Powstanie w Algierii (1945)

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Powstanie w Algierii wybuchło 8 maja 1945 roku. Tego dnia w miastach Kabylii, regionu Algierii francuskiej uroczyście odchodzono zakończenie II wojny światowej w Europie. Przy tej okazji doszło do pochodów niepodległościowych, które przerodziły się w starcia z policją.

Algieria francuska – byłe terytorium na północy kontynentu afrykańskiego i południu basenu Morza Śródziemnego, które w 1830 zostało zajęte przez Francję i następnie stopniowo kolonizowane przez jej osadników.Kalima (arab. قالمة, fr. Guelma) – miasto w północno-wschodniej Algierii, w Atlasie Tellskim, ośrodek administracyjny prowincji Kalima. Około 132 tys. mieszkańców.

Do największych starć doszło w miastach Satif, Kherrata i Kalima, gdzie policja ostrzelała demonstrantów, zabijając dziesiątki osób. W odwecie rozwścieczony tłum zaatakował mieszkających w Kabylii francuskich osadników, mordując 88 osób i raniąc około 150. Wkrótce rebelia ogarnęła kolejne miasta i wioski a siły powstańców wzrosły do 50 000 ludzi. Rozpoczęły się ataki na kolonistów w innych regionach Algierii.

Europa – część świata (określana zwykle tradycyjnym, acz nieścisłym mianem kontynentu), leżąca na półkuli północnej, na pograniczu półkuli wschodniej i zachodniej, stanowiąca wraz z Azją kontynent Eurazję.

W odpowiedzi na to, rząd francuski skierował w sporne rejony Legię Cudzoziemską pod dowództwem generała Raymonda Duvala, która rozpoczęła akcję pacyfikacyjną w departamencie Konstantyny. W trakcie tłumienia powstania żołnierze mordowali ludność cywilną a lotnictwo zbombardowało kilkadziesiąt wiosek.

Zginęło 1200 Algierczyków a 1500 zostało rannych. Powstanie stłumiono.

Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Yves Courrière: La guerre d'Algérie. T. I: Les fils de la Toussaint. Paris: Fayard, 1969. ISBN 2-213-61118-1.
  • Zygmunt Ryniewicz: Leksykon bitew świata. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1995. ISBN 83-214-1046-4.
  • Roger Vétillard: Sétif, Mai 1945: Massacres en Algérie. Paris: 2008. ISBN 978-2-85162-213-6.




  • Reklama