Ogg

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Big Buck Bunny - plik Ogg

Ogg – format kontenera strumieni danych, opracowany przez fundację Xiph.org, stworzony, by wspierać inicjatywy związane z rozwojem wolnego oprogramowania do kodowania i dekodowania multimediów.

Vorbis - stratny kodek dźwięku z rodziny Ogg. Bardzo często używany jest w połączeniu z kontenerem Ogg i nosi wtedy nazwę Ogg Vorbis (często błędnie zapisywaną tylko jako Ogg, czy nawet jako OGG). Ogg Vorbis potrafi obsłużyć do 255 kanałów i ponad 16-bitowy dźwięk w zakresie 6-48 kHz.OGM (ang. Ogg Media File) - kontener stworzony w 2002 przez Tobiasa Waldvogela aby umożliwić tworzenie plików wideo z dźwiękiem w formacie Vorbis. Projekt bazował na popularnym formacie AVI i Ogg, który w tamtym czasie obsługiwał jedynie dźwięk. Ze względu na wsparcie dla kilku ścieżek dźwiękowych i opcjonalne napisy (ang. softsub), był przez pewien czas częstym wyborem dla filmów azjatyckich w sieciach P2P, później został wyparty przez format MKV i obecnie nie jest stosowany.

Często spotykany zapis wielkimi literami „OGG” jest nieprawidłowy.

Jest to także nazwa rodziny kodeków, co powoduje częste nieporozumienia: np. film zapisany w kontenerze AVI może zawierać strumień dźwięku Vorbis, a w kontenerze Ogg może znajdować się strumień dźwięku w formacie MP3 i obraz kodowany jako DivX/Xvid.

Kontener Ogg może zawierać wiele multipleksowanych strumieni dźwięku, obrazu i napisów. Zgodnie ze specyfikacją, pliki audio zawierające muzykę mają rozszerzenie .oga, pliki wideo rozszerzenie .ogv, a aplikacje zawarte w tym kontenerze rozszerzenie .ogx. Dla kontenera zawierającego tylko dźwięk w formacie Vorbis używa się rozszerzenia .ogg.

Writ – format kodeka napisów stworzony dla uzupełnienia rodziny kodeków Ogg o informacje tekstowe (np. podpisy do filmu lub słowa piosenki).Kompresja danych (ang. data compression) – polega na zmianie sposobu zapisu informacji tak, aby zmniejszyć redundancję i tym samym objętość zbioru. Innymi słowy chodzi o wyrażenie tego samego zestawu informacji, lecz za pomocą mniejszej liczby bitów.

Kodeki z rodziny Ogg[ | edytuj kod]

  • kodeki dźwięku
  • stratne
  • Speex: kompresja mowy z niską przepływnością (2-44 kbps)
  • Vorbis: kompresja dźwięku ze średnią i wysoką przepływnością (do 499 kbps)
  • bezstratne
  • Squish: pierwszy kodek Ogg, obecnie zastąpiony przez FLAC
  • FLAC: kompresja nagrań wysokiej jakości i nagrań archiwalnych; początkowo był to niezależny projekt, który przyłączył się do rodziny Ogg
  • OggPCM: dźwięk PCM umieszczony w kontenerze Ogg
  • kodeki wideo
  • Theora: oparty na VP3 firmy On2, zaadaptowany do wymagań Ogg (m.in. licencyjnych)
  • Tarkin: eksperymentalny kodek używający transformat falkowych 3D
  • OggDirac: eksperymentalny falkowy kodek obrazu
  • kodeki napisów
  • Writ: format napisów dla uzupełnienia kontenera Ogg o informacje tekstowe
  • CMML: format napisów usadowionych w czasie
  • MP3 ((ang.) MPEG-1/MPEG-2 Audio Layer 3) – algorytm kompresji stratnej dźwięku, przetworzonego uprzednio na sygnał cyfrowy. Popularnie zwany formatem MP3 lub standardem MP3. Jest zdefiniowany przez IETF w dokumencie RFC 5219.Internet Engineering Task Force to nieformalne, międzynarodowe stowarzyszenie osób zainteresowanych ustanawianiem standardów technicznych i organizacyjnych w Internecie.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4]




    Warto wiedzieć że... beta

    Kontener multimedialny, zasobnik dla wielu strumieni obrazów, audio/wideo, napisów, informacji o rozdziałach i metadanych (które umożliwiają ich poprawne wyświetlenie lub synchronizację w celu ich jednoczesnego odtworzenia), pozwalający na przechowywanie kompletnego materiału multimedialnego (obrazów, dźwięku lub filmu) w jednym pliku.
    Multimedia (łac. multum + medium) – media, stanowiące połączenie kilku różnych form przekazu informacji (np. tekstu, dźwięku, grafiki, animacji, wideo) w celu dostarczania odbiorcom informacji lub rozrywki. Termin „multimedia” ma również zastosowanie w mediach elektronicznych służących do rejestrowania oraz odtwarzania treści multimedialnych. Multimedia posiadają cechy tradycyjnych technik mieszanych i sztuk pięknych, jednak mają szerszy zakres. Termin bogate media jest synonimem terminu multimedia interaktywne.
    Speex to format stratnej kompresji dźwięku z rodziny kodeków Ogg. Jest przeznaczony tylko do kompresji mowy ludzkiej. Jego częstotliwość próbkowania to 8–32 kHz.
    RFC (ang. Request for Comments – dosłownie: prośba o komentarze) – zbiór technicznych oraz organizacyjnych dokumentów mających formę memorandum związanych z Internetem oraz sieciami komputerowymi. Każdy z nich ma przypisany unikatowy numer identyfikacyjny, zwykle używany przy wszelkich odniesieniach. Publikacją RFC zajmuje się Internet Engineering Task Force.
    Kompresja bezstratna (ang. lossless compression) – ogólna nazwa metod kompresji informacji do postaci zawierającej zmniejszoną liczbę bitów, pod warunkiem, że metoda ta gwarantuje możliwość odtworzenia informacji z postaci skompresowanej do identycznej postaci pierwotnej.
    Kompresja stratna — metoda zmniejszania liczby bitów potrzebnych do wyrażenia danej informacji, które nie dają gwarancji, że odtworzona informacja będzie identyczna z oryginałem. Dla niektórych danych algorytm kompresji stratnej może odtworzyć informację w sposób identyczny.
    AVI (ang. Audio Video Interleave) to kontener danych audiowizualnych. Został wprowadzony w roku 1992 przez firmę Microsoft jako element strategii przystosowania systemu Windows do obsługi multimediów, stanowiący część technologii Video for Windows.

    Reklama