Maszyna RAM

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Maszyna RAM – model abstrakcyjnej maszyny będący odmianą maszyny rejestrowej, bardzo podobnej do maszyny licznikowej, lecz z możliwością niebezpośredniego adresowania jej rejestrów. Model RAM wykorzystywany jest podczas analizy złożoności obliczeniowej algorytmów.

Emulator – program komputerowy, który duplikuje funkcje jednego systemu informatycznego w innym, dzięki czemu ów drugi system zwraca te same rezultaty, co pierwszy. Mówimy wtedy, że pierwszy system jest emulowany przez drugi.Algorytm – w matematyce skończony ciąg jasno zdefiniowanych czynności, koniecznych do wykonania pewnego rodzaju zadań. Słowo "algorytm" pochodzi od starego angielskiego słowa algorism, oznaczającego wykonywanie działań przy pomocy liczb arabskich (w odróżnieniu od abacism – przy pomocy abakusa), które z kolei wzięło się od nazwiska, które nosił Muhammad ibn Musa al-Chuwarizmi (أبو عبد الله محمد بن موسى الخوارزمي), matematyk perski z IX wieku.

Maszyna RAM służy jako wprowadzenie do programowania oraz pomoc do nauki logicznego rozumowania. Ułatwia wyrobienie dobrych nawyków, np. inicjowania zmiennych przed użyciem. Zwykle stosuje się różnego rodzaju emulatory tejże maszyny, które przedstawiają działanie kodu wprowadzonego przez programistę; często instrukcje maszyny RAM upodabnia się do mnemoników asemblera, np. add, sub, mul, div, call oraz halt.

Maszyna rejestrowa – maszyna (procesor bądź maszyna wirtualna), w której podstawowe operacje prowadzi się na niewielkiej grupie rejestrów, nie zaś na stosie.

Budowa[ | edytuj kod]

Maszyna RAM składa się ze wskaźnika rozkazów, czyli komórki zawierającej aktualnie wykonywaną instrukcję oraz pamięci będącej tablicą o nieskończonej przeliczalnej liczbie elementów. Maszyna RAM realizuje program wyrażony w skończonej liczbie instrukcji:

Przykład[ | edytuj kod]

Przykładowy program RAM:

Program oblicza funkcję

Jako wejście przyjmuje dwie wartości x i y (umieszczane odpowiednio w komórkach o numerach 1 oraz 2). Pozostałe komórki pamięci są wyzerowane. Wynik działania programu (zwracana wartość) znajduje się w komórce o numerze 0.

Zobacz też[ | edytuj kod]

  • maszyna Turinga




  • Reklama