Player versus player

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Player versus player (PvP) – rodzaj interakcji w grach komputerowych pozwalającej na rywalizację pomiędzy dwoma lub wieloma graczami. PvP niekoniecznie polega na zabiciu postaci innego gracza.

Ultima Online (UO) – gra komputerowa typu MMORPG, wydana 30 kwietnia 1997 przez firmę Origin Systems. Jest jedną z najstarszych tego rodzaju gier. Rozgrywka toczy się w świecie fantasy znanym z serii Ultima. Do listopada 2006 r. wydanych zostało sześć dodatków, w których stopniowo rozbudowywano podstawową wersję m.in. o nowe potwory, umiejętności oraz miejsca.Player versus environment (PvE; ang. gracz kontra środowisko) – termin używany w grach online, głównie MMO, gdzie postać kontrolowana przez gracza walczy z postaciami sterowanymi w grze przez komputer. Jest to przeciwieństwo player vs player (PvP), w którym walczy się z postacią kontrolowaną przez żywego przeciwnika.

Przeciwieństwem systemu PvP jest player versus environment, w którym gracz walczy z postaciami sterowanymi przez komputer.

Gankowanie[ | edytuj kod]

Gankowanie (z ang. ganking, skrót od gang kill) odnosi się do sytuacji, gdy grupa dwóch lub więcej osób zabija postać innego gracza, posiadając nad nią zdecydowaną przewagę. Specyficzna forma gankowania pod nazwą „corpse camping” polega na tym, że grupa graczy po zabiciu przeciwnika przesiaduje nad jego zwłokami, uniemożliwiając mu ucieczkę po „odrodzeniu” i ponownie go likwidując. Określenie zostało spopularyzowane przez grę Ultima Online.

Zobacz też[ | edytuj kod]

  • player versus environment
  • Deathmatch
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. PvP, Player vs Player. Gry-Online. [dostęp 2019-11-27].
    2. Neils Clark, P. Shavaun Scott: Game Addiction: The Experience and the Effects. Jefferson: McFarland, 2009, s. 177. ISBN 978-0-7864-4364-2.
    3. Mia Consalvo: Cheating: Gaining Advantage in Videogames. Cambridge: MIT Press, 2007, s. 151. ISBN 978-0-262-03365-7.




    Reklama