Oldsmobile

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Oldsmobile Curved Dash
Oldsmobile Viking
Oldsmobile Ace
Oldsmobile Cutlass
Oldsmobile Delta 88
Oldsmobile Silhouette
Oldsmobile Aurora
Oldsmobile Bravada

Oldsmobile – dawny amerykański producent samochodów osobowych, sportowych, vanów i SUV-ów z siedzibą w Lansing, działający w latach 1897–2004. Marka należała do amerykańskiego koncernu General Motors.

Oldsmobile 88 – samochód osobowy klasy luksusowej produkowany pod amerykańską marką Oldsmobile w latach 1949 – 1999. Oldsmobile 88 – samochód osobowy klasy luksusowej produkowany pod amerykańską marką Oldsmobile w latach 1949 – 1999.

Historia[ | edytuj kod]

Firmę założył Ransom E. Olds w Lansing, w stanie Michigan (USA) w 1897 roku. Zakłady Oldsa były pierwszym masowym producentem samochodów w USA.

W koncernie General Motors Oldsmobile był marką pozycjonowaną nad marką Pontiac, a poniżej Buick; od lat 60. jednak poszczególne marki koncernu konkurowały w dużym stopniu ze sobą. W 1972 roku Oldsmobil, głównie dzięki modelowi Cutlass, osiągnął trzecią pozycję pod względem sprzedaży wśród amerykańskich producentów, sprzedając ponad 762 000 samochodów, lecz później jego pozycja spadała.

Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States, US, United States of America, USA) – federacyjne państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.General Motors Company (w skrócie GM) – amerykański koncern przemysłowy. Jedno z największych przedsiębiorstw na świecie. General Motors, najlepiej znany jest z produkcji samochodów, lecz także obecny jest na rynku produkcji silników okrętowych, instalacji przemysłowych, technologii komunikacyjnych oraz usług finansowych. Spółka publiczna od 20 grudnia 1916 roku notowana na Giełdzie Nowojorskiej (NYSE): GM (tzw. „Wall Street”). Główna siedziba znajduje się w Detroit w stanie Michigan. Koncern zatrudnia około 212 tys. pracowników (2012 r.).

Schyłkowy okres[ | edytuj kod]

Z powodu złego zarządzania firma nie wypracowała jasnej strategii wizerunkowej i od lat 80. cierpiała na spadki sprzedaży. Pod koniec lat 90. wynosiła ona około 300 tysięcy samochodów rocznie, w porównaniu do ponad miliona w 1985 roku. Doprowadziło to ostatecznie do likwidacji firmy podczas kryzysu finansowego w USA.

Oldsmobile Series 60 – samochód osobowy klasy wyższej produkowany pod amerykańską marką Oldsmobile w latach 1938 – 1948. Pontiac – dawny amerykański producent samochodów osobowych, sportowych i vanów z siedzibą w Detroit działający w latach 1926–2010. Marka należała do amerykańskiego koncernu General Motors.

Kalendarium[ | edytuj kod]

  • W 1901 roku pojawił się Oldsmobile Curved Dash. Był to pierwszy samochód montowany na taśmie produkcyjnej.
  • W 1908 roku przedsiębiorstwo zostało częścią koncernu General Motors Corporation.
  • 1940 – Oldsmobile, jako pierwszy amerykański samochód został wyposażony w automatyczną skrzynię biegów.
  • 1966 – Oldsmobile Toronado był pierwszym amerykańskim samochodem przednionapędowym.
  • W 1995 roku pojawił się Oldsmobile Aurora mający podnieść chylące się ku upadkowi przedsiębiorstwo
  • w 2004 roku ostatnie auto ze znaczkiem Oldsmobile’a opuściło fabrykę GM.
  • Skrzynia biegów – mechanizm umożliwiający zmianę przełożenia, a przez to służący do efektywnego przekazywania mocy wytwarzanej przez silnik do napędu maszyny roboczej lub pojazdu. Przełożeniem nazywa się stosunek prędkości obrotowej na wale wejściowym, do prędkości obrotowej na wale wyjściowym. Zmiana przełożenia jest wprost proporcjonalna do zmiany przekazywanego momentu obrotowego. Skrzynia biegów łączona jest z silnikiem za pomocą sprzęgła. Biegiem w skrzyni biegów nazywa się realizowanie konkretnego przełożenia.Oldsmobile Model 30 – samochód osobowy klasy średniej produkowany pod amerykańską marką Oldsmobile w latach 1923 – 1927.


    Podstrony: 1 [2] [3]




    Warto wiedzieć że... beta

    Oldsmobile 88 - luksusowy samochód osobowy produkowany przez amerykańską firmę Oldsmobile w latach 1949–1999. Dostępny jako m.in. 2-drzwiowe coupé, kabriolet czy 4-drzwiowy sedan. Do napędu używano głównie silników V8 oraz V6. Moc przenoszona była na oś tylną (dwie ostatnie generacje były wyposażone w napęd przedni) poprzez 3- a później 4-biegową automatyczną skrzynię biegów. Samochód został zastąpiony przez model Aurora. Przez ponad pół wieku produkcji powstało jedenaście generacji modelu.
    Oldsmobile Curved Dash – samochód osobowy wyprodukowany przez amerykańskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne Oldsmobile w roku 1899.
    Oldsmobile Cutlass Supreme - samochód osobowy klasy średniej produkowany przez amerykańską firmę Oldsmobile w latach 1966–1997. Dostępny jako m.in. 2-drzwiowe coupé, kabriolet czy 4-drzwiowy sedan. Do napędu używano głównie silników V8 oraz V6. Moc przenoszona była na oś tylną (w ostatniej generacji na oś przednia) poprzez 3- a później 4-biegową automatyczną skrzynię biegów. Przez cały okres produkcji powstało pięć generacji modelu. Został zastąpiony przez model Intrigue.
    Oldsmobile Vista Cruiser – samochód osobowy klasy pełnowymiarowej, a następnie klasy wyższej produkowany pod amerykańską marką Oldsmobile w latach 1964 – 1977.
    Oldsmobile 98 - luksusowy samochód osobowy produkowany przez amerykańską firmę Oldsmobile w latach 1941–1996. Dostępny jako m.in. 2-drzwiowe coupé, kabriolet czy 4-drzwiowy sedan. Następca modelu. Do napędu używano głównie silników V8. Moc przenoszona była na oś tylną (dwie ostatnie generacje były wyposażone w napęd przedni) poprzez 3- a później 4-biegową automatyczną skrzynię biegów. Samochód został zastąpiony przez model Aurora. Przez ponad pół wieku produkcji powstało osiem generacji modelu.
    Oldsmobile Series 70 – samochód osobowy klasy wyższej produkowany pod amerykańską marką Oldsmobile w latach 1938 – 1950.
    Oldsmobile 88 - luksusowy samochód osobowy produkowany przez amerykańską firmę Oldsmobile w latach 1949–1999. Dostępny jako m.in. 2-drzwiowe coupé, kabriolet czy 4-drzwiowy sedan. Do napędu używano głównie silników V8 oraz V6. Moc przenoszona była na oś tylną (dwie ostatnie generacje były wyposażone w napęd przedni) poprzez 3- a później 4-biegową automatyczną skrzynię biegów. Samochód został zastąpiony przez model Aurora. Przez ponad pół wieku produkcji powstało jedenaście generacji modelu.

    Reklama