Motorfyrskib No. II

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Motorfyrskib No. IIlatarniowiec o kadłubie z klepek dębowych obitych blachą miedzianą, napędzany dwucylindrowym silnikiem dwusuwowym, zwodowany w Danii w 1916. Pełnił służbę pływającego znaku żeglugowego przy jutlandzkich portach. Jednostka była malowana w kolory duńskiej flagi: na czerwonym kadłubie wymalowano podłużny biały pas biegnący wzdłuż, przecięty na śródokręciu pionowym białym pasem. Zasięg światła wynosił 11 Mm, w latach 1917–1969 statek nosił różne nazwy, następnie był pływającą restauracją. W 2009 zatonął przy nabrzeżu dawnej Stoczni Gdańskiej, skąd został wydobyty w grudniu 2018.

Gdańsk (łac. Dantiscum, Dantis, Gedanum, niem. Danzig) – miasto na prawach powiatu w północnej Polsce, położone nad Morzem Bałtyckim, u ujścia Motławy do Wisły, nad Zatoką Gdańską, na Pobrzeżu Gdańskim. Centrum kulturalne, naukowe i gospodarcze oraz węzeł komunikacyjny północnej Polski, stolica województwa pomorskiego. Ośrodek gospodarki morskiej z dużym portem handlowym.Latarniowiec – statek wodny pełniący rolę latarni morskiej lub innego światła nawigacyjnego. Klasyfikowany jest jako pływający znak nawigacyjny. Przeważnie bez napędu, zakotwiczony na stałe w miejscu, gdzie budowa latarni morskiej jest niemożliwa albo nieopłacalna.

Kalendarium i zmiany nazwy[ | edytuj kod]

  • 1917-1920 statek nosił nazwę „Gilleleje Flak N”, stacjonował przy porcie w Gilleleje.
  • 1920-1927 jako „Graadyb” zakotwiczony na podejściu do portu w Esbjergu.
  • 1927-1930 „Horns-Rev” na płyciźnie Horns Rev.
  • 1930-1939 pod nazwą „Vyl” na akwenie Vyl, 40 km na zachód od portu w Esbjergu.
  • 1946-1947 jako „SW-1” zakotwiczony 40 km na zachód od portu Thyborøn.
  • 1947-1969 ponownie nazwany „Vyl” powrócił na obszar Vyl.
  • 1978 statek został zakupiony przez klub żeglarski Dragrr Sailing Club, pełnił funkcję statku klubowego.
  • 1985 jednostkę nabył Arp Hansen, który przebudował ją na pływającą restaurację, zacumowaną w pobliżu Nyhavn Hotel w Kopenhadze.
  • koniec lat 90. - właścicielem został Jorgen Olsen, dalsza kontynuacja funkcji restauracyjnej do 2005.
  • 29 września 2006 statek rozpoczął podróż na holu do Gdańska, dokąd przybył 2 października. W stoczni został umieszczony w suchym doku, gdzie kadłub poddano remontowi.
  • 16 września 2009 statek przycumowany przy nabrzeżu spółki Drewnica Development zatonął, ale wkrótce został podniesiony.
  • 3 listopada 2009 ponownie zatonął w basenie dawnej Stoczni Gdańskiej.
  • 6 grudnia 2018 statek został wydobyty z dna; jego dalsze przeznaczenie jest aktualnie nieznane.

  • Podobną jednostką jest zbudowany w 1912 Horns Rev (Motorfyrskib No. I), stojący w prywatnym muzeum (Museumsfyrskib) w porcie w Esbjerg w południowej Danii. Jest on najstarszym na świecie, największym i najlepiej zachowanym statkiem latarniowym.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Motorfyrskib No. II. oficynamorska.pl. [dostęp 22 lutego 2014].
    2. Zagłada latarniowca Motorfyrskib No 2. oficynamorska.pl. [dostęp 22 lutego 2014].
    3. Smutny koniec wyjątkowego latarniowca. historia.trojmiasto.pl. [dostęp 22 lutego 2014].
    4. Wydobyto zatopiony latarniowiec z basenu dawnej Stoczni Gdańskiej, trojmiasto.pl, 6 grudnia 2018 [dostęp 2018-12-06] (pol.).
    5. Esbjerg - Things to See and Do (Part 1). [dostęp 22 lutego 2014].

    Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku
  • Lighthouse Explorer
  • Pozycja wraku na popiasku.pl
  • Historia Motorfyrskib No. II i pozostałych duńskich latarniowców
  • Zdjęcia lotnicze wraku
  • Zatopiony latarniowiec w Stoczni Gdańskiej




  • Reklama