McDonnell Douglas A-12 Avenger II

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

A-12 Avenger II − niezrealizowany projekt amerykańskiego bombowca mającego zastąpić samolot A-6 Intruder. Prace nad projektem zostały zaniechane w roku 1991 z powodów finansowych.

Grumman A-6 Intruder (ang. intruz) - amerykański pokładowy samolot szturmowy Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych zbudowany w wytwórni Grumman jako dwumiejscowa, dwusilnikowa maszyna odrzutowa w konfiguracji średniopłata. Użytkowany w latach 1962 - 1997 został wprowadzony jako następca napędzanego silnikiem tłokowym A-1 Skyrider. Na bazie Intrudera zbudowano wyspecjalizowany samolot walki elektronicznej EA-6B Prowler, który nadal pozostaje w służbie. Po wycofaniu samolotu A-6 Intruder jego rolę przejął najpierw F-14 Tomcat w wersji myśliwsko-bombowej, a docelowo wielozadaniowy F/A-18E/F Super Hornet.Śmigłowiec lub helikopter (gr. héliks, D. hélikos – skręcony; pterón – skrzydło) – statek powietrzny cięższy od powietrza (aerodyna), który wytwarza siłę nośną dzięki ruchowi obrotowemu wirnika lub wirników napędzanych przez silnik, a obecnie coraz częściej przez 2, a czasem nawet 3 silniki. Wirnik zbudowany jest z odpowiednio profilowanych łopat osadzonych w głowicy.

Wizje artystyczne i modele samolotu przedstawiały projekt w kształcie równoramiennego trójkąta, z kokpitem znajdującym się na jednym z wierzchołków samolotu. Projekt zakładał wykorzystanie dwóch silników firmy General Electric F412-GE-D5F2, z których każdy produkował ciąg 58 kN. Samolot był zdolny do przenoszenia dwóch rakiet AIM-120 AMRAAM, dwóch AGM-88 HARM oraz innego specjalistycznego osprzętu, np. bomb Mk 82.

AGM-88 HARM (High-speed Anti-Radiation Missile) — amerykański naddźwiękowy pocisk rakietowy klasy powietrze-ziemia służący do niszczenia urządzeń radarowych przeciwnika, zwłaszcza systemów obrony przeciwlotniczej, naprowadzając się na źródło emitowanych przez nie sygnałów.

Podczas prac projektowych konstruktorzy napotkali na szereg trudności, głównym problemem był koszt materiałów potrzebnych do produkcji bombowca. Wyprodukowanie jednej maszyny wymagało 165 milionów dolarów. Projekt został porzucony z powodów finansowych w styczniu 1991 roku.





Reklama