Polybahn

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Polybahn
Wejście do dolnej stacji w centrum miasta

Polybahnkolej linowo-terenowa w Zurychu, w Szwajcarii. Kolejka przewozi pasażerów pomiędzy dolną stacją Zürich Central-Polybahn a górną stacją Polyterasse ETHZ zlokalizowaną obok głównego budynku politechniki ETH Zürich, zwanej uprzednio Eidgenössisches Polytechnikum, a od której kolejka zawdzięcza swoją obecną nazwę.

Szwajcaria, Konfederacja Szwajcarska (Confoederatio Helvetica, Schweiz, Schweizerische Eidgenossenschaft) – państwo federacyjne w Europie Zachodniej. Jest jednym z niewielu państw, w których obowiązuje demokracja bezpośrednia. Szwajcaria od kongresu wiedeńskiego w 1815 roku jest państwem neutralnym. Do Organizacji Narodów Zjednoczonych przystąpiła dopiero 10 września 2002 po przegłosowaniu tej decyzji w referendum minimalną większością 52% głosów.Zurych (niem. Zürich; fr. Zurich; wł. Zurigo; romansz Turitg; w miejscowym dialekcie Züri) – miasto w północno-wschodniej Szwajcarii, nad Jeziorem Zuryskim oraz rzekami Limmat i Sihl, stolica kantonu Zurychu; największe miasto i główny ośrodek gospodarczy kraju. Zurych jest największym kompleksem urbanistycznym Szwajcarii.

Historia[ | edytuj kod]

W 1886 roku została wydana koncesja na działanie kolejki, a 8 stycznia 1889 została ona otwarta. Początkowo kolej miała napęd wodny, którego działanie polegało na wymianie balastu wodnego pomiędzy wagonami. Elektryfikacja linii nastąpiła w 1897 roku.

W 1950 firma Zürichbergbahn (ZB), która obsługiwała linię zaczęła tracić na niej pieniądze i postanowiła nie przedłużać koncesji na początku lat 70. XX wieku. W 1972 powstało stowarzyszenie Pro Polybahn, którego celem było pomóc przetrwać istnienie Polybahn. W 1976 Szwajcarskie Towarzystwo Bankowe (Schweizerische Bankgesellschaft — SBG) uratowało Polybahn, powołując do obsługi kolejki firmę SBG Polybahn AG. W 1990 roku kolejka przeszła kompletną renowację, został wymieniony cały mechanizm, a jej trójszynowy tor został zastąpiony przez standardowy dwuszynowy. 21 października 1996 kolej została ponownie otwarta pod nazwą UBS Polybahn. Obecnie na linii funkcjonują dwa wagony na jednym torze z mijanką pośrodku trasy.

Dane techniczne[ | edytuj kod]

Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Strona Polybahn (niem.)
  • Historia Polybahn (niem.)




  • Reklama