Pylonowa stacja metra

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Pylonowa stacja metra – rodzaj konstrukcji stacji metra, gdzie hala peronowa składa się z trzech tuneli (centralny i dwa boczne z peronami), rozgraniczonych masywnymi kolumnami (pylonami). Pomiędzy nimi znajdują się przejścia umożliwiające poruszanie się po peronie wyspowym (charakterystycznym dla tej konstrukcji). Stacje takie są preferowane w przypadku trudnych warunków geologicznych, ponieważ niezwykle dobrze zachowują się pod działaniem dużych sił. Jednakże ograniczona liczba przejść między pylonami ogranicza przepustowość.

Metro w Jekaterynburgu składa się z jednej linii o orientacji północ- południe otwartej w 1991 roku. Metro jest zsynchronizowane z działającą tu siecią tramwajową umożliwiającą dostęp do zachodnich dzielnic Jekaterynburga.Czistyje prudy (ros. Чистые пруды - Czyste stawy) - stacja metra w Moskwie, na linii Sokolniczeskiej. Stacja została otwarta 15 maja 1935.

W latach 60. w ZSRR, w celu zmniejszenia kosztów wykorzystywano specyfikę tej konstrukcji podczas wykańczania i ozdabiania, przez co boczne nawy były przyozdobione w znacznie mniejszym stopniu.

Typ londyński[ | edytuj kod]

Jest to najwcześniejszy typ konstrukcji stacji metra. Jednym z wariantów jest tzw. "londyński styl stacji". W takim przypadku środkowa nawa jest zredukowana do zwykłego korytarza prowadzącego do wyjścia (często schody ruchome kończą się na samej stacji). W państwach byłego ZSRR jest obecnie jedna taka stacja: Arsenalna kijowskiego metra (będąca jednocześnie najgłębszą stacją metra na świecie). Wszystkie moskiewskie stacje tego typu (Łubianka, Czistyje Prudy i Pawieleckaja) zostały przebudowane.

Konstrukcja budowlana – sposób powiązania elementów budowli w sposób poprawny pod względem zasad fizyki i ekonomii. Najważniejsze elementy konstrukcyjne budynku to: fundamenty, ściany nośne, filary, (także słupy, kolumny), belkowania, belki i stropy lub sklepienia, wiązary lub więźby dachowe. Oprócz konstrukcji podstawowych, w budynkach występują także konstrukcje drugoplanowe, czyli: ściany działowe, schody, posadzki, pokrycie dachów oraz konstrukcje uzupełniające, czyli: drzwi, okna, instalacje (wody, kanalizacji, grzewcze, wentylacji, klimatyzacji, gazu, elektryczne, teletechniczne itp.)Elektrosiła (ros. Электроси́ла) – czternasta stacja linii Moskiewsko-Piotrogrodzkiej, znajdującego się w Petersburgu systemu metra.

Galeria[ | edytuj kod]

  • Elektrosiła, Metro w Petersburgu.

    Schody ruchome, eskalator – urządzenie transportowe, zaliczane do grupy przenośników i służące do przewozu osób pomiędzy kondygnacjami budynku.Metro moskiewskie (ros. Московский метрополитен) – system kolei miejskiej, głównie podziemnej, zlokalizowany w stolicy Rosji- Moskwie, liczący łącznie 317,5 km długości i składający się z 12 linii na których znajduje się 190 stacji. Jest najbardziej obciążonym metrem Europy, a także na świecie. Do metra w Moskwie wsiadają codziennie 2.392.200 pasażerów (2002).
  • Zobacz też[ | edytuj kod]

  • Głęboka stacja kolumnowa
  • Jednonawowa stacja metra
  • Płytka stacja kolumnowa
  • Stacja typu zamkniętego




  • Warto wiedzieć że... beta

    Kolumna – pionowa podpora architektoniczna o kolistym przekroju trzonu. Jeden z najstarszych i najpowszechniej stosowanych w architekturze elementów podporowo-dźwigowych pełniących funkcje konstrukcyjne, budowany od czasów starożytnych.
    Metro (fr. métro) – miejski system elektrycznego transportu pasażerskiego o dużej przepustowości i wysokiej częstotliwości kursów, który jest całkowicie niezależny od innych środków transportu oraz bezkolizyjny, ponieważ jeździ na oddzielnych torach i posiada specjalną sygnalizację.
    Krasnyje worota (ros. Красные ворота – Czerwona Brama) – stacja moskiewskiego metra na linii Sokolniczeskiej. Zaprojektowana przez I. Fomina i N. Andrikanisa, jest stacją głęboko położoną ze sklepieniem łukowym. Otwarta wraz z pierwszą nitką moskiewskiego metra 15 maja 1935. 19 maja 1962 nadano jej nazwę Lermontowskaja (Лермонтовская), lecz 25 sierpnia 1986 przywrócono nazwę pierwotną.
    Smolenskaja (ros. Смоленская) – stacja moskiewskiego metra linii Arbacko-Pokrowskiej (kod 043). Powstała jako stacja głęboka, zastępując pobliską płytką stacją o tej samej nazwie linii Filowskiej (z którą nie ma obecnie połączenia). Wyjścia prowadzą na plac Smoleński i ulicę Arbat.
    Peron jest to element przystanku, dworca kolejowego lub autobusowego służący do bezpiecznego wsiadania i wysiadania podróżnych oraz ładowania bagażu.
    Metro w Londynie (ang. London Underground, potocznie the Tube) – system lokalnych linii kolejowych przebiegających w podziemnych tunelach oraz na powierzchni, obsługujących większość obszaru Wielkiego Londynu. Jest najstarszym metrem na świecie, pierwsi podróżni skorzystali z niego 10 stycznia 1863 roku. Pomimo angielskiej nazwy, wskazującej na podziemne położenie, jedynie ok. 45% długości tras znajduje się pod ziemią.
    Taganskaja (Таганская) – stacja moskiewskiego metra linii Tagańsko-Krasnopriesnieńskiej (kod 116). Stację nazwano od pobliskiej ulicy i placu. Istnieje tu możliwość przejścia na stacje Taganskaja linii okrężnej i Marksistskaja linii Kalinińskiej. Wyjścia prowadzą na ulicę Bolszie Kamenszcziki i plac Taganskaja.

    Reklama