Maya (program komputerowy)

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Maya – pakiet do tworzenia grafiki i animacji trójwymiarowej. Jest jednym z podstawowych programów tego typu używanych przy tworzeniu efektów specjalnych w przemyśle filmowym. Może być również używany do tworzenia modeli do gier 3D, animacji flash i innych.

Microsoft Windows (ang. windows „okna”, IPA: [maɪkɹoʊsɑːft ˈwɪndoʊz]) – rodzina systemów operacyjnych stworzonych przez firmę Microsoft. Systemy rodziny Windows działają na serwerach, systemach wbudowanych oraz na komputerach osobistych, z którymi są najczęściej kojarzone. Grafika 3D (grafika trójwymiarowa) – nazwa jednej z dziedzin grafiki komputerowej, zajmującej się głównie wizualizacją obiektów trójwymiarowych. Nazwa pochodzi od angielskiego sformułowania Three-Dimensional Graphics.

Maya przez wiele lat miała praktycznie monopol na tworzenie wyrafinowanych efektów specjalnych w filmie. Początkowo ze względu na cenę (10000 USD) program był dostępny tylko dla największych wytwórni filmowych.

Możliwości[ | edytuj kod]

Oprócz standardowych możliwości w tej klasie programów jak modelowanie (siatki, powierzchnie sklejane, NURBS), nielinowa animacja, Maya umożliwia symulację takich zjawisk jak:

  • ciecze
  • gazy
  • tkaniny
  • włosy i sierść
  • dynamika (kolizje obiektów, odkształcenia pod wpływem siły)
  • Posiada wewnętrzny język skryptowy (MEL), dzięki któremu można rozszerzać funkcjonalność programu. Otwarta architektura programu powoduje, że istnieje szereg produktów oferowanych przez niezależnych producentów, które dodają nowe możliwości do pakietu.

    NURBS (ang. Non-Uniform Rational B-Spline) – popularna nazwa dla dwóch rodzajów obiektów: krzywych i powierzchni. Silicon Graphics, Incorporated (SGI) to firma znana głównie z produkcji wysokiej klasy sprzętu komputerowego przeznaczonego do produkcji grafiki komputerowej - głównie grafiki trójwymiarowej oraz obróbki obrazu wideo. Firmę założył w 1982 roku wraz z dziesięcioma studentami Jim Clark - profesor z Uniwersytetu Stanford. Początkowo ze swoimi pionierskimi jak na początek lat 80. pomysłami zwrócił się do firm takich jak Hewlett-Packard czy Digital, jednak nie były one zainteresowane wykupieniem patentu. Jim Clark opuścił SGI w 1993 roku i wspólnie z Markiem Andreessenem (współtwórcą przeglądarki Mosaic) założył firmę Netscape. Przy projektowaniu komputerów SGI Indigo, Indy oraz O2 pracował Polak Marek Hołyński.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4]




    Reklama