Nintendo Entertainment System

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Nintendo Entertainment System (w skrócie NES) – konsola gier komputerowych trzeciej generacji (posiadająca architekturę 8-bitową) wyprodukowana przez japońskie przedsiębiorstwo Nintendo. Po raz pierwszy zaprezentowana 15 lipca 1983 na rynku japońskim jako Nintendo Family Computer, znana także jako Famicom. NES będąca jej przebudowaną wersją została w kolejnych latach wprowadzona międzynarodowo (w Europie w roku 1986). Na NES zostało wydanych wiele przełomowych gier takich jak platformówka Super Mario Bros, przygodówka The Legend of Zelda czy też gra akcji Metroid. Jako jedna z najlepiej sprzedających się konsol tamtych lat, istotnie przyczyniła się do rewitalizacji amerykańskiego rynku gier po zapaści w 1983.

Automat do gry – konstrukcja służąca rozrywce, umieszczana najczęściej w salonach gier bądź też pubach lub klubach. Uruchomienie automatu następuje w momencie wrzucenia monety bądź żetonu w otwór wrzutowy, zabawa ograniczona jest zwykle pewnym wyznacznikiem narzuconym przez producenta lub właściciela automatu (np. liczba prób, przejście na wyższy poziom, zdobycie określonego celu w zadanym czasie, ukończenie gry).Gamepad (także joypad, pad) – urządzenie sterujące używane w grach wideo i komputerowych. Standardowo jest dodawany do każdego zestawu z konsolą. Każdy producent opracowuje unikatowy dla danej konsoli model, dlatego ważne jest wybranie kontrolera odpowiedniego dla danego urządzenia.

Historia[ | edytuj kod]

Famicom AV z 2 portami kontrolerów jak NES na froncie oraz z prawej strony port kontrolerów i rozszerzeń z pierwszego modelu Famicoma

Tworzenie i wydanie w Japonii[ | edytuj kod]

Po fali sukcesów automatów do gry w latach '80, Nintendo postanowił zbudować konsolę opartą na kartridżach, nazwaną Family Computer. System ten zaprojektował Masayuki Uemura. Pierwsze egzemplarze Famicoma miały liczne błędy w oprogramowaniu, które z czasem zostały poprawione. W 1993 dokonano modyfikacji w budowie i wydano tę konsolę ponownie. Głównym celem zmian w modelu oznaczonym jako HVC-101 było zastosowanie kompozytowego wyjścia sygnału AV, które od początku lat dziewięćdziesiątych zaczęło być stosowane w japońskich odbiornikach telewizyjnych. Zmieniono również wygląd konsoli i kontrolerów, a także umożliwiono ich odłączanie, które w pierwotnej wersji były zamocowane na stałe. Od zastosowanego wyjścia sygnału nowy model jest nazywany AV Famicom. Istotny wpływ na powstanie Famicom miała konkurencyjna względem Atari 2600 konsola ColecoVision.

Consumer Electronics Show (CES) odbywa się co roku w styczniu w Las Vegas w Nevadzie i sponsorowane jest przez Consumer Electronics Association. Na pokazie prezentowane są nowe produkty oraz nowości technologiczne.Procesor graficzny, inaczej GPU (ang. Graphics Processing Unit) – jest główną jednostką obliczeniową znajdującą się w nowych kartach graficznych.

Wydanie w Europie i USA[ | edytuj kod]

Konsola zyskała znaczną popularność w Japonii, co skłoniło Nintendo do jej dystrybucji na rynku amerykańskim i europejskim, gdzie znana jest jako Nintendo Entertainment System. Na potrzeby tych rynków oprócz nazwy zmianie uległa obudowa konsoli i system wkładania kartridżów (zwiększono liczbę pinów kartridża z 60 do 72). Dodatkowe piny wykorzystywane były do dodanego w tej konsoli zabezpieczenia uniemożliwiającego uruchomienie nielicencjonowanych gier oraz gier z innego regionu.Pierwszy raz poza Japonią zaprezentowana została w grudniu 1985 roku na targach Consumer Electronics Show w USA. W 1993 w Ameryce Północnej i Australii pojawiła się odnowiona wersja konsoli o mniejszej, podobnej do Famicoma AV obudowie. Konsola oznaczona była jako NES-101. W konsoli zrezygnowano z układu uniemożliwiającego uruchamianie nielicencjonowanych i sprowadzanych gier. Pozbawiona była także złącza AV ale jednocześnie oferowana w niższej cenie. Konsola miała być całkowicie zgodna z poprzednią wersją, jednakże nie działał na niej moduł Game Genie skonstruowany przez firmę Codemasters i sprzedawany przez Galoob Toys, który umożliwiał stosowanie w grach kodów i rozpoczynanie gry w dowolnym momencie.

Codemasters (wcześniejsza nazwa Code Masters) jest jednym z najstarszych brytyjskich producentów i wydawców gier komputerowych. Dyrektorem generalnym firmy jest Rod Cousens (poprzednio w Acclaim). W 2005 Codemasters został uznany za najlepszego niezależnego wydawcę przez ogólnoświatowy miesięcznik wydawców gier komputerowych "Develop".Zapaść rynku gier wideo w 1983 była nagłym krachem biznesu gier wideo, co spowodowało bankructwo wielu firm produkujących komputery domowe i konsole gier wideo w Ameryce Północnej pod koniec 1983 i na początku 1984. Doprowadziła ona do zakończenia drugiej generacji gier wideo.

Popularność[ | edytuj kod]

Porównanie konsoli NES z różnych regionów. Od góry: japoński Famicom, europejski model NES i amerykański model NES

Sprzedano łącznie ponad 60 mln egzemplarzy konsoli, w tym w samej Japonii ok. 19 mln. Wśród najbardziej znanych tytułów, które ukazały się na Famicom/NES znalazły się Gry na platformę Nintendo Entertainment System.

ColecoVision – domowa konsola do gier drugiej generacji, debiutująca w sierpniu 1982 roku. ColecoVision oferował jak na swoje czasy bardzo dobrą grafikę, porównywaną z jakością jaką dawały ówczesne automaty do gier. Na konsole pojawiły się także specjalne adaptery dające możliwości grania w gry innych platform, w tym bardzo popularnej w tych latach konsoli Atari 2600. ColecoVision zostało wydane wraz z 12 grami, kolejne 10 tytułów ukazało się jeszcze przed końcem 1982. Łącznie, pomiędzy 1982 a 1985 rokiem, na konsole wydano 170 gier.NTSC – amerykański system telewizji analogowej. Nazwa pochodzi od pierwszych liter nazwy organu, który zatwierdził system - National Television System Committee (pl. Krajowy Komitet ds. Systemu Telewizyjnego).


Podstrony: 1 [2] [3] [4]




Warto wiedzieć że... beta

VRAM – jest to dwu-portowa odmiana pamięci DRAM, kiedyś używana do przechowywania danych ramki obrazu w niektórych kartach graficznych.
NES Classic Edition, Nintendo Entertainment System: NES Classic Edition, NES mini, Nintendo Classic Mini, Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System lub NES Mini Classic jest zminiaturyzowaną wersją wydanej w XX w. konsoli Nintendo Entertainment System.
Family Fun Fitness (nazwa europejska; w Japonii znana pod nazwą Family Trainer, w USA jako Power Pad) – winylowa mata wykorzystywana w kilku grach komputerowych wydanych na konsolę Nintendo Entertainment System. Została zaprojektowana przez firmy Bandai i Nintendo na przełomie 1987 i 1988 roku oraz wydana w Japonii przez firmę Bandai.
Pamięć komputerowa to różnego rodzaju urządzenia i bloki funkcjonalne komputera, służące do przechowywania danych i programów (systemu operacyjnego oraz aplikacji). Potocznie przez "pamięć komputerową" rozumie się samą pamięć operacyjną.
Metroid – komputerowa gra platformowa dla konsoli NES, stworzona przez Intelligent Systems i wydana przez Nintendo w 1986. Była to pierwsza gra z serii, która po wielu latach stała się jedną z czołowych wydawanych przez Nintendo.
Procesor (ang. processor), także CPU (ang. Central Processing Unit) – urządzenie cyfrowe sekwencyjne, które pobiera dane z pamięci, interpretuje je i wykonuje jako rozkazy. Wykonuje on ciąg prostych operacji (rozkazów) wybranych ze zbioru operacji podstawowych określonych zazwyczaj przez producenta procesora jako lista rozkazów procesora.
Mario Bros. – komputerowa gra platformowa stworzona przez Nintendo i wydana w 1983 jako gra arcade. W grze mogą uczestniczyć 1 lub 2 osoby (w niektórych wersjach do 4). Gracz pierwszy steruje Mario, natomiast drugi Luigim. Gra ma porty na konsole przenośne i stacjonarne, została również wydana z grami Super Mario Bros. 3, Mario & Luigi: Superstar Saga oraz serią Super Mario Advance.

Reklama