Radar dopplerowski

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Obraz z radaru dopplerowskiego przedstawiający Huragan Katrina, kolor czerwony pokazuje ruch oddalający się od radaru, a zielony przybliżający się

Radar dopplerowskiradar, w którym wykorzystywane jest zjawisko przesunięcia dopplerowskiego wywołanego ruchem obiektów, od których następuje odbicie.

Nawigacja inercyjna, nawigacja bezwładnościowa, nawigacja inercjalna – nawigacja polegająca na pomiarze przyśpieszeń działających na obiekt oraz prędkości kątowych w celu określenia jego orientacji i położenia (jako nawigacja zliczeniowa). Najczęściej stosowana jest do pomiaru orientacji obiektów nieposiadających innych punktów odniesienia (np. wielopunktowego kontaktu z podłożem). Urządzenia tego typu są szeroko używane do stabilizacji, między innymi, statków wodnych, powietrznych i kosmicznych, platform stabilizowanych, platform balansujących (np. Segway HT).Efekt Dopplera – zjawisko obserwowane dla fal, polegające na powstawaniu różnicy częstotliwości wysyłanej przez źródło fali oraz zarejestrowanej przez obserwatora, który porusza się względem źródła fali. Dla fal rozprzestrzeniających się w ośrodku, takich jak na przykład fale dźwiękowe, efekt zależy od prędkości obserwatora oraz źródła względem ośrodka, w którym te fale się rozchodzą. W przypadku fal propagujących się bez udziału ośrodka materialnego, jak na przykład światło w próżni (w ogólności fale elektromagnetyczne), znaczenie ma jedynie różnica prędkości źródła oraz obserwatora.

Wyróżnia się trzy typy radarów dopplerowskich:

  • impulsowe – wysyła krótkie impulsy o dokładnie określonej częstotliwości i czasie trwania impulsu,
  • o wiązce ciągłej – cały czas wysyła wiązkę promieniowania o określonej częstotliwości,
  • o wiązce modulowanej częstotliwościowo (FM).
  • Przy odbiorze wiązki w radarach w zależności od typu radaru analizuje się natężenie odbieranej wiązki, czas powrotu wiązki, a w dopplerowskich dodatkowo jej częstotliwość, na podstawie której określa się prędkość poruszającego się obiektu.

    An-26 (ros. Ан-26) Kod NATO "Curl" – radziecki samolot transportowy zaprojektowany przez biuro konstrukcyjne Olega Antonowa.Radar (stacja radiolokacyjna) – urządzenie służące do wykrywania – za pomocą fal radiowych – obiektów powietrznych, nawodnych oraz lądowych takich jak: samoloty, śmigłowce, rakiety, statki (również chmury oraz obiekty terenowe), pozwalające na określenie kierunku, odległości a także wielkości obiektu, a w radarach dopplerowskich także do pomiarów prędkości wykrywanego obiektu.

    Radar stosowany jest nie tylko do wykrywania obiektów i określania ich położenia, ale także kierunku (zbliżanie, oddalanie) oraz prędkości zbliżania/oddalania się.

    Stosowane są w meteorologii do wykrywania chmur, prędkości przesuwania się chmur, ruchu powietrza. Przez policję do określania prędkości poruszania się pojazdów.

    Oparty na radarze dopplerowskim system nawigacyjny DISS był stosowany na wielu statkach powietrznych ze Związku Radzieckiego, między innymi na Mi-8, gdzie służył także do kontroli precyzji zawisu, oraz na An-24/An-26 pod nazwą NAS-1. Urządzenie DNS działające na podobnej zasadzie stosowane było także na zachodzie, np. w Boeingu 707, lecz szybko zostało wyparte przez prostszy w obsłudze i dokładniejszy INS (system nawigacji bezwładnościowej).

    Mi-8 (ros. Ми-8) (oznaczenie NATO Hip) – radziecki śmigłowiec wielozadaniowy zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Michaiła Mila. Późniejsze wersje otrzymywały również oznaczenia Mi-9, Mi-17, Mi-18, Mi-19, Mi-171 i Mi-172. Obecnie oznaczenia wszystkich maszyn z tej rodziny w Rosji ujednolicono do Mi-8. Na podstawie doświadczeń zebranych podczas projektowania i eksploatacji śmigłowców z rodziny Mi-8/Mi-17 powstały takie maszyny jak Mi-14 i Mi-24. Śmigłowce tej rodziny używały lub używa około 40 krajów. Zbudowano ponad 12 tysięcy sztuk, nadal w produkcji.




    Reklama