Mistrz gry

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Mistrz gry, w skrócie MG (ang. game master, w skrócie GM) – organizator, narrator oraz sędzia w grach fabularnych. W wielu systemach mistrz gry jest określany wyrażeniem bardziej pasującym do konwencji, w której toczy się gra, np. mistrzem podziemi (ang. Dungeon Master – tylko w Dungeons & Dragons), bajarzem (Wiedźmin: Gra Wyobraźni), narratorem (Świat Mroku), starostą (Dzikie Pola) itp.

Postać gracza lub bohater gracza – osoba lub istota, w którą wciela się gracz podczas sesji gry fabularnej lub komputerowej. W grze fabularnej bohater od początku jest tworzony przez kierującego nim gracza – dotyczy to wyglądu, stylu ubierania, mówienia, a często także samej przeszłości i znajomości. W trakcie gry gracz steruje poczynaniami bohatera, podejmuje za niego wszystkie decyzje i kreuje jego osobowość. Zazwyczaj postać gracza, o ile nie ginie w trakcie sesji, jest przez długi czas odgrywana przez danego gracza, czasami w różnych kampaniach i u różnych mistrzów gry. Pozostałe postacie, w które wciela się mistrz gry nazywane są bohaterami niezależnymi. Podczas terenówek i LARP-ów gracze stosują charakteryzację, aby zewnętrznie przypominać odgrywaną postać i przez to pełniej ją wyrażać, a także by lepiej wczuwać się w rolę lub też ułatwiać to innym.Mechanika – w grach fabularnych zasady określające sposób przeprowadzania rozgrywki, na które składają się również m.in.:

Przykład: GMP, w jaki sposób rolę mistrza gry definiuje system Wiedźmin: Gra Wyobraźni: Bajarz – nazywany w innych systemach mistrzem gry – to osoba prowadząca rozgrywkę. Scenarzysta, reżyser i opowiadacz, człowiek będący oczami i uszami graczy. To on opisuje świat, który widzą bohaterowie. On też odpowiada na pytania dotyczące wszelkich konsekwencji ich poczynań. Jest jakby książką, w której pojawiają się obrazy, głosy, postacie spotykane przez bohaterów. Przez moment musi odgrywać wszystkie osoby i zwierzęta.

Mistrz gry przygotowuje sesję dla graczy, a następnie nadzoruje przebieg jej rozgrywki. Kontroluje wszystkie wydarzenia w świecie oraz zachowanie postaci nie sterowanych przez graczy (tzw. BN - bohaterowie niezależni). Jedynie MG dysponuje pełną wiedzą na temat świata i scenariusza gry. Opisuje on uczestnikom zabawy to, co widzą ich postacie oraz określa reakcję otoczenia na ich zachowanie (np. co się stanie jeśli jeden z graczy zechce otworzyć drzwi). Ma też decydujący głos przy interpretacji reguł danego systemu, tj. mechaniki gry. Jedynym elementem, który nie podlega bezpośredniej kontroli przez mistrza gry są poczynania samych graczy. Nie posiada on wpływu na decyzje uczestników przygody dotyczące zachowania odgrywanych przez nich bohaterów.

Bohater niezależny (BN; ang. non-player character, non-person character lub non-playable character, skracane do NPC) – w grach fabularnych i niektórych fabularnych grach komputerowych określenie każdej postaci, w którą nie wciela się żaden z graczy. Odgrywana jest ona przez Mistrza Gry lub program.Dzikie Pola – polska gra fabularna. Pierwsza edycja, wydana przez Wydawnictwo MAG w 1997 roku, była autorstwa Jacka Komudy, Marcina Baryłki i Macieja Jurewicza. Druga edycja, wydana przez firmę MAX PRO w 2005 roku, została opracowana przez Jacka Komudę, Michała Mochockiego i Artura Machlowskiego pod patronatem portalu Valkiria. Charakterystyczną cechą gry jest bliska do polskiej historii stylistyka świata.

Należy podkreślić, że mistrz gry nie jest przeciwnikiem graczy – jego rolą jest jedynie stawianie wyzwań na drodze ich postaci w ramach realizacji ustalonego wcześniej scenariusza.

Do głównych zadań mistrza gry należy:

  • narracja; przedstawienie świata graczom
  • odgrywanie roli bohaterów niezależnych
  • orzekanie o skutkach działań bohaterów graczy
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Wiedźmin: Gra Wyobraźni, strona 128.
    2. Autor Even, Czym jest RPG?, Blog - Vallheru, 24 stycznia 2021 [dostęp 2021-01-24] (pol.).




    Reklama