międzynarodowej Federacji Hokeja na lodzie. Ranking oparty jest na wynikach z ostatnich zimowych igrzysk olimpijskich oraz ostatnich czterech Mistrzostw Świata. Wyniki z wcześniejszych zawodów mają większe znaczenie. Ranking ten ustala rozstawienie zespołów w następnych mistrzostwach świata oraz wyłania uczestników zimowych igrzysk olimpijskich bez rozgrywania kwalifikacji. Pierwszy ranking został przedstawiony w 2003 roku i był oparty na wynikach z zimowych igrzysk olimpijskich z 2002 roku oraz mistrzostw świata z 2000 i 2003 roku.

Prasa często publikuje rankingi różnych instytucji, szkół, urzędów, przedsiębiorstw itp. według przyjętych kryteriów oceny. Zestawienia zawierające syntetyczne dane na jednej liście mogą być dużą pomocą np. przy wyborze szkoły wyższej lub w analizach trendów gospodarczych. W polskiej prasie rankingi społeczno-polityczne regularnie od kilku lat publikują: dziennik Rzeczpospolita oraz tygodniki Polityka i Wprost.

Współczynnik UEFA (także: ranking UEFA) – wielkość liczbowa używana w celu tworzenia rankingów oraz rozstawienia drużyn narodowych i klubowych w międzynarodowych rozgrywkach piłkarskich. Obliczany i wykorzystywany jest przez UEFA – organizację zrzeszającą futbolowe federacje piłkarskie Europy. Funkcjonują trzy rodzaje współczynnika: reprezentacji, ligowy i klubowy.„Wprost” – polski tygodnik społeczno-polityczny wydawany przez Platformę Mediową Point Group. Ukazuje się w formie drukowanej w poniedziałki.

Zobacz też[ | edytuj kod]

  • Ranking FIFA
  • Współczynnik UEFA
  • Ranking FIVB
  • Ranking CEV Europejskich Pucharów
  • Ranking FIBA
  • Ranking IIHF
  • Ranking IFF
  • Ranking szachowy
  • Światowy ranking snookerowy
  • Ranga (statystyka)
  • Ranking Elo (piłka nożna)
  • Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Ranking Portali Pracy
  • Rzeczpospolita – Ranking 500 największych przedsiębiorstw
  • Rzeczpospolita – Ranking szkół wyższych 2013
  • Wprost – 100 najbogatszych Polaków
  • Wprost – Ranking szkół wyższych
  • Polityka – Ranking 500 największych firm
  • Polityka – Ranking wyższych uczelni 2006
  • Ranking szachowy (elo) – metoda obliczania relatywnej siły gry szachistów w punktacji elo. Nazwa "elo" pochodzi od nazwiska Arpada Elo – amerykańskiego naukowca węgierskiego pochodzenia, którego prace ukształtowały szachowy system rankingowy oparty na naukowych podstawach.Ranking Elo (ang. World Football Elo Ratings) – ranking stosowany do określenia mocy reprezentacji narodowych w piłce nożnej. Został oparty na rankingu szachowym autorstwa Arpada Elo. Punkty przyznawane są za odbyte mecze; uważa się, że ranking jest miarodajny dopiero, gdy drużyna zagra co najmniej 30 razy. Jest w nim używana inna metoda niż w rankingu FIFA, jest on również rzadziej wykorzystywany od rankingu FIFA, oficjalnego rankingu władz piłkarskich. W piłce nożnej kobiet ranking FIFA jest oparty na rankingu Elo. Zaletą tego rankingu jest możliwość sprawdzenia mocy reprezentacji w dowolnym momencie historii piłki nożnej od 1872, co jest niemożliwe w rankingu FIFA, który istnieje od 1993 (np. Polska w okresie 11-15 października 1975 zajmowała w nim 1. miejsce).




    Warto wiedzieć że... beta

    Sport – forma aktywności człowieka, mająca na celu doskonalenie jego sił psychofizycznych, indywidualnie lub zbiorowo, według reguł umownych.
    Ranga – w najprostszej wersji numer kolejny obserwacji statystycznej w próbie po uporządkowaniu obserwacji według wartości jednej ze zmiennych. Zwykle stosuje się uporządkowanie rosnące i numerowanie od 1.
    Ranking FIVB – ranking sporządzany przez Międzynarodową Federację Piłki Siatkowej (FIVB), w celu zestawienia wszystkich krajowych reprezentacji siatkarskich na świecie i porównania ich aktualnej wartości sportowej. Obejmuje on w sumie 4 odrębne zestawienia, osobne dla reprezentacji seniorskich i juniorskich zarówno kobiet jak i mężczyzn.
    Rzeczpospolita” – ogólnopolski dziennik społeczno-polityczny i ekonomiczno-prawny wydawany w średnim nakładzie jednorazowym około 94 tys. egzemplarzy, jego wynik sprzedaży wynosi 63 tys. (dane z lutego 2013 roku). Tytuł dziennika to staropolskie określenie państwa o ustroju republikańskim. Wydawcą jest spółka Presspublica.
    Ranking IFF – ranking sporządzany przez Międzynarodową Federację Unihokeja (IFF), w celu zestawienia wszystkich krajowych reprezentacji unihokeja na świecie i porównania ich aktualnej wartości sportowej. Obejmuje on w sumie 4 odrębne zestawienia, osobne dla reprezentacji seniorskich i juniorskich zarówno kobiet jak i mężczyzn.
    Kontrola autorytatywna – w terminologii bibliotekoznawczej określenie procedur zapewniających utrzymanie w sposób konsekwentny haseł (nazw, ujednoliconych tytułów, tytułów serii i haseł przedmiotowych) w katalogach bibliotecznych przez zastosowanie wykazu autorytatywnego zwanego kartoteką wzorcową.
    Ewaluacja to systematyczne badanie wartości albo cech konkretnego programu, planu, działania (eksperymentu) bądź obiektu (programu komputerowego, programu nauczania, lekarstwa, rozwiązania technicznego) z punktu widzenia przyjętych kryteriów, w celu jego usprawnienia, rozwoju lub lepszego zrozumienia.

    Reklama