Metro w Sztokholmie

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
.mw-parser-output table.transport-autobus td.naglowek{color:white!important;background:#007c06!important}.mw-parser-output table.transport-trolejbus td.naglowek{color:white!important;background:#0432c8!important}.mw-parser-output table.transport-tramwaj td.naglowek{color:white!important;background:#c80404!important}.mw-parser-output table.transport-metro td.naglowek{color:black!important;background:#7d7d7d!important}.mw-parser-output table.transport-kolej td.naglowek{color:white!important;background:green!important}.mw-parser-output table.transport-wodny td.naglowek{color:white!important;background:blue!important}

Metro w Sztokholmie (szw. Stockholms tunnelbana) – system metra, zarówno podziemnej, jak i naziemnej, zlokalizowany w Sztokholmie. Metro zostało założone 1 października 1950 roku i jest jedynym systemem komunikacji podziemnej w Szwecji.

Unia Europejska, UE – gospodarczo-polityczny związek 27 demokratycznych państw europejskich. Unia powstała 1 listopada 1993 roku – na mocy podpisanego 7 lutego 1992 traktatu z Maastricht – jako efekt wieloletniego procesu integracji politycznej, gospodarczej i społecznej. Korzenie współczesnej integracji europejskiej sięgają okresu powojennego i ograniczały się do 6 państw zachodnioeuropejskich. Państwa te tworzyły wiele form i mechanizmów współpracy, powoływały organizacje, instytucje i organy, których celem było wzmocnienie jedności między nimi. W 1993 nadrzędną wobec wszystkich poprzednich organizacji została Unia Europejska, sama otrzymując nieznaną wcześniej hybrydową formułę sui generis. Lista systemów metra – lista zawiera funkcjonujące systemy metra. Na świecie w 2014 roku, w 55 krajach istniało 157 systemów metra. Niektórych, zwłaszcza najnowszych, nie uwzględniono na liście.

Dzisiaj ma dokładnie 100 stacji, z czego 53 znajduje się na powierzchni ziemi, a 47 to stacje podziemne. Stacje podziemne dzielą się na 2 rodzaje: stacje skalne (wyryte w skale) i stacje betonowe. System składa się z 3 głównych linii oznaczonych różnymi kolorami oraz 7 faktycznych tras, wyróżniających się numerami i stacjami końcowymi. Trasy o numerach 17, 18 i 19 (należące do zielonej linii), 13 i 14 (czerwona linia) oraz 10 i 11 (niebieska linia) prowadzą przez centrum Sztokholmu. Wszystkie linie krzyżują się na stacji T-Centralen. Ponad to, istnieje możliwość przesiadki między zieloną i niebieską linią na stacji Fridhemsplan oraz między zieloną i czerwoną na stacjach Slussen oraz Gamla Stan. Metro w Sztokholmie jeździ w ruchu lewostronnym (podobnie jak koleje w Szwecji).

Fruängen - powierzchniowa stacja sztokholmskiego metra, leży w Sztokholmie, w Söderort, w dzielnicy Hägersten-Liljeholmen, w części Fruängen. Jest stacją początkową czerwonej linii metra T14, następny przystanek to Västertorp. Dziennie korzysta z niej około 7 300 osób.Slussen - podziemna stacja sztokholmskiego metra w Innerstaden, w dzielnicy Södermalm. Znajduje się na zielonej (T19, T17 i T18) i czerwonej linii (T13, T14), między Gamla stan a Medborgarplatsen/Mariatorget. Dziennie korzysta z niej około 83 500 osób (2. miejsce po T-Centralen).

Linie[ | edytuj kod]

  • Tunnelbana 1, zielona linia ma 49 stacji, z czego 9 to stacje betonowe, 3 skalne i 37 powierzchniowych. Ma 41 256 metrów długości.
  • T17 Åkeshov-Skarpnäck
  • T18 Alvik-Farsta Strand
  • T19 Hässelby strand-Hagsätra
  • Tunnelbana 2, czerwona linia ma 36 stacji, z czego 4 to stacje betonowe, 16 skalnych a 15 to stacje powierzchniowe. Ma 41 238 metrów długości (jest o 18 metrów krótsza od Tunnelbana 1).
  • T13 Ropsten-Norsborg
  • T14 Mörby Centrum-Fruängen
  • Tunnelbana 3, niebieska linia ma 20 stacji, z czego 19 to stacje skalne, a 1 to stacja powierzchniowa. Ma 25 516 metrów długości.
  • T10 Hjulsta-Kungsträdgården
  • T11 Akalla-Kungsträdgården
  • T-Centralen (T - skrót od szwedzkiego tunnelbana czyli metro) – główna stacja sztokholmskiego metra, krzyżują się tutaj wszystkie linie. Stacja położona jest w centrum Sztokholmu, w dzielnicy Norrmalm, między głównym placem miasta Sergels torg a Vasagatan. W rzeczywistości są to dwie oddzielne stacje połączone łącznikiem na poziomie mezzanino.Hägerstensåsen - powierzchniowa stacja sztokholmskiego metra, leży w Sztokholmie, w Söderort, w dzielnicy Hägersten-Liljeholmen, w części Hägerstensåsen. Na czerwonej linii metra T14, między Västertorp a Telefonplan. Dziennie korzysta z niej około 5 000 osób.


    Podstrony: 1 [2] [3]




    Warto wiedzieć że... beta

    Metro (fr. métro) – miejski system elektrycznego transportu pasażerskiego o dużej przepustowości i wysokiej częstotliwości kursów, który jest całkowicie niezależny od innych środków transportu oraz bezkolizyjny, ponieważ jeździ na oddzielnych torach i posiada specjalną sygnalizację.
    Szwecja, Królestwo Szwecji (Sverige, Konungariket Sverige) – państwo w Europie Północnej, zaliczane do państw skandynawskich. Szwecja jest członkiem Unii Europejskiej od 1995 roku. Graniczy z Norwegią, Finlandią i Danią.
    Mörby centrum - podziemna, skalna stacja sztokholmskiego metra, leży w gminie Danderyd, w dzielnicy Mörby. Ostatnia stacja czerwonej linii metra T14, za Danderyds sjukhus. Dziennie korzysta z niej około 7 300 osób.
    Hökarängen - powierzchniowa stacja sztokholmskiego metra, leży w Sztokholmie, w Söderort, w dzielnicy Farsta, w części Hökarängen. Na zielonej linii metra T18, między Gubbängen a Farstą. Dziennie korzysta z niej około 4 900 osób.
    Örnsberg - powierzchniowa stacja sztokholmskiego metra, leży w Sztokholmie, w Söderort, w dzielnicy Hägersten-Liljeholmen, w części Hägersten, w Axelsbergu. Na czerwonej linii metra T13, między Axelsberg a Aspudden. Dziennie korzysta z niej około 3 000 osób.
    Skanstull - podziemna stacja sztokholmskiego metra, leży w Sztokholmie, w Innerstaden, w dzielnicy Södermalm. Na zielonej linii metra (T19, T17 i T18), leży między Medborgarplatsen a Gullmarsplanem. Dziennie korzysta z niej około 27 200 osób.
    Skarpnäck - podziemna stacja sztokholmskiego metra, leży w Sztokholmie, w Söderort, w dzielnicy Skarpnäck, w części Skarpnäcks gård. Ostatnia stacja zielonej linii metra T17, za Bagarmossen. Dziennie korzysta z niej około 5 400 osób.

    Reklama