Mary Alden

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Mary Alden właśc. Mary Maguire Alden (ur. 18 lipca 1883 w Nowy Jork, zm. 2 lipca 1946 w Los Angeles) – amerykańska aktorka filmowa, której kariera rozpoczęła się w czasach kina niemego.

2 lipca jest 183. (w latach przestępnych 184.) dniem w kalendarzu gregoriańskim. Do końca roku pozostaje 182 dni. Jest to środkowy dzień roku zwyczajnego. O godzinie 12.00 tego dnia mija połowa roku.Nietolerancja (ang. Intolerance) – amerykański film niemy z 1916 roku w reżyserii Davida Warka Griffitha. Nietolerancja, nakręcona przez Griffitha w odpowiedzi na burzliwe przyjęcie Narodzin narodu, stanowi opowieść o nietolerancji dotykającej człowieka. Film jest podzielony na cztery części, które opisują upadek Babilonu, męczeństwo Jezusa Chrystusa, wydarzenia nocy św. Bartłomieja oraz czasy współczesne filmowi. Nietolerancja kończy się alegorią sugerującą wyzwolenie wszystkich ludzi z niewoli.

Filmografia[ | edytuj kod]

Mary Alden, na przestrzeni ćwierćwiecza, wystąpiła łącznie w około 120 filmach fabularnych (długo- i krótkometrażowych).

Filmweb (filmweb.pl) – największy polski serwis internetowy poświęcony filmom i ludziom kina. Druga co do wielkości baza filmowa na świecie po IMDb.com (na dzień 18 października 2012 roku) zawiera informacje o 517 560 filmach, 38 727 serialach, 10 491 grach i 1 636 554 ludziach filmu). Zawiera filmy ze 187 krajów, 9 byłych, 2 kraje, które zmieniły swoją nazwę na inną i 14 części należących do innych krajów (4 nieuznawane państwa, 5 autonomii, 1 byłą autonomię i 4 terytoria zależne).Library of Congress Control Number (LCCN) – numer nadawany elementom skatalogowanym przez Bibliotekę Kongresu wykorzystywany przez amerykańskie biblioteki do wyszukiwania rekordów bibliograficznych w bazach danych i zamawiania kart katalogowych w Bibliotece Kongresu lub u innych komercyjnych dostawców.

Filmy pełnometrażowe[ | edytuj kod]

  • 1914: The Battle of the Sexes (czas: 50') jako żona Franka Andrewsa
  • 1914: Home, Sweet Home (55') jako matka
  • 1915: Narodziny narodu (3.15') jako Lydia Brown, gospodyni domowa Stoneman'a
  • 1915: The Outcast jako matka dziewczyny
  • 1915: A Man's Prerogative jako Elizabeth Towne
  • 1915: Ghosts jako Helen Arling, zamożna dziedziczka
  • 1915: The Lily and the Rose (50') jako Clara Fairfax, kuzynka
  • 1916: Nietolerancja (2.43')
  • 1916: Acquitted (50') jako p. Carter
  • 1916: The Good Bad-Man (50') jako Jane Stuart
  • 1916: Makbet (1.20') jako lady Macduff
  • 1916: An Innocent Magdalene (50') jako kobieta
  • 1916: Hell-to-Pay Austin (50') jako Doris Valentine
  • 1916: Pillars of Society jako Lona Tonnesen
  • 1916: The Narrow Path (I) jako Shirley Martin
  • 1916: Less Than the Dust (1.33') jako p. Bradshaw
  • 1917: The Argyle Case jako Nellie Marsh
  • 1917: The Land of Promise jako Gertie Marsh
  • 1918: The Naulahka (1.00') jako matka księcia
  • 1918: The Narrow Path (II - 50') jako Margaret Dunn
  • 1919: Common Clay (1.10') jako p. Neal
  • 1919: The Unpardonable Sin (1.30') jako p. Parcot
  • 1919: The Broken Butterfly (59') jako Zabie Elliot
  • 1919: Erstwhile Susan jako tytułowa bohaterka
  • 1920: The Inferior Sex (50') jako Clarissa Mott-Smith
  • 1920: Parted Curtains jako p. Masters
  • 1920: Miss Nobody jako żona Jasona
  • 1920: Milestones (1.00') jako Rose Sibley
  • 1920: Honest Hutch jako p. Hutchins
  • 1920: Silk Husbands and Calico Wives (52') jako Edith Beecher Kendall
  • 1921: Trust Your Wife (1.08')
  • 1921: The Witching Hour jako Helen Whipple
  • 1921: Snowblind (1.00') jako Bella
  • 1921: The Old Nest (1.20') jako p. Anthon
  • 1922: Man with Two Mothers jako wdowa O'Neill
  • 1922: The Hidden Woman jako p. Randolph
  • 1922: A Woman's Woman (1.20') jako Densie Plummer
  • 1922: Notoriety (1.20') jako Ann Boland
  • 1922: The Bond Boy (1.10') jako p. Newboat
  • 1923: Has the World Gone Mad! jako p. Bell
  • 1923: The Tents of Allah jako Oulaid
  • 1923: The Empty Cradle jako Alice Larkin
  • 1923: The Steadfast Heart (1.10') jako p. Burke
  • 1923: The Eagle's Feather jako Delia Jamiesoon
  • 1923: Pleasure Mad (1.20') jako Marjorie Benton
  • 1924: Painted People (1.10') jako p. Bryne
  • 1924: A Fool's Awakening (1.00') jako Myra
  • 1924: When a Girl Loves (1.00') jako caryca
  • 1924: Babbitt (1.20') jako p. Myra Babbitt
  • 1924: The Beloved Brute (1.10') jako Augustina
  • 1925: Siege (1.10') jako ciocia Augusta Ruyland
  • 1925: Faint Perfume (1.00') jako mama Crumb
  • 1925: The Happy Warrior (1.20') jako ciocia Maggie
  • 1925: Under the Rouge (1.00') jako Martha Maynard
  • 1925: The Unwritten Law (1.05') jako panna Grant
  • 1925: Soiled (56') jako p. Brown
  • 1925: Czas szkoły (1.13') jako p. Carver
  • 1926: The Earth Woman (1.00') jako Martha Tilden, tytułowa bohaterka
  • 1926: Brown z Harvardu (1.25') jako p. Brown
  • 1926: Lovey Mary (1.10') jako p. Wiggs
  • 1926: April Fool (1.03') jako Amelia Rosen
  • 1927: The Potters (1.11') jako mama Potter
  • 1927: The Joy Girl (1.10') jako p. Courage
  • 1927: Twin Flappers
  • 1928: Fools for Luck (1.00') jako p. Hunter
  • 1928: Ladies of the Mob (1.10') jako łagodna Annie
  • 1928: Kozacy (1.32') jako matka Łukaszki
  • 1928: The Sawdust Paradise (1.08') jako matka
  • 1928: Someone to Love (58') jako Harriet Newton
  • 1929: Port of Dreams
  • 1931: Zła siostra (1.08') niewymieniona w napisach
  • 1931: Politics (1.13') jako p. Mary Evans
  • 1932: Ostatnia cesarzowa (2.01') jako dama Nataszy
  • 1932: Diabelski dom (1.12') jako Lucy Mason
  • 1932: When a Feller Needs a Friend (1.14') jako p. Higgins
  • 1932: Strange Interlude (1.49') jako pokojówka
  • 1935: Jeszcze jedna wiosna (1.27')
  • 1935: The Great Hotel Murder (1.10') jako p. Harvey
  • 1936: Gentle Julia (1.02') jako ciocia
  • 1936: Legion of Terror (1.03') jako obserwator wydarzeń
  • 1936: Career Woman (1.16') jako kobieta z miasta
  • 1937: That I May Live (1.10') jako kobieta na kempingu
  • Filmy krótkometrażowe[ | edytuj kod]

  • 1911: A Brass Button jako p. Lowden
  • 1913: The Better Way jako Mary Denver, żona
  • 1913: The Dividing Line jako żona
  • 1913: The Grip of Jealousy jako żona
  • 1913: Man and Woman jako żona Jamesa Clarka
  • 1913: A Dog-Gone Baron jako reporterka prasowa
  • 1913: I Should Worry jako Mary
  • 1913: Love and Gold jako Mary Benson
  • 1913: The Worker jako żona robotnika
  • 1914: The Godfather jako dziewczyna
  • 1914: The Stiletto jako żona Carla Bronte
  • 1914: Cigar Butts (10')
  • 1914: The Quicksands (10')
  • 1914: Dad's Outlaws jako żona szeryfa
  • 1914: The Lover's Gift jako Daphne Dore
  • 1914: For the Sake of Kate jako Kate
  • 1914: The Double Knot jako kochanka poszukiwacza
  • 1914: Lord Chumley (40') jako Jessie, dziewczyna Butterworth'a
  • 1914: The Severed Thong jako Margaret MacDonald, żona trapera
  • 1914: The Weaker Strain jako Maisie
  • 1914: The Vengeance of Gold jako Mary Lee
  • 1914: A Red Man's Heart jako żona indianina Dill'a
  • 1914: The Second Mrs. Roebuck jako Katherine Roebuck
  • 1914: The Milkfed Boy jako p. Brown, wdowa
  • 1914: The Unpainted Portrait jako Marion Page
  • 1914: The Wrong Prescription jako pielęgniarka
  • 1914: A Woman Scorned jako p. Williams/wzgardzona kobieta
  • 1914: The Little Country Mouse (11') jako gospodyni, kuzynka Dorothy
  • 1914: Another Chance jako p. Mason
  • 1914: The Old Maid jako inna kobieta
  • 1914: In Fear of His Past jako Mary Jennings
  • 1914: The Old Fisherman's Story jako cyganka
  • 1915: What Might Have Been jako Sarah, ciocia
  • 1915: The Lucky Transfer jako Helen Holland
  • 1915: The Slave Girl jako Sally, żółta dziewczyna
  • 1915: Bred in the Bone (40')
  • 1915: Her Mother's Daughter (30') jako matka Marie
  • 1922: Disposing of Mother jako p. Mansfield, matka
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Mary Alden, IMDb [dostęp 2020-04-30].

    Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Mary Alden w bazie IMDb (ang.)
  • Mary Alden w bazie Filmweb
  • WorldCat – katalog rozproszony łączący zbiory 71 000 bibliotek ze 112 krajów, które są uczestnikami serwisu Online Computer Library Center. Katalog jest tworzony i prowadzony przez biblioteki, których zbiory są w nim ujęte.Virtual International Authority File (VIAF) – międzynarodowa kartoteka haseł wzorcowych. Jej celem jest ujednolicenie zapisu nazw osobowych (haseł), dlatego zbiera z bibliotek z całego świata – ich różne wersje i prezentuje je razem, pod jednym, unikatowym identyfikatorem numerycznym. Pozwala to obniżyć koszty i zwiększyć użyteczność danych gromadzonych przez biblioteki. Informacje po dopasowaniu i połączaniu są udostępniane online bibliotekom na całym świecie.




    Warto wiedzieć że... beta

    Los Angeles – najludniejsze miasto amerykańskiego stanu Kalifornia, a zarazem drugie pod względem liczby mieszkańców miasto w Stanach Zjednoczonych (za Nowym Jorkiem), za sprawą populacji liczącej 3 792 621 mieszkańców (2010). Los Angeles zajmuje powierzchnię 1302 km² i położone jest w regionie Kalifornii Południowej. Miasto stanowi centrum aglomeracji Los Angeles-Long Beach-Santa Ana, którą w 2010 roku zamieszkiwało 12 828 837 osób, czyniąc z tego regionu 2. pod względem populacji obszar metropolitalny Stanów Zjednoczonych i jednocześnie jedną z najludniejszych metropolii świata. Los Angeles jest siedzibą hrabstwa Los Angeles, czyli najbardziej zaludnionego i jednego z najbardziej zróżnicowanych etnicznie hrabstw w Stanach Zjednoczonych. Z kolei obszar samego Los Angeles uznany został za najbardziej zróżnicowane etnicznie amerykańskie miasto. Mieszkańcy Los Angeles często określani są mianem „Angelenos”.
    Nowy Jork (ang. City of New York, również New York, New York City) – najludniejsze miasto w Stanach Zjednoczonych, a zarazem centrum jednej z najludniejszych aglomeracji na świecie. Nowy Jork wywiera znaczący wpływ na światowy biznes, finanse, media, sztukę, modę, badania naukowe, technologię, edukację oraz rozrywkę. Będąc między innymi siedzibą Organizacji Narodów Zjednoczonych, stanowi ważne centrum spraw międzynarodowych i jest powszechnie uważany za kulturalną stolicę świata.
    Film – utwór audiowizualny, składający się ze scen, które z kolei składają się z jednego lub więcej (do kilkudziesięciu) ujęć. Pierwotnie filmy wyświetlano w kinach, współcześnie również w telewizji i za pomocą innych urządzeń, takich jak magnetowidy, odtwarzacz DVD, Blu-ray i komputery.
    Aktor (łac. agere – działać) – osoba odgrywająca za pomocą szczególnego zachowania, technik cielesnych i głosowych rolę w teatrze lub w filmie. Od zwykłego człowieka odróżnia go ze strony samego aktora świadomość gry, ze strony widzów – szczególny sposób traktowania osoby jako aktora. Wobec widza istnieje na sposób dwoisty, jako odtwarzana postać, w którą się tymczasowo wciela, i zarazem jako żywy człowiek, posiadający własną rzeczywistą tożsamość i biografię.
    Kontrola autorytatywna – w terminologii bibliotekoznawczej określenie procedur zapewniających utrzymanie w sposób konsekwentny haseł (nazw, ujednoliconych tytułów, tytułów serii i haseł przedmiotowych) w katalogach bibliotecznych przez zastosowanie wykazu autorytatywnego zwanego kartoteką wzorcową.
    Gemeinsame Normdatei (GND) – kartoteka wzorcowa, stanowiąca element centralnego katalogu Niemieckiej Biblioteki Narodowej (DNB), utrzymywanego wspólnie przez niemieckie i austriackie sieci biblioteczne.
    Narodziny narodu (tytuł oryginalny The Birth of a Nation) – amerykański film niemy z 1915 roku w reżyserii Davida Warka Griffitha. Narodziny narodu są adaptacją filmową powieści Thomasa F. Dixona Juniora, osadzoną treściowo w czasach wojny secesyjnej. Głównymi bohaterami utworu są dwie rodziny: Stonemanowie oraz Cameronowie, które po wybuchu wojny stanęły po przeciwnych stronach barykady. W obliczu coraz zuchwalszych Afroamerykanów oba rody zakładają Ku Klux Klan; ostatecznie po ustaniu wojny konflikt się kończy, a zaprzyjaźnione rodziny jednoczą się ponownie, co stanowi zapowiedź narodzin narodu amerykańskiego.

    Reklama