Peering

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Peering – wymiana ruchu pomiędzy dostawcami usług internetowych (ISP) na zasadach partnerskich.

Punkt wymiany ruchu internetowego (ang. Internet eXchange Point, IXP) jest to porozumienie pomiędzy dostawcami usług internetowych mające na celu wymianę ruchu pomiędzy własnymi sieciami na zasadzie peeringu w celu podniesienia efektywności i niezawodności.Internet (skrótowiec od ang. inter-network, dosłownie "między-sieć") – ogólnoświatowa sieć komputerowa, określana również jako sieć sieci. W znaczeniu informatycznym Internet to przestrzeń adresów IP przydzielonych hostom i serwerom połączonym za pomocą urządzeń sieciowych, takich jak karty sieciowe, modemy i koncentratory, komunikujących się za pomocą protokołu internetowego z wykorzystaniem infrastruktury telekomunikacyjnej.

Peering składa się z trzech elementów:

  • fizycznego połączenia pomiędzy sieciami,
  • protokołu umożliwiającego wymianę ruchu między sieciami,
  • umowy peeringowej
  • Dostawcy usług internetowych łączą swoje sieci za pomocą punktów połączeń (ang. peering point), następnie zawierają umowę peeringową, która dokładnie precyzuje zasady wymiany przez nich ruchu. Dzięki peeringowi informacja w Internecie może wędrować krótszą drogą, a co za tym idzie szybciej. Zmniejsza to obciążenie łączy i umożliwia efektywniejsze ich wykorzystanie.

    Sieć szkieletowa (ang. backbone network) – sieć telekomunikacyjna, w tym sieć komputerowa, przez którą przesyłana jest największa liczba informacji. Łączy zwykle mniejsze sieci (sieci lokalne), grupy robocze, przełączniki, sieci rozległe. Urządzenia wchodzące w strukturę sieci szkieletowej z reguły odpowiedzialne są za funkcjonowanie całej sieci na określonym obszarze.NSFNet - linia T1 o przepustowości 1,544 Mbps zapoczątkowana w 1985 roku przez National Science Foundation dla kolejnej generacji sieci ARPANET.

    Historia[ | edytuj kod]

    Na początku Internet składał się z pojedynczej sieci szkieletowej, którą był ARPANET, a później NSFNet. Wszystkie inne sieci były podłączone bezpośrednio do niej i nie istniała potrzeba peeringu.

    Współczesny Internet nie posiada jednego, głównego szkieletu. Składa się z wielu sieci szkieletowych należących do różnych dostawców usług internetowych. Sieci te są ze sobą połączone za pomocą punktów wymiany ruchu internetowego (ang. Internet eXchange Point, IXP), lub za pomocą indywidualnych połączeń pomiędzy dwoma, lub więcej sieciami.

    W praktyce duzi operatorzy wymieniają zazwyczaj ze sobą ruch bezpośrednio, mniejsi korzystają najczęściej z usług IXP.

    Zobacz też[ | edytuj kod]

  • Peer-to-peer




  • Reklama