Mooney M20

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Mooney M20 – rodzina jednosilnikowych samolotów lotnictwa ogólnego w układzie dolnopłata produkowana przez Mooney Airplane Company. Jest to najbardziej udany produkt firmy, produkowany w różnych wersjach przez ostatnie 50 lat, począwszy od oryginalnych M20 i M20A (o skrzydłach konstrukcji drewnianej) aż do nowoczesnego M20TN-Acclaim.

Porsche – marka sportowych samochodów osobowych produkowanych przez niemiecką firmę Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG. Porsche jest jedną z największych niezależnych niemieckich firm produkujących samochody seryjnie. Siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w Stuttgart-Zuffenhausen. Spółka notowana na giełdzie frankfurckiej.Cessna 400 – to jednosilnikowy samolot turystyczny amerykańskiej firmy Cessna. Pierwotnie skonstruowany przez Columbia Aircraft jako Columbia 400. Może zabrać na pokład pilota i 3 pasażerów. Choć Cessna 400 jest sporo droższa od Cessny 350, to amerykański producent samolotów liczy na dużą popularność tego modelu. Samolot został oblatany w 2004 roku.

Wersje[ | edytuj kod]

M20C

M20 i M20A[ | edytuj kod]

Produkcję M20 rozpoczęto w roku 1955, w roku 1958 wprowadzono do produkcji wersję rozwojową M20A. Obydwa modele posiadały skrzydła konstrukcji drewnianej, kryte płótnem. M20 napędzany był silnikiem Lycoming O-320 o mocy 150 koni mechanicznych, natomiast M20A wzmocniono do 180 koni (Lycoming O-360-A1A).

Cirrus SR22 – jednosilnikowy samolot śmigłowy z silnikiem tłokowym produkowany przez amerykańskiego producenta Cirrus Aircraft. W latach 2001 do 2009 sprzedano 3500 egzemplarzy.Węzeł (ang.: knot), w skrócie w. (ang.: kn lub kt albo kts) – jednostka miary, równa jednej mili morskiej na godzinę. Stosowana do określania prędkości morskich jednostek pływających, a w części państw i w ruchu międzynarodowym także statków powietrznych (samolotów, śmigłowców, szybowców, balonów). Ponadto w meteorologii – pomocniczo do określania prędkości wiatrów i prądów morskich (zasadniczą jednostką jest m/s). W żegludze śródlądowej używa się kilometrów na godzinę.

M20B[ | edytuj kod]

Wobec spadającej liczby odpowiednio wykwalifikowanych stolarzy, w 1961 roku zrezygnowano ze skrzydeł drewnianych na korzyść konstrukcji w pełni metalowej. Konstrukcja okazała się cięższa, przez co prędkość przelotowa spadła o około 5 węzłów (9 km/h) w porównaniu z modelami o skrzydłach drewnianych.

M20C[ | edytuj kod]

M20C to kolejna wersja rozwojowa, samoloty tej wersji produkowano w latach 1962-1978.

M20D[ | edytuj kod]

Wprowadzona w 1963 roku wersja M20D różniła się od M20C stałym podwoziem oraz stałym śmigłem. Zamiarem producenta było stworzenie samolotu szkolnego oraz samolotu turystycznego o niższych kosztach eksploatacji i ubezpieczenia. M20D produkowano tylko do roku 1966, większość egzemplarzy przebudowano na wersje M20C.

M20E

M20E[ | edytuj kod]

Jest to pierwsza wersja o wysokich osiągach, produkowana w latach 1964-1975. Główną zmianą w stosunku do M20C było zamontowanie 200 konnego silnika z wtryskiem paliwa.

M20F

M20F i M20G[ | edytuj kod]

M20F to wydłużona wersja M20E z dodatkowym, trzecim oknem z boku kadłuba, produkowana w latach 1966-1977.

M20G 'Statesman', to wydłużona lecz uproszczona wersja M20C ze 180 konnym silnikiem o zasilaniu gaźnikowym.

W roku 1969 producent postanowił zmienić napęd klap z mechanicznego (ręcznego) na elektryczny we wszystkich produkowanych modelach.

M20J

M20J[ | edytuj kod]

W roku 1977 do produkcji wprowadzono wersję M20J która oferowała szereg aerodynamicznych udoskonaleń w stosunku do M20F, która stanowiła jej pierwowzór. Dzięki nim samolot osiągnął maksymalną prędkość 323 km/h w locie poziomym. Produkcję zakończono dopiero w roku 1998.

M20K[ | edytuj kod]

M20K to pierwsza wersja z silnikiem sześciocylindrowym, niektóre modele otrzymały jednostki turbo-doładowane. Maksymalna prędkość w locie poziomym wyniosła 406 km/h (na poziomie 28 000 stóp nad poziomem morza). Produkowany w latach 1979-1998.

M20L[ | edytuj kod]

W 1988 firma Mooney nawiązała współpracę z Porsche, której wynikiem było opracowanie silnika 'Porsche PFM 3200' o mocy 217 koni mechanicznych, który zastosowano w M20L. Kolejną zmianą było dalsze wydłużenie kadłuba. Produkcję zakończono w roku 1990.

M20M[ | edytuj kod]

Produkowany w latach 1989-2006, z silnikiem Lycoming TIO-540-AF1A lub AF1B wzmocnionym do 270 koni z turbo-doładowaniem.

M20R[ | edytuj kod]

Wprowadzony do produkcji w roku 1994, zasilany 280 konnym wolnossącym silnikiem Continental IO-550-G, został uznany "jednosilnikowym samolotem roku" przez amerykańską gazetę "Flying Magazine".

M20S[ | edytuj kod]

Model wyposażony w 244 konny silnik Continental IO-550-G, trójłopatowe śmigło o zmiennym skoku, skórzane wykończenie wnętrza oraz maksymalną masę startową podwyższoną o 45 kg. Produkcję rozpoczęto w roku 1999.

M20T[ | edytuj kod]

Prototyp wojskowego samolotu szkolnego z silnikiem Lycoming AEIO-540. Zbudowano jeden egzemplarz.

M20TN Acclaim

M20TN[ | edytuj kod]

M20TN "Acclaim" to najnowsza wersja wyposażona w silnik Continental TSIO-550-G z podwójnym turbo-doładowaniem. Maksymalna prędkość przelotowa 242 kn (448 km/h) stawia go w gronie najszybszych produkowanych samolotów jednosilnikowych tłokowych, razem z Cessną 400(235 kn, 435 km/h) oraz Cirrusem SR22 GTS(220 kn, 410 km/h).

Przypisy[ | edytuj kod]

Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Strona rodziny modeli M20 na stronach producenta (ang.)
  • Stowarzyszenie pilotów samolotów marki Mooney (ang.)
  • Certyfikat Typu FAA nr 2A3 dla samolotu Mooney M20




  • Reklama