• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • MMORPG



    Podstrony: [1] 2 [3]
    Przeczytaj także...
    Guild Wars – gra komputerowa z gatunku MMORPG lub CORPG (patrz sekcja Gatunek gry). Została ona stworzona przez studio ArenaNet, firmę założoną przez grupę byłych pracowników Blizzard Entertainment – korporacji znanej z m.in. największego konkurenta Guild Wars – World of Warcraft. Polska wersja gry posiada napisy.Programista, zwany też potocznie koderem to osoba, która tworzy programy komputerowe w pewnym języku programowania. Termin ten może odnosić się także do specjalisty w jednej dziedzinie programowania. Większość programistów zna co najmniej kilka języków programowania (np. C, C++, Java), lecz specjalizuje się tylko w wybranych z nich. Nazwa głównego języka jest często dodawana do nazwy stanowiska, np. programista C++, aby podkreślić specjalizację.
    Historia[ | edytuj kod]

    MMORPG podobne do dzisiejszych istniały od około 1990. Gatunek miał swój początek w latach 70. XX wieku.

    Pierwsze światy[ | edytuj kod]

    Gatunek MMORPG zapoczątkowały gry tekstowe, tzw. MUD (ang. Multi-User Dungeon, Domain, Dimension). Pierwszą grę tego typu stworzyli Richard Bartle i Roy Mercer w 1978. Były to gry działające na prywatnych serwerach (zazwyczaj na uczelniach, czasami bez wiedzy administratorów), do których można było podłączyć się poprzez Telnet. Gra była rozgrywana poprzez wydawanie poleceń, dzięki którym gracz mógł reagować z otoczeniem.

    Gra fabularna (inaczej RPG, z ang. role-playing game, nieraz zwana grą wyobraźni, potocznie erpegiem lub rolplejem) – gra towarzyska oparta na narracji, w której gracze (od jednego do kilku) wcielają się w role fikcyjnych postaci. Cała rozgrywka toczy się zazwyczaj w fikcyjnym świecie, istniejącym tylko w wyobraźni grających. Jej celem na ogół jest rozegranie gry według zaplanowanego scenariusza i osiągnięcie umownie określonych lub indywidualnych celów, przy zachowaniu wybranego zestawu reguł, zwanego mechaniką gry.Design (dizajn) – wieloznaczny termin odnoszący się do przedmiotów użytkowych i dzieł sztuki mogący oznaczać ich wygląd albo projektowanie.

    Rozwój projektów komercyjnych[ | edytuj kod]

    Pierwszą internetową grą graficzną był Club Caribe, stworzony przez LucasArts w 1988 na platformę Commodore 64. Gra ta nie była rzeczywistym RPG, chociaż istniały w niej interakcje między graczami. Pierwszym graficznym MMORPG były Neverwinter Nights (AOL), stworzone przez designera Dona Daglowa i programistę Cathryna Matagę. Gra była dostępna dla użytkowników PC od 1991 do 1997. Dostęp do obydwu gier był płatny: kosztował 6 dolarów za godzinę.

    Komputer osobisty (ang. personal computer) – mikrokomputer przeznaczony przede wszystkim do użytku osobistego w domu i biurze. Służy głównie do uruchamiania oprogramowania biurowego, dostępu do zasobów Internetu, prezentacji treści multimedialnych (tekst, obrazy, dźwięki, filmy i inne), jak i gier.Telnet – standard protokołu komunikacyjnego używanego w sieciach komputerowych do obsługi odległego terminala w architekturze klient-serwer.

    Następcą Neverwinter Nights był The Shadow of Yserbius, stworzony przez Joego Ybarry. Gra była dostępna od 1992 do 1996.

    MMORPG o światowym zasięgu[ | edytuj kod]

    Dostęp do ogólnoświatowego internetu pozwolił producentom gier na tworzenie prawdziwie massive RPG. Było to równoznaczne z uzyskiwaniem profitów od użytkowników z całego świata. Meridian 59 (uruchomiony przez 3DO w 1996) był pierwszym z MMORPG o światowym zasięgu. Pozwolił graczom na obserwowanie świata z perspektywy sterowanych przez nich bohaterów. Był pierwszym MMORPG, który trafił na okładki magazynów traktujących o grach komputerowych.

    Punkty doświadczenia (PD lub EXP (XP) od experience) są wyznacznikiem aktywności gracza w danej grze (sesji gry). PD są zwykle przyznawane na końcu sesji, przygody lub kampanii. Najczęściej są przyznawane za pokonanie przeciwnika, lecz mistrz gry może przyznać je graczowi za wyjątkowy pomysł, wczucie się w postać itp., w zależności od systemu.Commodore 64, C64, CBM64 – komputer domowy z lat 80. XX wieku firmy Commodore Business Machines (CBM). C64 był dotychczas najlepiej sprzedającym się komputerem w historii informatyki.

    The Realm Online był projektem uruchomionym przez Sierra Online krótko po Meridian 59. Miał animowaną grafikę 2D, także w scenach walki. Stawiało go to wyżej od MUDów.

    W tym samym roku powstała Ultima Online. Miała grafikę 2D a świat był przedstawiany w rzucie izometrycznym. Była pierwszą, która w miarę masowo trafiła do Polski, głównie za sprawą emulatorów, które pozwalały postawić własny serwer (tzw. shard), zazwyczaj bezpłatny i pozwalający grać piracką kopią gry. Wiele z tych serwerów oferowało własne rozwinięcia, czy nawet świat, klimat i założenia, oraz odcisnęło niemały wpływ na rozwój MMORPG w Polsce.

    Mistrz gry, w skrócie MG (ang. Game Master, w skrócie GM) to organizator, narrator oraz sędzia w grach fabularnych. W wielu systemach mistrz gry jest określany wyrażeniem bardziej pasującym do konwencji, w której toczy się gra, np. mistrzem podziemi (ang. Dungeon Master - tylko w Dungeons & Dragons), bajarzem (Wiedźmin: Gra Wyobraźni), narratorem (Świat Mroku), starostą (Dzikie Pola) itp.Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States, US, United States of America, USA) – federacyjne państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.

    W tym czasie gry online stawały się coraz bardziej popularne w Korei Południowej. Nexus: The Kingdom of the Winds, stworzony przez Jake'a Songa, rozpoczął funkcjonowanie w 1996 i od razu został kupiony przez miliony graczy. Następna gra Songa, Lineage, została wyprodukowana w 1998. Była jeszcze większym sukcesem. Rozeszła się wśród milionów graczy w Korei Południowej oraz na Tajwanie.

    Komputerowa gra fabularna (ang. computer Role Playing Game, w skrócie cRPG) – gatunek gier komputerowych, pierwotnie tworzonych na komputery osobiste i inne domowe komputery. Pierwsze gry cRPG były inspirowane przez wczesne tradycyjne RPG, w szczególności przez system Dungeons & Dragons i starały się być dla gracza podobnym doświadczeniem.MUD (Multi-User Dungeon) – akronim oznaczający komputerowe gry fabularne, które są rozgrywane przez Internet przy użyciu interfejsu tekstowego. Tzw. świat, czyli scenariusz gry i definicje postaci użytkowników, jest umieszczony na serwerze, do którego może być podłączonych wiele osób w tym samym czasie. Po połączeniu gracz steruje swoją postacią przy pomocy zestawu komend i opcji umożliwiających m.in. decydowanie, w którą stronę postać ma się udać lub jaką akcję podjąć. Program obsługujący grę na serwerze wysyła graczom słowne opisy wirtualnego świata gry zgodnie z jej scenariuszem: pomieszczeń, przedmiotów oraz postaci sterowanych przez komputer, zwanych mobami (od ang. mobile – ruchomy), NPC-ami lub po prostu potworami (monsters). Gracze mogą porozumiewać się ze sobą za pomocą odpowiednich komend, a także mówić do siebie i krzyczeć.

    W 2001 powstała RuneScape, stworzona przez Jagex Ltd. Jest to gra multiplayer, która miała już wówczas około miliona graczy na światową skalę. Kolejną grą był EverQuest, wyprodukowany przez Verant Interactive, a następnie nabyty przez Sony Online Entertainment, poprowadził MMORPG do sukcesu na zachodzie. W 2003 w Korei został opublikowany MapleStory przez firmę Nexon, a później w pozostałych częściach świata. Również w 2003 roku, koreańskie studio Webzen wydało MU Online.

    Lineage II – gra komputerowa z gatunku massive multiplayer online role-playing game (MMORPG), wyprodukowana i wydana przez Koreańską firmę NCsoft w 2003. Jest ona kontynuacją gry Lineage. 23 kwietnia 2013 gra została wydana w polskiej wersji językowej.Poniżej przedstawiona jest lista gatunków gier komputerowych. Gry komputerowe, podobnie jak filmy czy muzyka, podlegają podziałom gatunkowych według najróżniejszych cech rozgrywki. Spośród gier komputerowych można wyróżnić osiem podstawowych rodzajów, które warunkują cel rozgrywki oraz sposoby jego osiągnięcia. Są to gry: edukacyjne, fabularne, logiczne, przygodowe, sportowe, strategiczne, symulacyjne i zręcznościowe. Dzielą się one na około 40 wyspecjalizowanych gatunków, które z kolei dzielone są według perspektywy ukazywania świata przedstawionego, formy czasowej rozgrywki, stopnia naśladowania świata rzeczywistego oraz tematyki. Podział ten nie jest jednak jednoznaczny, gdyż wiele gier łączy w sobie cechy kilku gatunków.

    Pod koniec listopada 2003 na koreański rynek trafiła produkcja PlayNC pod tytułem Lineage 2: The Chaotic Chronicle, która następnie została wydana w kwietniu 2004 na rynek amerykański i europejski. Gra zdobyła wielką popularność w Korei i w USA, oraz zdobyła rzesze fanów w Europie. Jedną z największych sukcesów w historii gier komputerowych zrobiła gra World of Warcraft i chociaż aby móc grać na oficjalnym serwerze, trzeba płacić 13 euro miesięcznie, pudełko z grą zostało sprzedane na całym świecie już w około 13,5 milionach egzemplarzy. W styczniu 2007 ukazał się pierwszy dodatek, World of Warcraft: The Burning Crusade, który sprzedał się w pełnym nakładzie na terenie Polski, a na świecie pierwszego dnia sprzedało się 2,4 mln kopii, co stanowiło ówcześnie rekord świata.

    Webzen - koreańska firma, wydawca gier komputerowych. Stworzyła między innymi MuOnline, grę internetową typu MMORPG.Poziom doświadczenia (ang. experience level) – termin z zakresu mechaniki stosowany w grach fabularnych (RPG) wliczając w to ich komputerowe wersje i MMORPG, a także grach innych gatunków.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Simon Hill: MMO Subscriber Populations (ang.). brighthub.com, 2011-05-19. [dostęp 2012-03-04]. [zarchiwizowane z tego adresu (2012-04-07)].
    2. Graphs MMO Game Revenues (ang.). gamesindustry.com, 2010. [dostęp 2012-03-04]. [zarchiwizowane z tego adresu (2013-02-17)].
    3. Agnieszka E. Taper: Gry MMORPG – cechy, możliwości, zagrożenia. 2011. [dostęp 2012-02-04].
    EverQuest (w skrócie EQ) – trójwymiarowa gra komputerowa z gatunku MMORPG, stworzona w 1999 roku przez 989 Studios należące do Sony. Jej projektantami byli Brad McQuaid, Steve Clover i Bill Trost. Gra została wydana przez Sony Online Entertainment.Grafika 2D - grafika dwuwymiarowa. Termin ten może się odnosić zarówno do działu informatyki zajmującego się grafiką dwuwymiarową i technikami dotyczącymi jej obróbki, jak i do samych obrazów cyfrowych mogących składać się z tekstu, grafiki oraz obiektów 2D.


    Podstrony: [1] 2 [3]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Handel – proces gospodarczy polegający na sprzedaży czyli na wymianie dóbr i usług na pieniądze. Proces ten jest realizowany przez zawodowych pośredników w celu osiągnięcia zysku.
    Bohater niezależny (BN; ang. non-player character, non-person character lub non-playable character, skracane do NPC) – w grach fabularnych i niektórych fabularnych grach komputerowych określenie każdej postaci, w którą nie wciela się żaden z graczy. Odgrywana jest ona przez Mistrza Gry lub program.
    Lineage: The Bloodpledge (Kor. 리니지) – gra komputerowa z gatunku MMORPG, stworzona i wydana przez południowokoreańską firmę NCsoft w 1998 roku. Gra zaprojektowana przez Jake Song, który wcześniej również projektował grę Nexus: The Kingdom of the Winds. Rozgrywkę cechuje rzut izometryczny 2D, podobnie jak w grach Ultima Online czy Diablo. W 2003 roku powstała kontynuacja gry Lineage II.
    Store Norske leksikon (Wielka encyklopedia norweska) - norweska encyklopedia w języku bokmål. Powstała po fuzji dwóch dużych, tworzących encyklopedie i słowniki wydawnictw norweskich Aschehoug i Gyldendal w 1978 roku, które utworzyły wydawnictwo Kunnskapsforlaget. Były cztery wydania papierowe: pierwsza w latach 1978-1981 w 12 tomach, druga w latach 1986-1989 w 15 tomach, trzecia w latach 1995-1999 w 16 tomach i czwarta w latach 2005-2007 w 16 tomach. Ostatnie wydanie zawierało 150 tys. haseł i 16 tys. ilustracji i zostało opublikowana przy wsparciu finansowym stowarzyszenia Fritt Ord. W 2010 roku ogłoszono, że nie będzie już wydań papierowych encyklopedii. Encyklopedia dostępna jest on-line od 2000 roku, a od 2009 roku może być edytowane przez użytkowników. Kunnskapsforlaget korzysta jednak z pomocy ekspertów przy sprawdzaniu treści zamieszczonych przez czytelników.
    Ten artykuł opisuje ważne wydarzenia w 1996 roku w grach komputerowych i wideo. Zapoznaj się również z: Historia gier komputerowych.
    Massively multiplayer online game (w skrócie: MMOG lub MMO) – typ gry komputerowej rozgrywanej jednocześnie przez graczy w Internecie, tak więc dostęp do gry możliwy jest wyłącznie on-line.
    Ultima Online (UO) – gra komputerowa typu MMORPG, wydana 30 kwietnia 1997 przez firmę Origin Systems. Jest jedną z najstarszych tego rodzaju gier. Rozgrywka toczy się w świecie fantasy znanym z serii Ultima. Do listopada 2006 r. wydanych zostało sześć dodatków, w których stopniowo rozbudowywano podstawową wersję m.in. o nowe potwory, umiejętności oraz miejsca.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.025 sek.