Sprzedaż przedpłacona

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
(Przekierowano z Prepaid)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Sprzedaż przedpłacona (w telefonii często: prepaid) – sprzedaż na zasadzie opłaty przed otrzymaniem towaru lub skorzystaniem z usługi.

Virgin Mobile plc jest operatorem telefonii komórkowej, którego marka wykorzystywana jest przez ośmiu licencjonowanych usługodawców. Usługi Virgin Mobile dostępne są w chwili obecnej w Wielkiej Brytanii, Australii, Kanadzie, Republice Południowej Afryki, Chile, Indiach, Stanach Zjednoczonych , Francji i Polsce. W przeszłości były również dostępne w Singapurze i w Katarze.Plush – marka usług telefonii komórkowej stworzona przez sieć Plus. Jest ona marką pre-paid adresowana dla młodych ludzi, podobnie jak Nju Mobile.

Określenie prepaid jest najczęściej używane jako nazwa jednej z ofert sieci telefonii komórkowej, polegającej na zakupieniu przez klienta określonej liczby jednostek taryfikacyjnych. Opłata jest wnoszona z góry, natomiast wykorzystanie nabytych jednostek jest możliwe przez czas określony przez operatora. W zależności od wysokości wniesionej opłaty, czas ten waha się zwykle od dwóch do trzystu sześćdziesięciu pięciu dni. Po tym okresie konieczne jest ponowne uzupełnienie konta. Jednostki są odejmowane z konta użytkownika proporcjonalnie do wykonanych połączeń i wykorzystanych usług dodatkowych. Doładowanie konta i odnowienie limitu jednostek następuje po zakupie specjalnego kuponu. Cechą charakterystyczną oferty prepaid jest brak konieczności zawarcia pisemnej umowy z operatorem (umowa jest zawierana przez dokonanie czynności faktycznych). Rezygnacja jest jeszcze łatwiejsza: wystarczy zaprzestać korzystania.

Polkomtel sp. z o.o. (dawniej Polkomtel S.A.) – polskie przedsiębiorstwo telekomunikacyjne z siedzibą w Warszawie, operator sieci telefonii komórkowej Plus, właściciel marek Sami Swoi i 36.6 (GSM 900/1800 MHz, UMTS 2100 MHz).Heyah (czytaj: heja) – polska marka usług telefonii komórkowej, działającej w systemie prepaid. Operatorem sieci Heyah jest T-Mobile Polska, do której należy także sieć T-Mobile. Do 2009 roku Heyah oferowała jedynie karty SIM, doładowania i usługi, później uzupełniła ofertę o sprzedaż telefonów komórkowych. Logo Heyah jest stylizowany kształt pięciopalczastej dłoni uzupełniony stylizowaną na uliczne graffiti nazwą.

W polskich sieciach telefonii komórkowej dostępne są, między innymi, następujące karty typu prepaid:

  • Orange na kartę i Nju mobile w sieci Orange
  • T-Mobile na kartę, Heyah i tuBiedronka (w sieci T-Mobile, infrastruktura Blueconnect)
  • Plus na Kartę i Plush w sieci Plus oferowany przez Polkomtel
  • Play Fresh i Red Bull Mobile w ofercie P4 Spółka z o.o.
  • wRodzinieoperator wirtualny Centernet (infrastruktura CenterNetu i Polkomtela)
  • Virgin Mobilewirtualny operator, którego właścicielem jest Virgin Mobile Polska (infrastruktura P4 i T-mobile).
  • Możliwe jest doładowywanie kont telefonów komórkowych prepaid przez Internet za pośrednictwem wielu serwisów, a także w bankomatach, z pominięciem tradycyjnych kart zdrapek. Wyspecjalizowane firmy dostarczają też aplikacje umożliwiające tańsze doładowanie konta przy użyciu drugiego telefonu komórkowego.

    T-Mobile (dawniej Era) – sieć telefonii komórkowej w Polsce. Operatorem sieci jest T-Mobile Polska należąca do Telekom Deutschland.T-Mobile na kartę (dawniej Tak Tak - T-Mobile na kartę) – polska marka usług typu prepaid należąca do operatora sieci T-Mobile, firmy T-Mobile Polska (dawniej Polska Telefonia Cyfrowa).

    W Polsce w systemie prepaid działa również platforma satelitarna na kartę, oferująca dostęp do podstawowych kanałów za niewielką opłatą.

    Elektrownie oferują liczniki sprzedające prąd na kartę.





    Warto wiedzieć że... beta

    Orange (dawniej Idea) – cyfrowa sieć telefonii komórkowej w Polsce. Operatorem sieci jest PTK Centertel. Posiada 27 mln przydzielonych numerów. Posiada ponad 14,9 mln klientów.
    tuBiedronka − polska marka usług telefonii komórkowej, świadczonych przez T-Mobile Polska (podobnie jak Heyah), skierowana do klientów sieci sklepów dyskontowych Biedronka, należącej do portugalskiego konsorcjum Jerónimo Martins. tuBiedronka rozpoczęła świadczenie usług klientom w dniu 19 stycznia 2009 r.
    Telefonia komórkowa - infrastruktura telekomunikacyjna (oraz procesy związane z jej budową i eksploatacją), umożliwiająca abonentom bezprzewodowe połączenia na obszarze złożonym z tzw. komórek (ang. cells), obszarów kontrolowanych przez poszczególne anteny stacji bazowych. Charakterystyczną cechą tego typu telefonii jest zapewnienie użytkownikowi mobilności, może on zestawiać połączenia (oraz połączenia mogą być zostawione do niego) na terenie pokrytym zasięgiem radiowym związanym ze wszystkimi stacjami bazowymi w danej sieci.
    Plus na Kartę – marka usług typu prepaid wprowadzona przez Polkomtel, operatora sieci Plus. Plus na Kartę rozpoczął swoją działalność 13 maja 2011 roku w wyniku konsolidacji marek Simplus, Sami Swoi i 36.6. Z czasem nazwę tę przybrała odrębna taryfa, w której 17 maja 2012 roku wprowadzono dwa wzajemnie wykluczające się profile usług, a 1 lipca tego samego roku - roczną ważność konta. Od 4 kwietnia 2013 roku istnieją trzy taryfy o wspólnej nazwie "Więcej" w obrębie jednego systemu, będącego obecnie wiodącą ofertą usług przedpłaconych tego operatora. 31 maja 2013 roku operator wprowadził dodatkową, uaktualnioną taryfę z roczną ważnością konta. Istnieje również możliwość migracji do niektórych starszych ofert operatora i taryf internetowych.
    nju mobile – to marka usług telefonii komórkowej, działająca w sieci Orange. Została wprowadzona na rynek w 2013 roku. Operatorem sieci jest Orange Polska. W ofercie znajduje się zarówno sprzedaż usług na kartę (prepaid), jak i na abonament (postpaid).
    n na kartę – oferta kodowanych programów telewizyjnych w systemie prepaid, nadawanych cyfrowo. Dystrybutorem jest spółka Cyfrowy Dom, należąca do ITI Neovision, która jest również właścicielem satelitarnej platformy cyfrowej n. Odbiór kanałów nie wiąże się z koniecznością podpisywania umowy. Nazwa wersji słabszej technologicznie platformy (SDTV) brzmiała Telewizja na kartę (TNK) i nie jest aktualnie dostępna w sprzedaży, choć klienci nadal posiadający dekodery SD mogą nieprzerwanie korzystać z tej oferty.
    Operator wirtualny (formalnie: operator wirtualnej sieci ruchomej, MVNO z ang. Mobile Virtual Network Operator) – podmiot gospodarczy oferujący swoim klientom usługi związane z telefonią komórkową na bazie infrastruktury telekomunikacyjnej należącej do innego operatora telekomunikacyjnego, zwanego w tym kontekście operatorem infrastrukturalnym lub (ang.) Mobile Network Operator, MNO. W Polsce rynek operatorów wirtualnych rozwija się wolno, według szacunków dziennika Rzeczpospolita pod koniec 2008 roku w Polsce było około 165 000 aktywnych klientów MVNO, co stanowi 0,4% całego polskiego rynku telefonii komórkowej. Na świecie największym operatorem wirtualnym jest Virgin Mobile, który oferuje swoje usługi w dziewięciu krajach położonych na pięciu kontynentach.

    Reklama