Naczepa

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Naczepa (2) z ciągnikiem siodłowym (1) tworzy pojazd członowy
3-osiowy ciągnik siodłowy z żurawiem przeładunkowym w pozycji transportowej z doczepioną 2-osiową naczepą kłonicową

Naczepa – pojazd bez napędu przeznaczony do transportu rzeczy, bez przedniej osi, zaprojektowany tak, że część naczepy wraz z ładunkiem spoczywa na tylnej osi ciągnika siodłowego tworząc wspólnie pojazd członowy.

ADR (fr. L’ Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route) – międzynarodowa konwencja dotycząca drogowego przewozu towarów i ładunków niebezpiecznych, sporządzona w Genewie 30 września 1957 r. i podpisana pierwotnie przez 9 państw. Przepisy umowy ADR są nowelizowane w cyklu dwuletnim. W 2018 roku umowa obowiązywała w 50 krajach. Pojazd specjalny – pojazd samochodowy lub przyczepa, przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i przedmioty związane z wykonywaniem tej funkcji.

Polska należy do czołowych producentów naczep w europie. Najwięksi polscy producenci naczep to: Wielton z Wielunia, Janmil z Kluk, Bodex ze Szczercowa, Zasław z Andrychowa, Feber z Sieradza, Mega z Nysy.

Ciągnik siodłowy z naczepą połączony jest za pomocą sprzęgu siodłowego (połączenie sworzniowe).

Rodzaje naczep[ | edytuj kod]

  • kurtynowa, uniwersalna, tzw. firanka lub plandeka – naczepa ogólnego zastosowania. Pozwala na załadunek oraz rozładunek tyłem, bokiem i górą oraz transport towaru m.in. w big bagach(ang.), na paletach lub luzem.
  • burtowa – naczepa kurtynowa z plandeką lub bez przeznaczona do przewozu materiałów odpornych na warunki atmosferyczne, najczęściej materiałów budowlanych. Może mieć zamontowany żuraw przeładunkowy.
  • Jumbo, MEGA – naczepa kurtynowa o obniżonym zawieszeniu i podnoszonym dachu pozwalająca na załadunek wyższych towarów o wysokości 3 m.
  • Coilmulde, mulda – naczepa kurtynowa do przewozu stali walcowanej w kręgach.
  • izoterma, furgon – naczepa furgonowa często posiada izolację, pozwala na transport towarów delikatnych oraz wartościowych.
  • chłodnia – izolowana naczepa furgonowa wykorzystywana głównie do transportu ładunków łatwo psujących się, wymagających niskiej temperatury: leki, mrożonki, warzywa, owoce. Wyposażona jest w agregat chłodniczy spalinowy lub elektryczny.
  • chłodnia piętrowa (ang. doppelstock) – umożliwia transport towarów na dwóch poziomach.
  • wywrotka, pot. wanna, patelnia – o konstrukcji stalowej lub aluminiowej wykorzystywane są do transportu materiałów sypkich, lub w kawałkach: ziemi, piasku, gruzu, zboża, węgla.
  • samowyładowcza, ruchoma podłoga – dzięki hydraulicznie napędzanej podłodze pozwala na samodzielny załadunek i rozładunek m.in. torfu, płodów rolnych, złomu.
  • niskopodwoziowe, platformy – specjalistyczna naczepa lub przyczepa przeznaczona do transportu maszyn i urządzeń ponadgabarytowych często o znacznej masie.
  • niskopodwoziowe semi – naczepa z zagłębionym właściwym pokładem ładunkowym
  • niskopodwoziowe tiefbett – naczepa z tzw. balkonem i znajdującym się niżej właściwym pokładem ładunkowym. Wykorzystywane są do przewozu maszyn rolniczych i budowlanych.
  • platforma – przeznaczone do przewozu ładunków specjalnych, przestrzennych.
  • platforma tele, dłużyca – naczepa przeznaczona do transportu długich elementów, rury, belki, łopatki turbiny wiatrowej.
  • inloader – naczepa specjalna przeznaczona do transportu tafli szkła.
  • pojazdy modułowe, samobieżny transporter modułowy (SPMT) – dzięki zastosowaniu modułów tzw. wózków, możliwy jest transport ładunków o wadze od kilku set do kilku tysięcy ton.
  • podkontenerowe – konstrukcyjnie zbliżone do platform. Przeznaczone są do przewozu nadwozi wymiennych lub kontenerów morskich.
  • naczepa podkontenerowa typu gęsia szyjka – pozwala na przewóz wyższych ładunków.
  • cysterna – wykorzystywana jest do przewozu materiałów płynnych lub gazowych, często zaliczanych do grupy towarów niebezpiecznych. Wyróżnia się cysterny:
  • chemiczne – przeznaczone do przewozu płynnych towarów chemicznych w temperaturze otoczenia lub wyższej np. asfalt,
  • paliwowe – przeznaczona do przewozu paliwa w formie płynnej,
  • gazowe – przeznaczona do przewozu paliwa w formie gazowej,
  • spożywcze – przeznaczone do przewozu wyłącznie produktów spożywczych m.in. etanol, czekolada, woda, mleko.
  • silos – wykorzystywany jest do przewozu materiałów sypkich pylastych: pasza, mąka,
  • naczepa burtowa z zamontowanym żurawiem przeładunkowym tzw. HDS – umożliwia samodzielny załadunek i rozładunek towaru.
  • naczepa kłonicowa, leśna – służy do przewozu drewna.
  • naczepa do przewozu aut, autotransporter, laweta – specjalna naczepa, przyczepa przeznaczona do przewozu samochodów.
  • naczepa do przewozu żywca – naczepa specjalna wykorzystywana do przewozu żywych zwierząt
  • inne naczepy o zabudowie specjalistycznej
  • naczepa betonomieszarka (duża pompogruszka) 3-osiowa i doczepiana 1-osiowa
  • naczepa techniczna telewizyjna
    Naczepa wykorzystywana do przewozu koni z gęsią szyjką podczepiona do pickupa.
  • Zobacz też[ | edytuj kod]

  • przyczepa
  • samochód ciężarowy
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. TIMOCOM GmbH, Naczepa | Leksykon transportowy, TIMOCOM [dostęp 2021-05-05] (pol.).
    2. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 70/2012 z dnia 18 stycznia 2012 r. w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do transportu drogowego rzeczy. (CELEX: 32012R0070).
    3. Europejska Komisja Gospodarcza, Eurostat, Międzynarodowe Forum Transportu: Ilustrowany słownik statystyk transportu.
    4. Producent Naczep i Przyczep Wielton, Wielton [dostęp 2021-05-05] (pol.).
    5. Janmil, www.janmil.pl [dostęp 2021-05-05].
    6. Strona główna - BODEX - Producent naczep | Oficjalna strona, www.bodex.biz.pl [dostęp 2021-05-05].
    7. Inter Cars - Naczepy Feber, www.feber.com.pl [dostęp 2021-05-05].
    8. Producent. Naczepy, wywrotki, pojazdy leśne - MEGA Nysa Benalu Polska, MEGA [dostęp 2021-05-05] (pol.).
    9. E, Sprzęgi siodłowe, www.autoexpert.pl [dostęp 2021-05-05] (pol.).
    10. Naczepa furgon - TIP Polska, www.tipeurope.pl [dostęp 2021-05-05] (pol.).
    11. Antoni Gostyński, Naczepy niskopodwoziowe, „Trucks&Machines” (5), www.trucks-machines.pl, 2016 [dostęp 2021-05-05].
    12. Budowa kontenera morskiego - część 1 - konstrukcja kontenera, Kontenery - blog z poradami i informacjami ze świata kontenerów, 6 stycznia 2020 [dostęp 2021-05-05] (pol.).
    13. Dariusz Piernikarski, Co może gruszka?, Samochody Specjalne, 20 marca 2019 [dostęp 2021-05-05] (pol.).
    14. 40ton, Betoniarka z dwiema tylnymi rejestracjami, czyli solówka, która tak naprawdę jest ciągnikiem z naczepą, 40ton, 29 września 2016 [dostęp 2021-05-05] (pol.).
    Turbina wiatrowa, silnik wiatrowy, wieża wiatrowa, siłownia wiatrowa, generator wiatrowy – urządzenie zamieniające energię kinetyczną wiatru na pracę mechaniczną w postaci ruchu obrotowego wirnika. Mylnie nazywana elektrownią wiatrową – turbina wiatrowa stanowi zasadniczy element elektrowni wiatrowej.Paleta – podniesiona platforma, przeznaczona do przenoszenia i składowania towarów. Palety są zazwyczaj zrobione z drewna i mają standardowe wymiary: 1000mm X 1200mm (ISO) oraz 800mm X 1200mm (CEN).




    Warto wiedzieć że... beta

    Drewno – surowiec drzewny otrzymywany ze ściętych drzew i formowany przez obróbkę w różnego rodzaju sortymenty. Zajmuje przestrzeń pomiędzy rdzeniem, a warstwą łyka i kory. Pod względem technicznym drewno jest naturalnym materiałem kompozytowym o osnowie polimerowej wzmacniany ciągłymi włóknami polimerowymi, którymi są podłużne komórki zorientowane jednoosiowo.
    Pogoda – stan atmosfery w konkretnym miejscu i czasie; w szerszym ujęciu – warunki meteorologiczne na danym obszarze kuli ziemskiej. Ogół zjawisk pogodowych na danym obszarze w okresie wieloletnim (przynajmniej 30 lat) określany jest jako klimat.
    – element mechanizmu lub maszyny, służący utrzymaniu w określonym położeniu osadzonych na tej osi wirujących elementów, najczęściej kół, oraz do przenoszenia na podpory sił działających na te elementy. Oś nie przenosi momentu obrotowego, przeciwnie niż wał.
    Europejski Urząd Statystyczny (ang. European Statistical Office), Eurostat – urząd Komisji Europejskiej z siedzibą w Luksemburgu, powstał w 1972 roku.
    Asfalt – materiał (lepka ciecz lub skała) pochodzenia naturalnego (asfalt naturalny) lub otrzymywany jako jedna z frakcji przerobu ropy naftowej (asfalt ponaftowy), o konsystencji stałej lub półstałej o barwie od ciemnobrązowej do czarnej. Jest on układem koloidalnym o dużej trwałości, składającym się z dwóch faz: rozproszonej (asfalteny) i rozpraszającej (oleje). Jest stosowany do budowy nawierzchni dróg, do produkcji papy oraz jako materiał izolacyjny (lepik asfaltowy) a także składnik farb. Jest to mieszanina wielkocząsteczkowych węglowodorów łańcuchowych, cyklicznych oraz związków heterocyklicznych. O jakości asfaltu decyduje jego temperatura mięknienia, ciągliwość, stopień penetracji, łamliwość. Należy do tak zwanych bitumin.
    Stal – stop żelaza z węglem, plastycznie obrobiony i obrabialny cieplnie, o zawartości węgla nieprzekraczającej 2,10%, co odpowiada granicznej rozpuszczalności węgla w żelazie (dla stali stopowych zawartość węgla może być dużo wyższa). Węgiel w stali najczęściej występuje w postaci perlitu płytkowego. Niekiedy jednak, szczególnie przy większych zawartościach węgla, cementyt występuje w postaci kulkowej w otoczeniu ziaren ferrytu.
    Ciągnik siodłowy - ciągnik drogowy, przystosowany do ciągnięcia naczepy. Elementem pozwalającym na połączenie naczepy z ciągnikiem siodłowym jest siodło. Nie stanowi ono sztywnego połączenia, ale pozwala na skręcanie naczepy względem ciągnika. Siodło znajduje się nad tylną, napędzaną osią/osiami ciągnika, dzięki czemu część ciężaru naczepy zostaje na nie przeniesiona. Dzięki skrętnemu połączeniu ciągnika z naczepą, zespoły takie mimo znacznej długości pozwalają zachować relatywnie niewielki promień skrętu.

    Reklama