• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Pesa Bydgostia



    Podstrony: [1] [2] [3] 4
    Przeczytaj także...
    Pesa Mazovia (typ 13WE oznaczony serią EN95) – normalnotorowy czteroczłonowy elektryczny zespół trakcyjny produkcji polskiej wyprodukowany przez zakłady Pesa w Bydgoszczy w 2004 roku dla Warszawskej Kolei Dojazdowej w jednej sztuce.Autobus szynowy (potocznie szynobus) – lekki wagon silnikowy lub zespół trakcyjny o napędzie spalinowym, służący do obsługi ruchu pasażerskiego na liniach o niewielkich potokach podróżnych. W porównaniu z tradycyjnym pociągiem (lokomotywa + 1-2 wagony) o podobnej pojemności charakteryzuje się większymi przyspieszeniami, mniejszym zużyciem paliwa i większymi prędkościami osiąganymi na tych samych – zwykle drugorzędnych – szlakach. Szynobus jest zwykle pojazdem dwuosiowym o masie ok. 20 ton, z ok. 40-50 miejscami siedzącymi. Dla zwiększenia pojemności pociągu szynobusy można łączyć ze sobą. W przypadku wyposażenia w odpowiednio mocny zespół napędowy i odpowiednie sprzęgi (mechaniczny, hamulcowy, elektryczny), szynobus może ciągnąć zwykłe lub odpowiednio dostosowane do niego konstrukcyjnie (np. wyposażone w kabinę maszynisty) wagony doczepne. Sporadycznie budowane są także zespoły trakcyjne o konstrukcji typowej dla szynobusu, złożone z dwóch lub trzech wagonów (zwykle 1-2 wagony napędzane i 1 doczepny, w kabiny maszynisty wyposażone są wówczas tylko końcowe wagony).
    Przypisy[ | edytuj kod]
    1. Czteroczłonowy elektryczny zespół trakcyjny ED74. pesa.pl. [dostęp 2012-02-22].
    2. Paweł Terczyński. Zespoły trakcyjne ED74 "Bydgostia". „Świat Kolei”. 12/2011, s. 12-15. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    3. Ryszard Rusak. Od Pafawagu do Bombardiera. 60 lat Państwowej Fabryki Wagonów Pafawag we Wrocławiu. „Świat Kolei”. 10/2005. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    4. Paweł Terczyński. Pafawag – kronika produkcji. „Świat Kolei”. 10/2005. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    5. Paweł Terczyński. Wagony i zespoły spalinowe w obsłudze ruchu regionalnego na PKP. „Świat Kolei”. 9/2008, s. 12-21. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    6. Bogdan Waga. Elektryczne na start. „Koleje Małe i Duże”. 1/2007, s. 18-27. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    7. Piotr Sobolewski. Nowy Zakład Montażu Taboru Kolejowego firmy STADLER w Siedlcach. „Świat Kolei”. 5/2008, s. 3. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    8. Tomasz Tomaszewski. EN95 – nowy zespół trakcyjny dla Warszawskich Kolei Dojazdowych. „Świat Kolei”. 9/2004, s. 3. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    9. Paweł Terczyński: Atlas Lokomotyw 2007. Wyd. III. Poznań: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, 2007. ISBN 978-83-920757-7-6.
    10. Grzegorz Kotlarz. Elektryczny zespół trakcyjny ED74-01 na pierwszych testach. „Świat Kolei”. 6/2006, s. 12-13. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    11. Paweł Terczyński. Prototyp ED74 dla PKP Przewozy Regionalne. „Świat Kolei”. 7/2007, s. 3. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    12. Józef Maricnika. Współczesne elektryczne zespoły trakcyjne ED74 i FLIRT. „Logistyka”. 6/2011. Poznań: Instytut Logistyki i Magazynowania. 
    13. Jest przetarg na naprawę P4 pozostałych ED74. rynek-kolejowy.pl, 2014-02-14. [dostęp 2014-02-14].
    14. ED74 w końcu w barwach PKP Intercity. rynek-kolejowy.pl, 2014-01-13. [dostęp 2014-01-23].
    15. ED 74 –najnowocześniejszy pociąg w Polsce. inforail.pl, 2007-09-04. [dostęp 2012-03-20].
    16. Dokąd pojadą edyty?. kurier-kolejowy.pl, 2010-06-09. [dostęp 2012-03-24].
    17. Trako 2007. inforail.pl, 2007-10-16. [dostęp 2012-03-20].
    18. Pesa na InnoTrans 2008. inforail.pl, 2008-10-14. [dostęp 2012-09-19].
    19. PKP Intercity przejęło od PKP PR pociągi pospieszne. inforail.pl, 2008-12-02. [dostęp 2014-09-23].
    20. Warszawa: ED74 jedynie w trakcji pojedynczej. inforail.pl, 2010-01-06. [dostęp 2012-03-22].
    21. Na stacji została połowa pociągu. Wagony się odczepiły. lodz.gazeta.pl, 2010-01-07. [dostęp 2012-04-06].
    22. ED74 znów w trakcji podwójnej. rynek-kolejowy.pl, 2010-01-10. [dostęp 2012-04-06].
    23. R. Waszak. ED74 tylko pojedynczo. „Świat Kolei”. 2/2010, s. 4. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    24. Paweł Terczyński. ED74 w Krakowie. „Świat Kolei”. 1/2011, s. 4. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    25. W niedzielę dodatkowe pociągi w relacji Kraków – Zakopane. 2010-12-30 opublikowany = kurier-kolejowy.pl. [dostęp 2012-04-05].
    26. ED74 będzie jeździć z Krakowa do Wrocławia. rynek-kolejowy.pl, 2011-06-30. [dostęp 2012-03-22].
    27. Warszawa: ING Lease wygrywa w przetargu na leasing ED74. inforail.pl, 2011-07-28. [dostęp 2012-03-22].
    28. Jest chętny na leasing zwrotny "Edyt" PKP Intercity. rynek-kolejowy.pl, 2012-10-05. [dostęp 2012-10-08].
    29. ED74 nie mieszczą się w strategii taborowej PKP Intercity?. inforail.pl, 2015-02-25. [dostęp 2015-03-12].
    30. Koleje Dolnośląskie zainteresowane ED74. rynek-kolejowy.pl, 2015-09-12. [dostęp 2015-09-14].
    31. PKP Intercity naprawią Edyty, ale te na chodzie…. inforail.pl, 2015-11-13. [dostęp 2015-11-14].
    32. InfoRail: Dlaczego ED74 nie jeżdżą do Terespola a stoją zabezpieczone?. inforail.pl, 2016-08-16. [dostęp 2016-08-18].
    33. Prokuratura zajmuje się sprawą ED74. inforail.pl, 2016-11-09. [dostęp 2016-11-12].
    34. Michał Szymajda: PKP Intercity potwierdza: Chcemy sprzedać ED74. rynek-kolejowy.pl, 2016-04-08. [dostęp 2016-04-09]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-04-09)].
    35. PKP Intercity jednak sprzedadzą ED74, wiemy kiedy, InfoRail, 24 kwietnia 2016 [dostęp 2016-04-25] [zarchiwizowane z adresu 2016-04-25].
    36. Michał Szymajda: Piotr Stomma: PKP Intercity sprzeda wszystkie swoje „Edyty”. rynek-kolejowy.pl, 2016-04-26. [dostęp 2016-04-26]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-04-26)].
    37. Jakub Madrjas: ED74 wrócą do Przewozów Regionalnych? Chętne też KŚ. rynek-kolejowy.pl, 2016-08-25. [dostęp 2016-08-25]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-08-25)].
    38. Jakub Madrjas: Koleje Małopolskie chcą kupić wszystkie ED74. rynek-kolejowy.pl, 2016-08-24. [dostęp 2016-08-24]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-08-24)].
    39. PKP Intercity: Ogłoszenie o zamiarze zbycia składników majątku trwałego spółki "PKP Intercity" S.A. w postaci 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED74 (pol.). intercity.pl, 2016-10-17. [dostęp 2016-10-17]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-10-17)].
    40. PKP Intercity: Ogłoszenie o zamiarze zbycia składników majątku trwałego spółki „PKP Intercity” S.A. w postaci 14 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED74. Postępowanie nr BFZ1-073-PS-8/2016 (pol.). intercity.pl, 2016-10-17. s. 10–11. [dostęp 2016-10-17]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-10-17)].
    41. Tylko Wit Stwosz na ED74, prawdopodobnie do czerwca zakończenie eksploatacji w PKP IC. inforail.pl, 2016-12-29. [dostęp 2016-12-29].
    42. Jakub Madrjas: ED74 do połowy 2017 roku w IC. Mniej chętnych na zakup. rynek-kolejowy.pl, 2016-12-08. [dostęp 2016-12-08]. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-12-08)].
    43. Jakub Madrjas: PKP Intercity jednak nie sprzeda ED74. Przywróci je do ruchu (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2017-04-26. [dostęp 2017-04-26]. [zarchiwizowane z tego adresu (2017-04-26)].
    44. Michał Szymajda: Wszystkie ED74 wrócą na tory. Jest decyzja PKP Intercity (pol.). rynek-kolejowy.pl, 2017-10-13. [dostęp 2017-10-13]. [zarchiwizowane z tego adresu (2017-10-13)].
    45. Dwa podmioty chcą modernizować ED74. inforail.pl, 2018-01-25. [dostęp 2018-01-27].
    46. Tylko PESA chce zmodernizować ED74. inforail.pl, 2019-01-21. [dostęp 2019-01-22].
    47. Edyta Bryła: Remont droższy niż nowe pociągi. Kłopotliwe "edyty" Pesy. 2019-01-23. [dostęp 2019-01-24].
    48. PKP Intercity podpisało umowę na modernizację ED74, www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 2019-07-11] (pol.).
    49. Edyty opuszczają Kraków. inforail.pl, 2019-06-28. [dostęp 2020-02-09].
    50. Gdzie w nowym rozkładzie jazdy pojadą ED74?. rynek-kolejowy.pl, 2017-11-27. [dostęp 2017-12-30].
    51. Nowe zadanie dla ED74. inforail.pl, 2018-05-28. [dostęp 2018-10-14].
    52. ED74 obsługuje już tylko TLK Kinga. rynek-kolejowy.pl, 2018-09-11. [dostęp 2018-09-22].
    53. Takie mają być „Edyty" po modernizacji. Jest szczegółowa specyfikacja. rynek-kolejowy.pl, 2018-11-05. [dostęp 2018-11-08].
    54. ED74 znowu w ruchu. Obsłuży IC Galicja, inforail.pl [dostęp 2020-05-03] (pol.).
    55. Superpociąg – superawarie i superniewygoda. wiadomosci24.pl, 2007-11-15. [dostęp 2014-02-03].
    56. Remontują linię kolejową. Pociągiem do Łodzi w 70 minut?. tvnwarszawa.tvn24.pl, 2013-10-29. [dostęp 2014-02-03].
    57. Jacek Goździewicz. Tabor na Trako 2007. „Świat Kolei”. 11/2007, s. 12-13. Łódź: Emi-press. ISSN 1234-5962. 
    Budżet państwa – najwyższej rangi plan finansowy polityki państwa oraz narzędzie polityki społecznej, uwzględniające planowane dochody i wydatki państwa w okresie roku budżetowego. Jako dochody uwzględnia się m.in.: wpływy z podatków pośrednich i bezpośrednich, dochody niepodatkowe (np. cła), dochody z prywatyzacji oraz dochody zagraniczne. Mianem wydatków określa się m.in. koszty dotacji, obsługi długu publicznego, obsługi strefy budżetowej, rozliczeń z bankami, subwencji dla gmin oraz rezerw ogólnych. Termin „budżet” pochodzi z łacińskiego bulga, oznaczającego skórzany mieszek przeznaczony do zbierania dochodów. Słowo to przyjęło się następnie w wielu językach (ang. budget, starofr. bougette, fr. le budget]. Dla historycznego rozwoju instytucji budżetu znaczenie miało kilka zdarzeń, które rozstrzygnęły o jej współczesnym kształcie, wśród których – poza oddzieleniem majątku publicznego od majątku królewskiego – wymienić należy rozwijanie stosunków towarowo-pieniężnych, parlamentaryzmu, funkcji socjalnych i gospodarczych państwa, rozwój międzynarodowych stosunków gospodarczych i finansowych oraz procesy integracyjne zachodzące we współczesnym świecie.Katowice – dworzec kolejowy oraz największa i najważniejsza stacja kolejowa Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego mieszcząca się przy placu Wilhelma Szewczyka w ścisłym śródmieściu Katowic.


    Podstrony: [1] [2] [3] 4



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. – przedsiębiorstwo produkujące pojazdy szynowe założone w 1920 w Poznaniu. W 1997 spółka przyjęła obecną nazwę i weszła w skład grupy H. Cegielski – Poznań, a od 2010 jej wyłącznym akcjonariuszem i właścicielem jest Agencja Rozwoju Przemysłu.
    Warszawska Kolej Dojazdowa, WKD (wcześniej Elektryczna Kolej Dojazdowa lub Elektryczne Koleje Dojazdowe – EKD) – spółka zarządzająca wydzielonym systemem kolei miejskiej wykonująca przewozy pasażerskie na linii kolei normalnotorowej na odcinku Warszawa Śródmieście WKD – Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Mazowiecki Radońska (linia 47) z odgałęzieniem Podkowa Leśna Główna – Milanówek Grudów (linia 48). Jest to najstarszy działający obecnie w Polsce tego typu system transportu publicznego.
    Unia Europejska, UE – gospodarczo-polityczny związek 27 demokratycznych państw europejskich. Unia powstała 1 listopada 1993 roku – na mocy podpisanego 7 lutego 1992 traktatu z Maastricht – jako efekt wieloletniego procesu integracji politycznej, gospodarczej i społecznej. Korzenie współczesnej integracji europejskiej sięgają okresu powojennego i ograniczały się do 6 państw zachodnioeuropejskich. Państwa te tworzyły wiele form i mechanizmów współpracy, powoływały organizacje, instytucje i organy, których celem było wzmocnienie jedności między nimi. W 1993 nadrzędną wobec wszystkich poprzednich organizacji została Unia Europejska, sama otrzymując nieznaną wcześniej hybrydową formułę sui generis.
    Trako (pełna nazwa Międzynarodowe Targi Kolejowe Trako) – największe w Polsce i drugie w Europie targi transportu kolejowego. Targi odbyły się w latach 1996, 1998 i 1999 w Gdyni, natomiast począwszy od 2001 wydarzenie ma miejsce w Gdańsku i jest organizowane co dwa lata w ramach Międzynarodowych Targów Gdańskich.
    Białystok – główna stacja kolejowa posiadająca dworzec kolejowy w Białymstoku. Według kategoryzacji PKP dworzec ma kategorię B.
    Prąd stały (ang. direct current, DC) – prąd stały charakteryzuje się stałym zwrotem oraz kierunkiem przepływu ładunków elektrycznych, w odróżnieniu od prądu zmiennego i przemiennego – (AC, ang. alternating current).
    Pojazd szynowy – urządzenie transportu lądowego, poruszające po torze kolejowym lub innych systemach szynowych. Ustawa transporcie kolejowym definiuje pojęcie pojazdu kolejowego - jako pojazdu dostosowanego do poruszania się na własnych kołach po torach trakcyjnych, a tym samym na wstępie zawęża definicję pojazdu szynowego do pojazdów kolejowych oraz pomija (nie występujące w zasadzie w Polsce) pojazdy szynowe na poduszce magnetycznej. Tak więc pojazdami szynowymi są zarówno pojazdy kolejowe (w tym wąskotorowe), a także tramwaje, metro, kolej przemysłowa (np. kopalniana) oraz część pojazdów liniowych (np. kolejka na Górę Parkową w Krynicy czy na Gubałówkę w Zakopanem).

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.043 sek.