PlayStation 2

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

PlayStation 2 (jap. プレイステーション2 Pureisutēshon Tsu, skrót PS2) – konsola gier wideo produkcji Sony Computer Entertainment, następca PlayStation. Konsola miała swoją premierę 4 marca 2000 w Japonii, a w Stanach Zjednoczonych 26 października 2000.

Gniazdo rozszerzeń PlayStation 2 – 3,5-calowe gniazdo znajdujące się w tylnej ścianie modelów 30000 oraz 50000 konsoli PlayStation 2. W modelach 10000, 15000 oraz 18000 znajdowało się złącze PCMCIA.AllGame (poprzednio All Game Guide) – komercyjna strona internetowa zawierająca bazę danych na temat gier na automaty, gier komputerowych i producentów konsol do gier.

Konsola pozwala na uruchamianie gier przeznaczonych specjalnie na tę platformę zapisanych na płytach CD-ROM i DVD-ROM. Urządzenie jest kompatybilne wstecz, tzn. umożliwia również korzystanie z większości starszych gier przeznaczonych dla konsoli PlayStation. Konsola pozwala również na odtwarzanie filmów na dyskach DVD-Video oraz muzyki na dyskach CD-Audio. Urządzenie sprzedawane jest w wersji standardowej i slim (zmniejszonej wersji, znanej również jako PSTwo) w kolorze czarnym oraz dwóch specjalnych wersjach kolorystycznych: Satin Silver (srebrnej) oraz Pink (różowej). Konsola pozwala również na grę wieloosobową przez Internet – wymaga to dodatkowego urządzenia o nazwie Network Adapter (w wersji slim jest on już wbudowany).

DVD (Digital Video Disc lub Digital Versatile Disc) – rozpowszechniony w roku 1995 standard zapisu danych na optycznym nośniku danych, podobnym do CD-ROM (te same wymiary: 12 lub 8 cm) lecz o większej pojemności uzyskanej dzięki zwiększeniu gęstości zapisu.Sony – japońskie przedsiębiorstwo założone 7 maja 1946 roku przez Masaru Ibukę i Akio Moritę w Tokio jako Tokyo Telecommunications Engineering Company, obecnie jeden z największych światowych producentów elektroniki użytkowej. Spółka publiczna notowana na giełdach tokijskiej (TSE) i nowojorskiej (NYSE) (NYSE: SNE).

W dniu premiery w Stanach Zjednoczonych sprzedano około 500 000 sztuk, a sprzedaż konsoli wygenerowała przychód ok. 149 mln USD.

W styczniu 2013 roku firma Sony poinformowała, że kończy produkcję i sprzedaż konsoli na całym świecie.

W 2020 opracowano metodę która pozwala na uruchamianie własnych kopii gier oraz nieoficjalnego oprogramowania, tylko po włożeniu spreparowanej odpowiednio płyty DVD, bez konieczności instalowania tzw. modchipa (układu elektronicznego umożliwiającego odczytywanie nieautoryzowanych dysków).

Specyfikacja techniczna[ | edytuj kod]

  • Obsługiwane formaty dysków optycznych: CD-ROM, DVD-ROM, Audio CD, DVD-Video; późniejsze wersje odczytują również dyski: CD-R oraz DVD-RW/+RW
  • waga konsoli: 900 g
  • waga zasilacza: 350 g
  • Złącza i porty konsoli:
  • 2 porty kontrolerów zgodnych z PlayStation
  • 2 gniazda karty pamięci zgodnych z PlayStation
  • 2 porty USB
  • 1 kamera świetlna zw. Eye Toy
  • port IrDA dla pilota (tylko modele serii SCPH-50004 i wyższych)
  • wejście zasilania (8,5 V)
  • optyczne wyjście cyfrowe (do podłączenia cyfrowego zestawu audio)
  • złącze PCMCIA (tylko modele serii 10000, 15000 oraz 18000)
  • FireWire (tylko modele serii 1xxxx – 3xxxx)
  • PS2 Expansion Bay (tylko modele serii 3xxxx i 5xxxx)
  • wyjścia AV:
  • Composite video
  • S-Video
  • SCART/JP21 RGB
  • VGA (tylko gdy gra obsługuje skanowanie progresywne)
  • Component Video/D-Terminal 
  • tylko wersja slim:
  • waga konsoli: 600 g
  • waga zasilacza: 250 g
  • port RJ-45 lub RJ-11 (w zależności od wersji)
  • możliwość podłączenia do konsoli monitora LCD (jeśli monitor posiada wejście Component video).
  • FireWire to standard łącza szeregowego umożliwiającego szybką komunikację i synchroniczne usługi w czasie rzeczywistym. Opracowany w roku 1995 dla komputerów osobistych i cyfrowych urządzeń optycznych. Rozwijany przez firmę Apple Inc. Jest zdefiniowany w dokumencie IEEE 1394.PlayStation (PS, popularnie zwane także – PSX) (jap. プレイステーション, pureisutēshon; pol. dosł. StacjaGier) – 32-bitowa konsola do gier wideo, wyprodukowana w Japonii przez firmę Sony Computer Entertainment, zaprojektowana przez Kena Kutaragiego.


    Podstrony: 1 [2] [3]




    Warto wiedzieć że... beta

    Kompatybilność wsteczna − cecha standardu, urządzenia lub oprogramowania, dzięki której - mimo zmiany funkcjonalności - nowa wersja umożliwia współpracę z całym otoczeniem starej wersji i jej wszystkimi komponentami. Mówi się wtedy o rozszerzeniu funkcjonalności.
    Eye Toy – cyfrowa kamera z mikrofonem (podobna do kamery internetowej) przeznaczone dla konsoli PlayStation 2. Współpracuje ona również z PlayStation 3. Podłączana do konsoli poprzez port USB.
    VGA (ang. Video Graphics Array) – jeden ze standardów kart graficznych IBM-PC ustanowiony w 1987 roku. Karty VGA były po raz pierwszy montowane w komputerach serii IBM PS/2.
    Component video – analogowy sygnał wideo dzielony na dwie lub więcej składowych i transmitowany po niezależnych kablach w celu zmniejszenia wpływu zakłóceń zewnętrznych. Umożliwia przenoszenie obrazu wysokiej rozdzielczości HDTV.
    S-Video (ang. Separated Video), oddzielny sygnał wizyjny – standard przesyłania sygnału wizyjnego umożliwiający uzyskanie lepszej jakości niż w standardzie Composite video, dzięki oddzieleniu sygnału luminancji (informacje o jasności barw) od sygnału chrominancji (informacje o nasyceniu barw). Standard S-Video nazywany jest czasami Super Video lub Y/C, a także błędnie S-VHS. Złącze standardu S-Video przenosi tylko sygnał wizyjny, a sygnały fonii przesyłane są oddzielnymi przewodami.
    Ten artykuł opisuje ważne wydarzenia w 2000 roku w grach komputerowych i wideo. Zapoznaj się również z: Historia gier komputerowych.
    Gra wieloosobowa (ang. multiplayer) – rodzaj (bądź tryb) gry pozwalający na jednoczesną rozgrywkę wielu graczy w tę samą grę komputerową lub wideo.

    Reklama