Panny z Awinionu

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Panny z Awinionu (fr. Les Demoiselles d'Avignon) – jedno z najbardziej znanych malowideł Pabla Picassa przedstawiające pięć prostytutek z ulicy d'Avinyo w Barcelonie, nieopodal której mieszkał artysta.

Barcelona (katal. [bərsəˈɫonə], hiszp. [barθeˈlona]) – miasto w północno-wschodniej Hiszpanii, nad Morzem Śródziemnym, około 110 km na południe od grzbietu Pirenejów i granicy hiszpańsko-francuskiej. Stolica prowincji o tej samej nazwie oraz wspólnoty autonomicznej Katalonii. Drugie co do wielkości miasto Hiszpanii, z liczbą mieszkańców wynoszącą 1 620 809 wewnątrz centrum administracyjnego. Zespół miejski Barcelony wykracza poza centrum administracyjne, z liczbą ludności wynoszącą 4 588 000, jest piątym co do wielkości zespołem miejskim w Unii Europejskiej. Cała metropolia ma około 5 milionów mieszkańców. Pablo Ruiz Picasso właśc. Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Ruiz y Picasso (ur. 25 października 1881 w Maladze, zm. 8 kwietnia 1973 w Mougins) – hiszpański malarz, rzeźbiarz, grafik i ceramik, uznawany za jednego z najwybitniejszych artystów XX wieku. On i Georges Braque są twórcami nurtu malarstwa zwanego kubizmem.

Picasso rozpoczął prace nad obrazem we Francji w 1907 i ukończył go latem tego samego roku. Długo przygotowywał się do stworzenia tego dzieła, rysując szkice i pomocnicze studia, których były setki. Jest to olej na płótnie, o wymiarach 243,90 cm na 233,7 cm, utrzymany w ciepłej tonacji kolorystycznej z przewagą barwy pomarańczowej. Obraz ma cechy typowe dla kubizmu. Sylwetki kobiet są zgeometryzowane, a ich twarze przypominają afrykańskie maski. Ten ostatni akcent jest wynikiem fascynacji odkrywaną wówczas sztuką prymitywną. Obraz został wystawiony po raz pierwszy 6 lipca 1916 w Salon d’Antin na ekspozycji przygotowanej przez przyjaciela Picassa, krytyka Andre Salmona. Salmon jest pomysłodawcą obecnego, złagodzonego tytułu dzieła. Dla ówczesnych odbiorców okazał się kontrowersyjny zarówno pod względem artystycznym, jak i społecznym. Prostytucja, jakkolwiek była zjawiskiem powszechnym i po cichu akceptowanym, stanowiła temat tabu i była wyłączona poza nawias oficjalnego dyskursu towarzyskiego. Obecnie obraz należy do najcenniejszych zbiorów nowojorskiego Museum of Modern Art. Jest powszechnie uważany za arcydzieło. Namalowanie Panien z Awinionu było elementem artystycznej rywalizacji Picassa z Henrim Matissem.

Library of Congress Control Number (LCCN) – numer nadawany elementom skatalogowanym przez Bibliotekę Kongresu wykorzystywany przez amerykańskie biblioteki do wyszukiwania rekordów bibliograficznych w bazach danych i zamawiania kart katalogowych w Bibliotece Kongresu lub u innych komercyjnych dostawców. Virtual International Authority File (VIAF) – międzynarodowa kartoteka haseł wzorcowych. Jej celem jest ujednolicenie zapisu nazw osobowych (haseł), dlatego zbiera z bibliotek z całego świata – ich różne wersje i prezentuje je razem, pod jednym, unikatowym identyfikatorem numerycznym. Pozwala to obniżyć koszty i zwiększyć użyteczność danych gromadzonych przez biblioteki. Informacje po dopasowaniu i połączaniu są udostępniane online bibliotekom na całym świecie.

W lipcu 2007 roku, w setną rocznicę powstania obrazu, tygodnik Newsweek opublikował obszerny artykuł na jego temat, nazywając obraz „najbardziej wpływowym dziełem sztuki ostatnich 100 lat”.

Przypisy[ | edytuj kod]

  1. Picasso Pablo, [w:] Encyklopedia PWN [online] [dostęp 2017-04-30].
  2. Panny z Avignon – Pablo Picasso (pol.). magazynsztuki.pl. [dostęp 2017-04-19].
  3. Pablo Picasso – ojciec kubizmu (pol.). polskieradio.pl. [dostęp 2017-04-19].
  4. Pablo Picasso: Study for Les Demoiselles d'Avignon in pencil and pasels (ang.). pablo-picasso.paintings.name. [dostęp 2017-04-30].
  5. Picasso’s Les Demoiselles d'Avignon (ang.). historychannel.com.au. [dostęp 2017-04-19].
  6. Les Demoiselles d'Avignon, 1907 by Pablo Picasso (ang.). pablopicasso.org. [dostęp 2017-04-19].
  7. Pericles Lewis: Les Demoiselles d'Avignon (The Young Ladies of Avignon) (ang.). modernism.research.yale.edu. [dostęp 2017-04-19].
  8. Pablo Picasso, Spanish artist. Les Demoiselles d’Avignon (ang.). Encyclopaedia Britannica. [dostęp 2017-04-19].
  9. Daniel Margrain: Why Picasso’s ‘Les Demoiselles d’Avignon’ still resonates today (ang.). cultureandpolitics.org. [dostęp 2017-04-19].
  10. Walka w Tate Gallery (pol.). newsweek.pl. [dostęp 2017-04-30].
  11. Bogusław Deptuła: Giganci. Matisse i Picasso – spotkanie dwóch mistrzów XX wieku (pol.). tygodnik.com.pl. [dostęp 2017-04-30].
  12. Peter Plagens: Which Is the Most Influential Work of Art Of the Last 100 Years?. newsweek.com, 2007-06-23. [dostęp 2017-04-26].
  13. gs: 130 świeczek na torcie urodzinowym Pablo Picasso. polskieradio.pl. [dostęp 2017-04-26].

Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Anna C. Chave: New Encounters with Les Demoiselles d'Avignon: Gender, Race, and the Origins of Cubism (ang.). jstor.org, 1994. [dostęp 2017-04-30].
  • Claude McKay: Historical Influences of Picasso's Les Demoiselles d'Avignon (ang.). music.mcgill.ca. [dostęp 2017-04-30].
  • Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Pablo Picasso „Panny z Awinionu” na portalu NiezlaSztuka.net
  • Jonathan Jones: Pablo's punks (ang.). theguardian.com. [dostęp 2017-04-19].
  • Obraz – najczęściej kojarzony z malarstwem, przeważnie płaski utwór plastyczny, na którym za pomocą farb, przy zastosowaniu różnych technik malarskich i graficznych autor dokonał zapisu pewnych treści. Ewolucja podejścia do obrazu jako samodzielnego przedmiotu (magii lub sztuki) liczy ok. 30 000 lat. Obraz zazwyczaj wiąże się z pojęciem działalności artystycznej, choć bywa też wyrazem doraźnej potrzeby osobistej lub lokalnego obyczaju (np. malowanie pisanek). Drugie znaczenie obrazu to zdarzenie wizualne płaskie lub przestrzenne, najczęściej kojarzone z działaniem artystycznym.Newsweek – amerykański tygodnik społeczno-polityczny, który przedstawia wydarzenia z kraju i całego świata, z różnych dziedzin życia.




    Warto wiedzieć że... beta

    Biblioteka Narodowa Francji (fr. Bibliothèque nationale de France, BnF) – francuska biblioteka narodowa, znajdująca się w Paryżu. Przewidziana jest jako repozytorium dla wszystkich materiałów bibliotecznych, wydawanych we Francji. Obecnym dyrektorem Biblioteki jest Bruno Racine.
    Nowy Jork (ang. City of New York, również New York, New York City) – najludniejsze miasto w Stanach Zjednoczonych, a zarazem centrum jednej z najludniejszych aglomeracji na świecie. Nowy Jork wywiera znaczący wpływ na światowy biznes, finanse, media, sztukę, modę, badania naukowe, technologię, edukację oraz rozrywkę. Będąc między innymi siedzibą Organizacji Narodów Zjednoczonych, stanowi ważne centrum spraw międzynarodowych i jest powszechnie uważany za kulturalną stolicę świata.
    SUDOC (fr. Système Universitaire de Documentation, pol. Uniwersytecki System Dokumentacji) – centralny katalog informacji bibliograficznej francuskiego szkolnictwa wyższego.
    Prostytucja, nierząd – oddanie własnego ciała do dyspozycji większej liczbie osób w celu osiągnięcia przez nie zaspokojenia seksualnego i pobieranie za to wynagrodzenia materialnego. Przy prostytucji ma więc miejsce świadczenie usług w dziedzinie seksu, polegających zwykle na odbywaniu stosunków płciowych za pieniądze lub inne korzyści.
    Francja (fr. France, IPA: /fʁɑ̃s/), Republika Francuska (fr. République française /ʁe.py.blik fʁɑ̃.sɛz/) – państwo, którego część metropolitalna znajduje się w Europie Zachodniej, posiadające także zamorskie terytoria na innych kontynentach. Francja metropolitalna rozciąga się od Morza Śródziemnego na południu do kanału La Manche i Morza Północnego na północy, oraz od Renu na wschodzie do Zatoki Biskajskiej na zachodzie. Francuzi często nazywają swój kraj l’Hexagone (sześciokąt) – pochodzi to od kształtu Francji metropolitalnej.
    Kontrola autorytatywna – w terminologii bibliotekoznawczej określenie procedur zapewniających utrzymanie w sposób konsekwentny haseł (nazw, ujednoliconych tytułów, tytułów serii i haseł przedmiotowych) w katalogach bibliotecznych przez zastosowanie wykazu autorytatywnego zwanego kartoteką wzorcową.
    Henri Matisse (wym. [ɑ̃ˈʁi maˈtis]; ur. 31 grudnia 1869 w Le Cateau-Cambrésis, zm. 3 listopada 1954 w Nicei) – francuski malarz uważany za najsłynniejszego fowistę.

    Reklama