Promo

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Promocyjna kopia albumu Give Up (2003) zespołu The Postal Service

Promo (ang. promotional recording) – wydawnictwo muzyczne lub filmowe o charakterze promocyjnym, np. singel lub album promocyjny. Nagrania tego typu są często rozpowszechniane w specjalnych opakowaniach w celu obniżenia kosztów lub zredukowaną właściwą oprawą graficzną wydawnictwa.

Album – wydawnictwo muzyczne zawierające nagrania muzyczne na płycie długogrającej longplay (LP) lub dysku kompaktowym (CD).Singel (SP, singiel) – w muzyce krótkie wydawnictwo zawierające jeden lub więcej utworów zazwyczaj zapowiadające i promujące album, z którego pochodzi tytułowy utwór na singlu.

Singel[ | edytuj kod]

Singel promocyjny (radio promo, w skrócie promo) jest to singel w formie CD, DVD, VHS, kasety magnetofonowej bądź płyty gramofonowej, dystrybuowany darmowo w celu promowania wydania komercyjnego. Tak wydane single są zwykle rozsyłane do stacji radiowych oraz telewizyjnych. W Wielkiej Brytanii wysyła się je także do dziennikarzy zajmujących się tematyką muzyczną oraz krytyków muzycznych. Zapoznaj się również z: radio edit.

The Postal Service - amerykański duet indie popowy, założony w 2001, w skład którego wchodzili wokalista Ben Gibbard (z Death Cab for Cutie) i producent Jimmy Tamborello.Płyta kompaktowa (ang. Compact Disc, CD-ROM – Compact Disc – Read Only Memory) — poliwęglanowy krążek z zakodowaną cyfrowo informacją do bezkontaktowego odczytu światłem lasera optycznego. Zaprojektowany w celu nagrywania i przechowywania dźwięku, przy użyciu kodowania PCM, który dzisiaj jest tylko jednym ze standardów cyfrowego zapisu dźwięku. Taką płytę nazywa się CD-Audio. Dzięki dużej jak na swoje czasy pojemności, niezawodności i niskiej cenie, dysk kompaktowy stał się popularnym medium do zapisywania danych.

Album[ | edytuj kod]

Album promocyjny (promo, radio singel) – album muzyczny dystrybuowany najczęściej nieodpłatnie w celu promowania wydawnictw komercyjnych. Albumy tego typu dostarcza się głównie stacjom radiowym i telewizyjnym, dziennikarzom muzycznym oraz recenzentom, by ci mogli opublikować swoje recenzje jeszcze przed premierą promowanego albumu. Zwykle są one rozprowadzane bez atrakcyjnych graficznie okładek, które pojawiają się dopiero wraz z wydaniem komercyjnym. Zazwyczaj są opatrywane napisem: "Dozwolone użycie tylko w celach promocyjnych. Sprzedaż zabroniona.". Albumy promocyjne mają znacznie mniejszy nakład aniżeli wydawnictwa komercyjne, co czyni je cennymi dla kolekcjonerów.

Telewizja (TV) – dziedzina telekomunikacji przekazująca ruchomy obraz oraz dźwięk na odległość. W jednym miejscu za pomocą kamery telewizyjnej i mikrofonu rejestruje się sygnał, który następnie jest transmitowany do dowolnego miejsca w zasięgu transmisji. Sygnał odbierany jest przez odbiornik telewizyjny i przetwarzany na obraz oraz dźwięk.Radio edit (ang. ) – oznaczenie stosowane dla utworów muzycznych, które przeszły specjalną "obróbkę", dzięki której będą spełniały wymagania komercyjnych rozgłośni radiowych. W porównaniu z oryginalną wersją, radio edit jest zazwyczaj krótsze i wolne od wulgaryzmów. Czasami oznaczenie to używane jest także dla utworów, które nigdy nie miały swej premiery w radiu.

Powoli tradycyjne albumy promocyjne rozprowadzane na nośnikach takich jak płyty CD są wypierane przez nagrania dystrybuowane drogą internetową w formie plików w popularnych formatach muzycznych (np. MP3). Ten sposób rozprowadzania nagrań promocyjnych jest szybszy i tańszy w porównaniu do tradycyjnego.

Przypisy[ | edytuj kod]

  1. WowPromo - Low-cost promotional CD/DVD packaging (ang.). wewow. [dostęp 16 sierpnia 2015]. [zarchiwizowane z tego adresu (16 sierpnia 2015)].




Reklama