OpenAL

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

OpenAL (ang. Open Audio Library) – specyfikacja uniwersalnego API do generowania dźwięku 3D.

Unreal Tournament 2004 – gra komputerowa typu FPS wydana 16 marca 2004 roku. Jest to sequel gry Unreal Tournament 2003, jednej z części serii gier Unreal.GameCube – konsola gier wideo szóstej generacji, wyprodukowana i wydana w 2001 przez japońskie przedsiębiorstwo Nintendo. Konsola, zgodnie z nazwą, ma kształt kostki, do której podłączane są kontrolery.

Najczęściej używana jest w grach komputerowych. Styl kodowania i konwencja najbardziej przypomina ten z OpenGL.

Platformy[ | edytuj kod]

OpenAL jest dostępna na następujące platformy:

  • BSD
  • IRIX
  • Linux
  • Mac OS 8/9
  • OS X
  • Microsoft Windows
  • Microsoft Xbox
  • MorphOS
  • Nintendo GameCube
  • Solaris
  • Sony PlayStation 2
  • Haiku
  • Gry[ | edytuj kod]

    Wybrane gry używające specyfikacji OpenAL:

  • Unreal II: The Awakening
  • Unreal Tournament 2003
  • Unreal Tournament 2004
  • Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast
  • Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy
  • Postal 2
  • America’s Army
  • OpenArena
  • Race Driver: Grid
  • Hotline Miami
  • Zobacz też[ | edytuj kod]

  • OpenGL
  • DirectX
  • SDL
  • plib
  • Sony – japońskie przedsiębiorstwo założone 7 maja 1946 roku przez Masaru Ibukę i Akio Moritę w Tokio jako Tokyo Telecommunications Engineering Company, obecnie jeden z największych światowych producentów elektroniki użytkowej. Spółka publiczna notowana na giełdach tokijskiej (TSE) i nowojorskiej (NYSE) (NYSE: SNE).OpenArena – to darmowa gra komputerowa z gatunku first-person shooter, wydawana na licencji open source. Pierwsza, testowa wersja gry ukazała się 19 sierpnia 2005 roku, czyli dzień po udostępnieniu kodu źródłowego silnika id Tech 3 na licencji GPL, i w ostatnim dniu Quake Expo 2005.




    Warto wiedzieć że... beta

    Microsoft Windows (ang. windows „okna”, IPA: [maɪkɹoʊsɑːft ˈwɪndoʊz]) – rodzina systemów operacyjnych stworzonych przez firmę Microsoft. Systemy rodziny Windows działają na serwerach, systemach wbudowanych oraz na komputerach osobistych, z którymi są najczęściej kojarzone.
    DirectX – zestaw funkcji API wspomagających generowanie grafiki (dwu- i trójwymiarowej), dźwięku oraz innych zadań związanych zwykle z grami i innymi aplikacjami multimedialnymi.
    Interfejs programowania aplikacji (ang. Application Programming Interface, API) – sposób, rozumiany jako ściśle określony zestaw reguł i ich opisów, w jaki programy komunikują się między sobą. API definiuje się na poziomie kodu źródłowego dla takich składników oprogramowania jak np. aplikacje, biblioteki czy system operacyjny. Zadaniem API jest dostarczenie odpowiednich specyfikacji podprogramów, struktur danych, klas obiektów i wymaganych protokołów komunikacyjnych.
    Mac OS – system operacyjny komputerów Macintosh. Od wydania wersji 10.0 (OS X), starsze wersje znane są jako Mac OS Classic.
    OpenGL (ang. Open Graphics Library) – specyfikacja uniwersalnego API do generowania grafiki. Zestaw funkcji składa się z 250 podstawowych wywołań, umożliwiających budowanie złożonych trójwymiarowych scen z podstawowych figur geometrycznych.
    Postal 2 (stylizowany jako Postal²) – gra komputerowa z gatunku first-person shooter, wyprodukowana w 2003 roku przez studio Running with Scissors. Jest ona kontynuacją gry Postal i drugą częścią serii. Akcja gry rozgrywa się w amerykańskim miasteczku Paradise. Główny bohater, Koleś, to życiowy nieudacznik, mieszkający razem z żoną w przyczepie. Grający ma zadanie przeprowadzić bohatera przez pięć dni, wykonując codzienne zadania, takie jak kupienie mleka, realizacja czeku czy zbieranie podpisów. Grę można przejść zarówno pokojowo, jak i poprzez dokonanie masakry ludności. Postal 2 stanowi satyrę na współczesne Stany Zjednoczone.
    Grid (wcześniej jako Race Driver: Grid stylizowana na Race Driver: GRID, zapowiedziana jako Race Driver One) – szósta część serii symulatorów jazdy ToCA Race Driver wyprodukowana przez firmę Codemasters i wydana 30 maja 2008 roku na platformy PC, Xbox 360 i Sony PlayStation 3 oraz 25 lipca 2008 roku na Nintendo DS. W grze można brać udział w wyścigach m.in. Formuły 3, Le Mans, Driftu japońskiego, samochodów seryjnych, tuningowanych i innych. Gra została uznana przez polskie czasopisma za jedną z najlepszych gier wyścigowych, jakie zostały wydane (ocena w CD-Action: 10/10, w Click! – 6-/6).

    Reklama