• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Metro w Budapeszcie



    Podstrony: [1] 2 [3] [4]
    Przeczytaj także...
    Premetro – rodzaj metra, kursującego po bezkolizyjnych trasach (lub bezkolizyjnych odcinkach tras), przystosowanych do późniejszego włączenia w sieć metra. Budowle inżynierskie (tunele, wiadukty) są dopasowane zarówno do skrajni metra, jak i tramwaju.Unia Europejska, UE – gospodarczo-polityczny związek 27 demokratycznych państw europejskich. Unia powstała 1 listopada 1993 roku – na mocy podpisanego 7 lutego 1992 traktatu z Maastricht – jako efekt wieloletniego procesu integracji politycznej, gospodarczej i społecznej. Korzenie współczesnej integracji europejskiej sięgają okresu powojennego i ograniczały się do 6 państw zachodnioeuropejskich. Państwa te tworzyły wiele form i mechanizmów współpracy, powoływały organizacje, instytucje i organy, których celem było wzmocnienie jedności między nimi. W 1993 nadrzędną wobec wszystkich poprzednich organizacji została Unia Europejska, sama otrzymując nieznaną wcześniej hybrydową formułę sui generis.
    Historia[ | edytuj kod]

    Budowa pierwszej linii (M1) rozpoczęła się w 1894 roku – miała uświetnić przypadające dwa lata później obchody tysiąclecia państwa węgierskiego. Otwarcie odcinka pomiędzy stacjami Vörösmarty tér i Artézi fürdő (dziś Széchenyi fürdő) miało miejsce 2 maja 1896. W latach 1970–1973 linia została zmodernizowana: przebudowano stacje Vörösmarty tér i Deák Ferenc tér, odcinek wiodący przez Park Miejski (Városliget) został przebudowany na podziemny i wydłużony do stacji Mexikói út (także nowa zajezdnia).

    Lista systemów metra – lista zawiera funkcjonujące systemy metra. Na świecie w 2014 roku, w 55 krajach istniało 157 systemów metra. Niektórych, zwłaszcza najnowszych, nie uwzględniono na liście. Újpest-Központ - stacja budapeszteńskiego metra znajdująca się w ciągu niebieskiej linii podziemnej kolejki. Posiada dwa perony. Újpest-Központ to północny kraniec linii M3. Została oddana do użytku 14 grudnia 1990 roku. Ważny węzeł komunikacyjny północnego Budapesztu. Oprócz metra docierają tu autobusy linii: 20, 25A (linia ekspresowa), 30, 96 (linia ekspresowa), 96A (linia ekspresowa), 104, 120, 147 i 170 (linia ekspresowa) oraz tramwaje linii 12 i 14.

    Już w socjalistycznych Węgrzech wznowiono prace nad dwoma kolejnymi liniami metra. W roku 1950 zaczęła się budowa drugiej linii, jednak w latach 1954–1963 prace były wstrzymane. Pierwszy odcinek linii, poprowadzony częściowo na powierzchni, otwarto 4 kwietnia 1970. Połączył on Deák Ferenc tér z Örs vezér tere (koło drugiej wymienionej stacji umieszczono kolejną zajezdnię metra). Dwa lata później oddano do użytku ostatni, drugi odcinek, prowadzący do stacji Déli pályaudvar w Budzie. W latach 2004-2008 trwała etapowa modernizacja całej linii.

    Vörösmarty utca to stacja metra w Budapeszcie na Linii M1. Została oddana do użytku w roku 1896. Stacja nosi nazwę Vörösmarty utca, czyli ulica Vörösmartyego i poświęcona jest węgierskiemu poecie i pisarzowi Mihályowi Vörösmartyemu. Stacja Vörösmarty utca położona jest 3 m pod ziemią, wygląd stacji przypomina klasyczny wystrój żółtej linii budapeszteńskiego metra. Następne stacje to: Oktogon i Kodály körönd.Metro (fr. métro) – miejski system elektrycznego transportu pasażerskiego o dużej przepustowości i wysokiej częstotliwości kursów, który jest całkowicie niezależny od innych środków transportu oraz bezkolizyjny, ponieważ jeździ na oddzielnych torach i posiada specjalną sygnalizację.

    Budowa najdłuższej, trzeciej linii metra (M3) rozpoczęła się w 1970 roku. Jej pierwszy odcinek został otwarty 31 grudnia 1976 roku (Deák Ferenc térNagyvárad tér), kolejne odcinki oddawano do użytku kolejno w latach: 1980 (do stacji Kőbánya-Kispest), 1981 (→ Lehel tér, wówczas Élmunkás tér), 1984 (do Árpád híd) i 1990 (→ Újpest-Központ). Linie M2 i M3 spaja łącznik, zlokalizowany między stacjami Deák Ferenc tér, Kossuth tér i Arany János utca.

    Żółta linia metra w Budapeszcie – (węg. Millenniumi Földalatti Vasút – Milenijna Kolej Podziemna). Jest jedną z najstarszych linii w Europie (po Londynie). Wybudowano ją w 1896 roku w ramach obchodów tysiąclecia istnienia państwa węgierskiego. Od 2002 roku linia M1 z aleją Andrássyego i Placem Bohaterów znajduje się na liście Światowego Dziedzictwa UNESCO.Arany János utca - stacja budapeszteńskiego metra znajdująca się w ciągu niebieskiej linii podziemnej kolejki. Posiada jeden - centralnie ulokowany - peron. W pobliżu stacji (około 300 metrów w kierunku południowym) znajduje się monumentalna Bazylika św. Stefana.

    W latach 80. i 90. XX wieku zostały zmienione ze względów praktycznych i ideologicznych nazwy niektórych stacji:

  • November 7. tér – Oktogon
  • Fehér út – Örs vezér tere
  • Könyves Kálmán körút – Népliget
  • Felszabadulás tér – Ferenciek tere
  • Marx tér – Nyugati pályaudvar
  • Élmunkás tér – Lehel tér.
  • 28 marca 2014 roku otwarto linię M4 w Budapeszcie. Ma długość 7,4 km, i znajduje się na niej 10 stacji. Według szacunków ma z niej korzystać dziennie 421 tys. pasażerów. Koszt budowy wyniósł 1,5 mld euro, z czego 0,6 mld sfinansowała Unia Europejska.

    Széchenyi fürdő to stacja metra w Budapeszcie na linii M1. Została oddana do użytku w roku 1896. Stacja nosi nazwę Széchenyi Fürdő i jest położona przy łaźniach miejskich im. Istvána Széchenyiego, węgierskiego pisarza, polityka i arystokraty. Położona jest 30 m pod ziemią, wygląd stacji przypomina klasyczny wystrój żółtej linii budapeszteńskiego metra. Następne stacje to: Hősök tere i Mexikói út.Kontrolerzy (węg. Kontroll) – węgierski komediodramat z 2003 roku, wyreżyserowany przez Nimróda Antala. Jest to pierwszy film węgierski od ponad 20 lat, który pojawił się na festiwalu w Cannes. Głównymi bohaterami filmu są kontrolerzy biletów pracujący w budapeszteńskim metrze.

    Linię obsługuje 15 4-wagonowych składów Alstom Metropolis z Chorzowa.

    Ciekawostki[ | edytuj kod]

    Sławę budapeszteńskiemu metru przyniósł film Kontrolerzy z 2003 roku, nakręcony przez Nimróda Antala. Jego akcja rozgrywa się głównie na stacjach kolei podziemnej miasta.

    Peszt (węg. Pest, słow. Pešť, serb. Pešta / Пешта) – wschodnia, głównie mieszkalna, część Budapesztu, stanowiąca około 2/3 terytorium całego miasta.Budapeszt (węg. Budapest; przymiotnik: budapeszteński) – stolica i największe miasto Węgier, położone w północnej części kraju, nad Dunajem. Formalnie stworzony został w latach 1872-73 z trzech połączonych ze sobą miast: Budy i Óbudy na prawym brzegu Dunaju (geograficznie – Średniogórze Zadunajskie) oraz Pesztu – na lewym (geograficznie – Średniogórze Północnowęgierskie i Wielka Nizina Węgierska).


    Podstrony: [1] 2 [3] [4]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Europa – część świata (określana zwykle tradycyjnym, acz nieścisłym mianem kontynentu), leżąca na półkuli północnej, na pograniczu półkuli wschodniej i zachodniej, stanowiąca wraz z Azją kontynent Eurazję.
    Örs vezér tere – naziemny terminal metra w Budapeszcie, na wschodnim brzegu Dunaju, będący wschodnim krańcem czerwonej linii metra. Duży węzeł komunikacyjny tego rejonu stolicy Węgier. Możliwa jest tutaj dogodna przesiadka do podmiejskiej kolejki HÉV (można stąd dojechać m.in. do toru Hungaroring) oraz licznych linii autobusowych i tramwajowych.
    Árpád híd - stacja budapeszteńskiego metra znajdująca się w ciągu niebieskiej linii podziemnej kolejki. Stacja jest częścią jednego z węzłów komunikacyjnych Budapesztu. Można tutaj skorzystać z przesiadki na obwodową linię tramwajową 1 i 1A. W pobliżu kursują także autobusy linii: 6, 26, 32, 60, 86, 106, 120, 132 (linia ekspresowa) oraz 133.
    Kossuth tér - stacja metra w Budapeszcie, na wschodnim brzegu Dunaju tuż przy budynku węgierskiego parlamentu. Posiadająca jeden centralnie ulokowany peron stacja znajduje się pod placem Lajosa Kossutha.
    Ferenciek tere - stacja budapeszteńskiego metra znajdująca się w ciągu niebieskiej linii podziemnej kolejki. Posiada jeden, centralnie ulokowany peron. Stacja leżu pod placem, o tej samej nazwie, czyli placem Ferenciek. W niewielkiej odległości od stacji biegnie słynna Váci utca. Ferenciek tere oznacza Plac franciszkanów.
    Lehel tér - stacja budapeszteńskiego metra znajdująca się w ciągu niebieskiej linii podziemnej kolejki. Posiada jeden - centralnie ulokowany - peron. Przesiadki: autobusy linii 15 i 133, trolejbusy 76 oraz tramwaje linii 14.
    Oktogon to stacja metra w Budapeszcie na Linii M1. Oddana do użytku została w roku 1896. Stacja znajduje się na placu o tej samej nazwie, który łączy Bulwar Wielki z Aleją Andrássyego, która to jest jedną z najważniejszych arterii komunikacyjnych Pesztu. Stacja Oktogon położona jest ponad 3 m pod ziemią, wygląd stacji przypomina klasyczny wystrój żółtej linii budapeszteńskiego metra. Duży ruch stacja może zawdzięczać swojemu położeniu - Oktogon jest centralnym punktem od którego mierzone są wszystkie odległości od Budapesztu do wszystkich miejscowości położonych na Węgrzech. Nazwa "Oktogon" pochodzi od węgierskiej nazwy ośmiokąta, w którego kształcie jest plac przy którym znajduje się stacja. W czasach komunistycznych, plac ten jak i sama stacja, nosiły nazwę November Hetedike Ter (Plac Siódmego Listopada).

    Reklama

    Czas generowania strony: 1.068 sek.